Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe open je een .sh bestand ?  (gelezen 9291 keer)

Offline Mr.Dude

  • Lid
Hoe open je een .sh bestand ?
« Gepost op: 2011/06/08, 20:49:10 »
ik bijna alle opties geprobeerd maar hij zegt dat hij het bestand niet kan vinden

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/08, 20:57:46 »
Een .sh bestand is een bash file, die met elke tekstverwerker is te openen, tenzij deze beveiligd is.
Dit kan je eventueel aanpassen in nautilus met de rechter-muistoets.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/08, 21:00:51 »
ik bijna alle opties geprobeerd maar hij zegt dat hij het bestand niet kan vinden
Staat het bestand in de huidige directory en probeer je het vanaf een terminalregel te starten?
Dan moet je er verplicht './' voorzetten omdat Ubuntu standaard wel het pad doorzoekt maar niet de huidige directory.

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/08, 21:02:49 »
Een .sh bestand is een bash file, die met elke tekstverwerker is te openen, tenzij deze beveiligd is.
Dit kan je eventueel aanpassen in nautilus met de rechter-muistoets.
Nee, juist géén bash-bestand, het is een sh-bestand! Anders had het wel .bash als extensie gehad.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/08, 21:05:03 »
Nee, juist géén bash-bestand, het is een sh-bestand! Anders had het wel .bash als extensie gehad.
.bash extensies worden niet gebruikt, terminalscripts hebben over het algemeen ofwel geen extensie ofwel .sh.

Offline Mr.Dude

  • Lid
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/08, 21:25:59 »
Open met de rechtermuisknop deze file met gedit of een text editor.
  en dan ?

Offline Mr.Dude

  • Lid
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/08, 21:28:26 »
maar het is een patch voor een spel maar hoe moet ik dat dan openen zeg maar want ik krijg steeds het bericht dat hij het bestand niet kan vinden maar het staat wel tussen mijn downloads

Offline Stijnen

  • Lid
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/08, 21:36:28 »
Nee, juist géén bash-bestand, het is een sh-bestand! Anders had het wel .bash als extensie gehad.
.bash extensies worden niet gebruikt, terminalscripts hebben over het algemeen ofwel geen extensie ofwel .sh.

+1

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/09, 12:02:10 »
Nee, juist géén bash-bestand, het is een sh-bestand! Anders had het wel .bash als extensie gehad.
.bash extensies worden niet gebruikt, terminalscripts hebben over het algemeen ofwel geen extensie ofwel .sh.
Dat kan, maar alsnog zijn sh en bash niet hetzelfde ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/09, 12:04:12 door Cumulus007 »

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/09, 12:20:11 »
Nee, juist géén bash-bestand, het is een sh-bestand! Anders had het wel .bash als extensie gehad.
.bash extensies worden niet gebruikt, terminalscripts hebben over het algemeen ofwel geen extensie ofwel .sh.
Dat kan, maar alsnog zijn sh en bash niet hetzelfde ;)

Dat het niet hetzelfde is wisten we allang, maar die extensie .bash wordt niet gebruikt. Dat is het enige wat we je duidelijk probeerden te maken.

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/09, 16:40:19 »
extensies hebben in Linux / Unix uberhaupt geen betekenis zoals dat in Windows/DOS wel het geval is. Het is dus geen probleem om een script .bash te noemen (of wat je dan maar wil - .exe, .jpg, .doc -  werkt allemaal net zo goed). Als het goed is wordt het ook niet gebruikt om te bepalen welke icoontjes je ziet in nautilus e.d.

In principe kijkt linux naar de execute bits (ls -l) om te bepalen of het uitvoerbaar is. Zo ja dan worden de eerste 2 bytes van de binary bepaald wat er mee gebeurd. Als daar #! staat wordt er een externe interpreter aangeroepen die het uitvoerd  en de interpreter is de rest van de eerste regel (bijv. #!/bin/sh) anders wordt het als binary code geinterpreteerd zoals ELF. Als je dus een php script wilt kunnen uitvoeren zet je #!/usr/bin/php op de eerste regel en zet je de exe bits. En aanroepen met bijv ./foo.php

Als het niet executable is moet je zelf de interpreter aangeven, bijv door sh -c script.sh ook hier heeft de .sh geen enkele betekenis.

Het is dus ook niet zo dat een .bat of een .exe automatisch ook gelijk executable is.

Er zijn wel conventies, die deels overeenkomen met wat in Windows gebruikelijk is (maar wie eerst was ... weet ik niet).
shell scripts hebben vaak een .sh, perl een .pl, plaatjes jpg, png of gif. binaries hebben meestal geen extensie of .bin

Kortom .bash is wellicht niet gangbaar maar kan net zo goed.

en sh is toch ook al lang niet meer sh maar dash in ubuntu, maar er zijn talloze shells.
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/09, 17:05:27 »
@gavin: *sigh* We zeggen toch ook niet dat het niet kan? We zeggen alleen dat .bash niet wordt GEBRUIKT. Dat het kan wil niet zeggen dat het gedaan wordt.
En .sh in Ubuntu is niet alleen Dash hoor. Althans, hier toch niet op 11.04

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/09, 18:51:49 »
$ ls -l `which sh`
lrwxrwxrwx 1 root root 4 2011-04-30 18:32 /bin/sh -> dash

bij mij althans
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/09, 19:18:33 »
Ik ga de TS te kennen dat ik niets van patch en spelletjes weet, misschien jullie wel.
Dan zeg ik, dat in een terminal scherm de tekst: sh <filenaam> moet werken, tenzij je beheersrechten moet hebben, dan moet er nog sudo voor staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Hoe open je een .sh bestand ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/09, 19:35:00 »
Als TS (MrDude) meer info wil geven, wel spel en patch het gaat, graag.

Er zijn diverse mogenlijken...
- Als het sh-bestand een script is. Dan is de kan groot dat je deze moet uitvoeren in de hoofd-map van het spel.
- Het kan ook een echt patch bestand zijn. Deze zal ook in de hoofd-map van het spel moet uitgevoerd worden maar anders.
patch -p[i]num[/i] <patch-bestand
Zie ook: -> http://linux.die.net/man/1/patch

Er zak zeker ook een readme of howto bestand er bij zitten.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556