Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04  (gelezen 671 keer)

Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/06/05, 22:29:36 »
Hallo iedereen ik zit met het volgende probleem:

Als ik de printer heb ingesteld in Ubuntu kan ik normaal gezien gewoon printen, maar deze printer heeft een code nodig alvorens hij kan gaan printen.
In Windows kun je tijdens het printen naar de eigenschappen van de printer gaan, zie dit plaatje:



Je drukt op eigenschappen en gaat naar het 4e tabje (geldige toegang) en kunt vervolgens een code intypen en dan printen.



Dit zou ik graag in ubuntu ook willen doen, want op dit moment kan ik geen gebruik maken van de printer en een printer zonder code kan ik zonder moeite gebruiken.
Ik zie graag de gouden tip tegemoet!

Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval


Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/05, 22:46:54 »
Volgens dit topic: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1205601

moet je je gebruikerscode in het PPD-bestand van de printer aanpassen.

Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/05, 23:09:53 »
Bedankt voor het antwoord Cumulus007, maar eerlijk gezegd zegt het me maar weinig, ben niet zo bekend met de deb files helaas.. en heb al vanalles geprobeerd met de printer, maar het PPD bestand zegt me helaas ook niet zoveel :(

Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/05, 23:20:57 »
Kun je de gebruikerscode ook niet instellen in de printervoorkeuren?

Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/05, 23:25:10 »
De gebruikerscode moet niet vast komen te staan, het is niet de bedoeling dat de leerlingen daar zelf mogen printen.
Ik heb in ieder geval ook geen optie gezien die dat kon voor zover.
wel kwam ik een paar opties tegen met het woord code erin, maar daarin kon ik bijvoorbeeld kiezen uit.

1001
1002
1003

En dat zegt me eigenlijk helemaal niets, ik heb ze allemaal eens geselecteerd en het hielp totaal niets helaas.

Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/05, 23:27:52 »
Ik vrees dat het niet gaat lukken.

Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/11, 08:56:03 »
Zou het toch wel jammer vinden als dat niet mogelijk is terwijl het maar een kleine optie is, dus ik betwijfel het een beetje.
Die printer heb ik namelijk wel aan de praat gekregen op een andere school (daar hadden ze geen code erop zitten) en het werkte prima.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printer met code gebruiken in ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/11, 09:58:35 »
Je hebt 3 opties voor de codes, volgens deze site:
KLIK

Het handigste lijkt me om het per gebruiker in het /home/gebruikersnaam/.cups/lpoptions bestand te regelen.
Per gebruiker dit uitvoeren:
lpoptions -l printername -o UserCode=xxxZo kan je iedere gebruiker zijn eigen code vast in laten stellen.