Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wel verbinding, geen internet  (gelezen 8052 keer)

Wel verbinding, geen internet
« Gepost op: 2020/05/07, 15:27:58 »
Hi all,

Sinds twee dagen heb ik geen werkend internet op mijn laptop met Ubuntu 18.04. Zowel via ethernet als wifi wordt er wel internet geleverd, en op andere devices werken beide wel. Ik zie rechtsbovenin mijn scherm dat mijn laptop wel verbonden is, maar er staat een vraagteken voor. Open ik een website, dan krijg ik de melding dat ik niet verbonden ben met internet. Kan iemand mij helpen? Ik kom er zelf in de algemene instellingen niet uit.

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/07, 15:35:41 »
Zit je achter een router? Zijn de permissies in de router wel correct toegewezen?

Wat jij hebt geeft (meestal) aan dat het apparaat wel verbinding maakt maar geen toegang krijgt tot het internet.
Hier staat er bv een timer op voor de kids (geen insta 's nachts 8-) ) en als die lockdown in gaat dan hebben zij hetzelfde. En zo ook voor niet toegewezen IMEI's en geblokkeerde personen.

Misschien niet het antwoord, maar nooit verkeerd om voor de zekerheid uit te sluiten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/07, 16:05:43 »
Hi all,

maar er staat een vraagteken voor.
Als je op het vraagteken gaat staan met de muisaanwijzer, wat is dan de melding?
En reset je modem/router
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 16:08:41 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/07, 16:24:39 »
Ik heb in de router gekeken en hem ook nog reset, maar alles stond en staat goed. Als ik met de muisaanwijzer op het vraagteken ga staan, verschijnt er niks.

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/07, 19:15:44 »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/07, 22:44:34 »
Bedankt, maar lost allemaal niks op helaas. In mijn router staan alle instellingen op groen, dus het is echt een probleem met mijn laptop zelf.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/08, 00:32:41 »
heb je in de verbindingen mogelijk een vaste instelling neergezet? even kijken naar de instellingen....
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/08, 09:22:19 »
Als je in Ubuntu op het Network icoon klikt, stat je router dan in het lijstje vermeld?
Als dat niet het geval is heb je niet de juiste stuurprogramma's.
Loop dan de eerder gegeven oplossingsprocedures nog eens door.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/08, 09:26:39 »
Hier heb ik ook een paar jaar geleden een soortgelijk probleem gehad.
Na uren zoeken, had ik het nog iet gevonden (overheen gekeken).
Wifi netwerk uit de voorkeuren verwijderd en opnieuw benoemd, alles deed het weer.

Soms is een resolute actie sneller, maar je leert er minder van :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/08, 11:33:50 »
Mijn router staat er gewoon tussen vermeld. Ik heb het netwerk verwijderd en opnieuw verbonden; hij leek het heel even te doen, ik kreeg rechtsbovenin het signaal van een werkende wifi verbinding. Binnen twee seconden veranderde het echter weer in een vraagteken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/08, 12:36:53 »
Wat is de output van ifconfig ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/08, 13:09:25 »
Bedankt, maar lost allemaal niks op helaas. In mijn router staan alle instellingen op groen, dus het is echt een probleem met mijn laptop zelf.

Dat hoeft niet. Het kan ook een (foutief) samenspel zijn.

Als je router bijvoorbeeld staat op toewijzen van DNS, maar je laptop staat ingesteld op een fixed DNS gaat er ook al snel iets fout. En meer van dat soort 'kleinigheidjes' die snel kunnen zorgen dat er iets niet goed gaat.
De router is dan ook niet simpel uit te sluiten uit het probleem, als denk ik aan jouw woorden te horen dat de router ook niet het hoofdprobleem is.

Ik zeg niet dat het in de router moet staan of dat het niet in je laptop zou zitten. Maar het is voor ons ook een beetje zoeken waar het wel goed gaat en waar niet om de 'fout' te vinden.
Zou een stuk makkelijker zijn als ik achter de laptop zou zitten. Dan heb ik het waarschijnlijk snel gevonden. Maar dat is nu eenmaal niet.

Je zou je verbindingsgegevens (toegewezen ip, dns etc) eens kunnen vergelijken met de instellingen van de router.
Vaak zie je bij de verbindingsgegevens al dat het IP of DNS ontbreekt of zo iets.
Of post screenshots hier zodat wij het eens kunnen bekijken. (wel ff persoonlijke zaken als hoofd ip etc blurren)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/08, 14:32:10 »
Ifconfig geeft 'Opdracht ifconfig niet gevonden, maar deze kan worden geïnstalleerd met: sudo apt install net-tools'. Geef ik die opdracht, dan krijg ik de melding dat het ophalen is mislukt.

Ik heb het idee dat er wat zit in de foutmeldingen die erbij komen:

E: Kon het vergrendeling bestand /var/lib/apt/lists/lock niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de map /var/lib/apt/lists/ niet vergrendelen
W: Probleem bij het ontkoppelen van het bestand /var/cache/apt/pkgcache.bin - RemoveCaches (13: Toegang geweigerd)
W: Probleem bij het ontkoppelen van het bestand /var/cache/apt/srcpkcache.bin - RemoveCaches (13: Toegang geweigerd)

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/08, 14:56:51 »
de foutmelding bij de opdracht ifconfig komt omdat er geen internetverbinding is.Dus dat klopt.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/08, 14:59:17 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/08, 15:00:06 »
de foutmelding bij de opdracht ifconfig komt omdat er geen internetverbinding is.Dus dat klopt.
Dan moetje wel internet hebben :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/08, 15:04:55 »
de foutmelding bij de opdracht ifconfig komt omdat er geen internetverbinding is.Dus dat klopt.
Dan moetje wel internet hebben :lol:

En die heeft ie dus niet. is dat nu zo grappig?
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

nahjo

  • Gast
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/08, 15:13:27 »
heb je in de verbindingen mogelijk een vaste instelling neergezet? even kijken naar de instellingen....
Ja het komt wel eens voor dat hetzelfde vaste IPadres al in gebruik is :) Kan je ook lekker lang naar zoeken.
Servers, NAS en printers geef je een vast IPadres en de rest lekker DHCP laten gebruiken.


Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/08, 17:13:37 »
Dat is nu bij herhaling gezegd. Maar even wachten op terugkoppeling?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/08, 17:17:14 »
Dat is nu bij herhaling gezegd. Maar even wachten op terugkoppeling?
Dat is nieuw lees jij de reacties van anderen?

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/08, 17:20:43 »
Ja hoor.  ^-^ Maar van sommigen moet ik ze open klappen indien ik ze wil lezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/08, 19:27:02 »
Als internet wel werkt op andere apparaten, zoals in het begin aangegeven,  en niet op de laptop ligt het dus niet aan de router, ondanks alle suggesties van het zou kunnen dit en het zou kunnen dat en misschien zus of zo.
 Zoals het er nu naar uitziet lijkt mij het probleem je netwerk kaart: welk merk netwerk kaart heb je?
inxi -Fx
« Laatst bewerkt op: 2020/05/08, 19:38:11 door Polleke »
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/09, 09:33:03 »
Wat ik ook nog zou overwegen: kun je ergens een USB wifi adapter lenen om uit te proberen. De meeste usb wifi adapters zijn  plug&play voor Linux.
Als je daarmee direct internettoegang hebt weet je waar het probleem ligt.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

JorisC

  • Gast
Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/09, 10:16:38 »
Citaat van: NewToUbuntu
maar er staat een vraagteken voor. Open ik een website, dan krijg ik de melding dat ik niet verbonden ben met internet. Kan iemand mij helpen? Ik kom er zelf in de algemene instellingen niet uit.

Dat vraagtekentje verschijnt als de wifi verbinding wegvalt.
Staat de Ehternetadaptar aan of uit , ik heb een vermoeden dat die uitstaat en vandaar dat vraagteken .

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #23 Gepost op: 2020/05/09, 13:25:16 »
Op de een of andere manier werkt hij eigenlijk vanuit het niets opeens weer. Bedankt voor het meedenken allemaal

Re: Wel verbinding, geen internet
« Reactie #24 Gepost op: 2020/05/09, 15:49:08 »
Ik zou bijna zeggen: dat bestaat niet, maar mooi dat het is opgelost zonder ingrepen van boven.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen