Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04  (gelezen 1620 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb een TP-LINK TL-WR340G router in gebruik. Op mijn netbook Samsung N210Plus had ik eerst
Ubuntu10.04 ge-installeerd en die zag mijn netwerk prima (met een stuk of 15 netwerken van de buren)
Nadat ik Ubuntu 12.04 heb ge-installeerd zie ik nog wel de netwerken van de buren maar mijn eigen
draadloze netwerk is er niet meer. Met een live-sessie van Ubuntu 10.04 op mijn netbook zie ik mijn eigen
net werk wel weer. Daarna een live-sessie van 12.04 en 11.10 geprobeerd. Ik zie mijn netwerk niet (maar wel
weer de netwerken van de buren). Toch maar weer mijn oude Ubuntu 10.04 teruggezet (lang leve
Clonezilla  :D), nu werkt alles gelukkig weer.

Maar dit is natuurlijk onbevredigend :|. Wie heeft er enig idee wat er aan de hand kan zijn ?
Ik zou graag op ubuntu12.04 willen overstappen.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 18:43:40 door aartje »

Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/01, 00:06:04 »
Had je de juiste driver geïnstalleerd?
Kan je met de live cd van Ubuntu 12.04 starten en dan een terminal openen en type daar voor:
Een interne wifi adapter lspci ( eerste letter is een kleine L) geef een ENTER.
Een externe wifi adapter lsusb ( eerste letter is een kleine L) geef een ENTER.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/01, 07:47:22 »
Heb precies hetzelfde met m'n HP-mini en Tele2-router.  Ik vermoed dat het WPA-conflict is tussen router en Wifi-driver.
Ik meen dat e.e.a. wel werkt zonder versleuteling en misschien ook met de web-versleuteling.

Met Ubuntu heb ik het niet op kunnen lossen. PCLinuxOS had er geen last van.  Ook met een USB-wifi werkt het weer wel....

Offline aartje

  • Lid
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/01, 08:29:14 »
Gijsbert:
Ik heb volgens mij wel  het goede stuurprogramma. Ik krijg bij het starten van 12.04 zo'n ikoontje over
"Extra stuurprogramma"  en heb die dan ook "actief" gemaakt. Ik gebruik zelfs een onbeveiligde
router van één van mijn buren en daar kan ik gewoon verbinding mee maken. Ik zie ook een
heel stel andere routers van buren waar wel een slotje op zit, alleen mijn eigen router niet
("wpa en wpa2 persoonlijk" versleuteld). Het vreemde is dat ik mijn router wel zie als ik
óf mijn ge-installeerde Ubuntu10.04 gebruik óf met een Live Ubuntu10.04 CD (via een USB CD speler)
maar niet met een ge-installeerd 12.04 systeem of met een Live 12.04 systeem (geldt ook voor Ubuntu11.10).

Het vreemde is dat  ik dan de onversleutelde en versleutelde routers van de buren wel zie (???)

Ramana:
Bedankt voor je antwoord. Ik ben dus niet de enige :| Ik zal eens met die versleuteling gaan spelen en kijken
of dat scheelt. Ik heb geen idee wat de versleuteling van die routers van de buren is, die ik wel zie.
Het moet ergens wel aan Ubuntu liggen, want met Windows7 zie ik hem wel.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/01, 08:52:00 door aartje »

Offline Ramana

  • Lid
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/01, 10:47:43 »
Ik geef vooral de router in combinatie met die specifieke driver de schuld, want met m'n ICIDU-router (ik heb er dus twee)  op zolder heb ik dit probleem niet! En ander spul (radio, iPad en twee PC') werken prima op beide routers.

Offline aartje

  • Lid
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/03, 10:38:00 »
Volgens mij ligt het aan die "restricted driver" van broadcom. Bij 10.04 zegt lspci dat het een
"Network controller [0280]: Broadcom Corporation Device [14e4:4727] (rev01)" is en daar zie
ik mijn netwerk wel.
Bij 12.04 zegt lspci dat het een "Network controller: Broadcom Corporation BCM4313 802.11b/g/n
Wireless Lan Controller (rev01)" is en daar zie ik mijn netwerk niet (maar wel een heel stel netwerken
van de buren)

Alhoewel in 12.04 heb ik die driver van Broadcom gede-activeerd en nu zie ik mijn netwerk
nog niet (???). Het heeft dus toch wel iets met Ubuntu te maken.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 10:46:19 door aartje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/03, 11:28:52 »
Bepaal de hardware-versie eens van je TP-LINK TL-WR340G:
http://nl.tp-link.com/Article/?id=46

En waardeer 'm op naar de nieuwste versie van de firmware (let op: verschilt per hardware-versie!):
http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-WR340G#down

Opwaarderen alleen doen via een bedrade verbinding, beslist niet draadloos.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 11:31:10 door Pjotr »

Offline aartje

  • Lid
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/03, 17:58:44 »
Bepaal de hardware-versie eens van je TP-LINK TL-WR340G:
http://nl.tp-link.com/Article/?id=46

En waardeer 'm op naar de nieuwste versie van de firmware (let op: verschilt per hardware-versie!):
http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-WR340G#down

Opwaarderen alleen doen via een bedrade verbinding, beslist niet draadloos.
Bedankt Pjotr, maar ik heb het geprobeerd om de firmware te updaten. Op het
etiket van de router staat dat het hardwareversie v2.25 zou moeten zijn. De laatste
firmware van versie 2 heb ik daarom proberen te installeren op de router,
maar hij komt daarna helemaal niet meer op, je ziet hem nu helemaal niet meer.
Daarom op de modem maar een harde reset naar factorydefault gedaan en alles
weer ingesteld. Daar staat trouwens  trouwens bij "Firmware upgrade" :
Firmware Version:  4.7.11 Build 101102 Rel.60376n
Hardware Version: WR340G v3 081540EF

Dat lijkt toch echt op een "versie 3" ipv 2.

Maar na een update van de Ubuntu 12.04 doet hij het opeens wel. Er zat ergens
ook een STA-driver bij. Ik zie hem nu wel als wpa/wpa2 wireless-router ook met Ubuntu 12.04
Dat was trouwens een heel gepruts. Je moet de router uitzetten, een tijd wachten,hem uit het lijstje
van mogelijke draadloze netwerken halen. Daarna je computer herstarten en dan pas weer je router aanzetten en hopen dat je hem weer tussen de andere draadloze netwerken ziet.
Daarna moet je natuurlijk wel weer je wachtwoord(en) opgeven.

Ramana, doet hij het nu ook bij jou na die update?
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 18:02:36 door aartje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: draadloos netwerk niet te zien bij Ubuntu12.04 wel bij 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/03, 18:07:46 »
Het lijkt erop, dat dit de verlossende ingreep is geweest. Je hebt nu de nieuwste versie van de firmware op je routerkastje zitten. De *voorlaatste* firmware geeft aan bij de beschrijving:
Citaat
Oplossing voor een probleem waardoor enkele oude adapters de SSID van de router niet kunnen vinden.

Je had vermoedelijk die voorlaatste nog niet eens, maar de eerste versie waarmee hij de fabriek verliet. Zo zie je maar weer: het hoeft niet altijd aan het besturingssysteem van de *computer* te liggen....  :)