Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04  (gelezen 2580 keer)

Offline Gamer

  • Lid
Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Gepost op: 2017/04/28, 19:13:48 »
Op mijn vorige PC met ubuntu 12.04 kon ik met pykaraoke zonder problemen midi files af spelen.
Nu op mijn nieuwe PC met ubuntu 16.04 lukt dit niet meer.
Nu heb ik wel iets gevonden dat je Timidity++ nodig hebt. (https://launchpad.net/ubuntu/xenial/+package/pykaraoke)
Dit heb ik ook geinstalleerd maar kan in pykaraoke nog steeds geen midi files afspelen.
Nu zie ik ook een programma timidity. deze speeld wel maar het klinkt voor geen meter en ik zie geen song texten.

Ik wil dus eigenlijk pykaraoke weer werkend krijgen op mijn nieuwe PC. Of anders een goed alternatief.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/28, 20:38:20 »
Hoi Gamer,

Karaoke! Ja leuk!! Ik heb dat leren kennen op één van mijn reizen naar Japan in zo'n karaoke-bar. Nou was dat een enorme afgang, maar Jappen geven dan geen krimp. Ik dus oefenen met mijn laptop met timidity++ enzo, want dat ze me nog wel vaker mee gingen nemen stond wel vast. Ik zing als een schorre kraai, maar dit was echt leuk.

Pykaoake zit in de repo en ik heb hem maar eens geïnstalleerd plus mijn verzameling karaoke bestanden opgezocht. Hij doet het geweldig! Probeer hem dan eerst eens via de normale weg te installeren?

Net dat geweldige ding van Freek de Jonge gedaan. "Na de dood" en zojuist "Daar zaten twee motte van Dorus" . Die is wat minder qua muziek, maar toch leuk.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/28, 21:20:31 »
Ja, in japan is dat nog steeds erg hip. En ze hebben daar ook nog veel meer, extreme spelletjes. Zo als human tetris

Het heeft bij mij een tijdje op een laag pitje gestaan. Maar ik heb het op de normale manier geinstalleerd.
Weet alleen niet zeker meer of ik het nu vanuit softwarecenter Of via sudo apt-get install pykaraoke heb gedaan.
Nu lees ik wel, dat in moderne PC  de soundchip uitgekleed is. En de instrumenten niet meer in de hardware zit gebakken. Maar via software worden na gebootst. En hier zit waarschijnlijk mijn probleem.
Zie alleen nog niet hoe ik dat moet oplossen.
Ik lees ook wel iets over sount-fonts. maar geen idee hoe ik dat in pykaraoke moet integreren.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/28, 23:10:04 »
Hoi Gamer,

De soundchip uitgekleed? Dat gaat mijn technische kennis wel te boven, maar jemig zeg! Op zoek naar een oude geluidskaart dan maar? Een eenvoudig kaartje kost trouwens ook de kop niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/29, 13:29:52 »
Er worden op deze site nog wel enkele oude geluidskaarten genoemd. Ook staan er twee hyperlinks in wat je nog verder kunt doen.

Zelf heb ik in een oude pc een Sound Blaster Live geluidskaart. De aplaymidi -l output daarvan komt overeen met de getoonde output van die Midi/HardwareSynthesisSetup hyperlink. Daarentegen doe ik dat commando op de hoofd pc (onboard sound chip) uit mijn onderschrift, dan blijft er nog maar slechts één output regel over.
aplaymidi -l
 Port    Client name                      Port name
 14:0    Midi Through                     Midi Through Port-0
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/29, 13:53:58 »
Hoi Jolo:

Bij mij ziet dat er zo uit op mijn oude Toshiba:

aplaymidi -l
 Port    Client name                      Port name
 14:0    Midi Through                     Midi Through Port-0
128:0    TiMidity                         TiMidity port 0
128:1    TiMidity                         TiMidity port 1
128:2    TiMidity                         TiMidity port 2
128:3    TiMidity                         TiMidity port 3

Heb jij Timidity geinstalleerd?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/29, 16:11:53 »
Timidity had ik nog niet geïnstalleerd. Na de Timidity installatie zie ik hier ook in de aplaymidi -l output, die TiMidity regels verschijnen. Maar niet alleen op de oude pc met de Sound Blaster Live geluidskaart. Maar ook op mijn hoofd pc met onboard sound chip. (Omdat die van het jaar 2011 is, wordt die waarschijnlijk ook al oud genoemd.)

Het afspelen van een midi bestand werkt bij mij dan op beide pc's.
aplaymidi -p 128:0 file.mid [Enter]

In de plaats van file.mid staat dan de echte naam het midi bestand. Wel is op mijn hoofd pc het CPU verbruik van timidity (ongeveer 5 tot 7%) een stuk lager, dan op mijn stokoude pc AthlonXP 1700 (jaar 2001) (ongeveer 20 tot 24 %) 

Echter alleen op de stokoude pc met die Sound Blaster Live, kan ik die midi bestanden ook afspelen zonder TiMidity. Daarvoor heb ik die awesfx geïnstalleerd en TiMidity verwijderd. En heb ik die Unison.sf2 bestand gedownload en geladen.
aplaymidi -l
 Port    Client name                      Port name
 14:0    Midi Through                     Midi Through Port-0
 16:0    SB Live! 5.1                     EMU10K1 MPU-401 (UART)
 17:0    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 0
 17:1    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 1
 17:2    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 2
 17:3    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 3

Dan werkt bij mij
aplaymidi -p 17:0 file.mid [Enter]

Zonder TiMidity is het CPU verbruik een stuk lager.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/29, 20:18:23 »
Hoi Just.

Het probleem is dat ik de systeem kast niet open kan maken i.v.m. verlies van garantie.

@ Jolo Ik heb zelf ook nog wel 2 geluids kaarten waarvan een Sound Blaster Awe 64. Maar dit zijn nog ISA kaarten. En deze aansluiting bestaat volgends mij niet meer in de huidige PC's

Offline jolo

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/29, 21:47:10 »
Zelfs mijn oude AthlonXP 1700+ pc uit het jaar 2001, heeft geen ISA sloten meer.

Het probleem is als je (onboard) geluidskaart geen hardware MIDI synthesiser ondersteund, kan er geen MIDI worden afgespeeld zonder TiMidity. PyKaraoke die je geprobeerd had, is afhankelijk van TiMidity. Hier werkt PyKaraoke wel mijn hoofd pc met die onboard geluidskaart. Over de geluidskwaliteit kan ik niet oordelen. Ik weet tenslotte niet hoe de test MIDI (pianomuziek) zou moeten klinken. In hoeverre had je deze instructies kunnen uitvoeren?

Overigens vind niet iedereen TiMidity goed klinken https://music.stackexchange.com/questions/32617/why-does-software-synthesized-midi-music-sound-so-bad
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/29, 22:27:20 »
Ik weet niet hoe ik het kan testen. Maar ik heb het vermoeden dat mijn onboard geluidskaart geen hardware MIDI synthesiser ondersteund.
Timidity werkt hier wel maar het klinkt voor geen meter. En de karaoke functie werkt niet (geen songtext)
En is ook erg gebruiks onvriendelijk.
En die instrukties had ik al eens geprobeerd zonder resultaat

En ik ben er achtergekomen dat als er geen hardware MIDI Syntesiser aanwezig is, dat je een soundfont moet installeren.
Alleen schijd dat niet te kunnen met pykaraoke.
Dus ik moet opzoek naar een andere speler.
Als ik weer wat tijd over heb gaan we hier maar eens naar kijken:
https://askubuntu.com/questions/801069/audacious-how-to-play-midi-files

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/29, 22:42:56 »
Hoi Gamer,

Je hebt ook geluidskaarten op USB. In hoeverre dat goed gaat onder Linux moet wel eerst worden uitgezocht, maar er zijn er genoeg voor een redelijke prijs.

En wat het openmaken van de kast, zou dat bedrijf dan die geluidskaart niet willen plaatsen? Dat lijkt me dan wel een kwestie van service.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/30, 08:05:42 »
Ik heb in tussen versillende tutorials gevolgd. En de laatste is dus de oplossing.
Door dit uit te voeren werkt nu ook pykaraoke bij mij.

sudo apt-get install fluid-soundfont-gm fluid-soundfont-gs
Kunnen we weer gezellig een potje karaoke, op een lekkere zomer avond.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/30, 08:11:15 door Gamer »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/01, 12:46:02 »
Hoi Gamer,

Ik ontdek zojuist (onder andere door dit leuke topic) dat mijn piepkleine Raspberry Pi Zero W van helemaal  11 € pykaraoke ook prima moet kunnen draaien.

Tjeee! Dan loop ik straks rond met mijn Eizo beeldscherm met die Pi, die me video's of karaoke kan brengen op elke locatie met stroom. Nog gekker, TV aanwezig met HDMI aansluiting? Dan eventueel alles op super breedbeeld.

USB microfoon met vlekkeloos simultaan playback zou ook nog kunnen.

Dat ga ik uitproberen! Maar nu zit ik al weer de hele ochtend achter de laptop, dus ik ga maar eerst wat anders doen



groet,

Just

 
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2017/05/01, 22:31:05 »
Hoi Just,

Ik heb zelf hier een raspberryPi model b als media speler. Werkt wel wat traag, maar voor de rest fantasties.
Nooit aan gedacht of geprobeerd om er midifiles mee af te spelen. Gaan we dan ook maar eens proberen.
Heb er nu alleen even weinig tijd voor.

Groet,

Gamer

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/01, 22:36:05 »
Hoi Gamer,

Tijd? Wij tijd? Natuurlijk heb je geen tijd als linux fanboy  :laugh:

Ik heb  dat soundfont op mijn Tosh gezet en toen zojuist een paar karaoke liedjes gedraaid. Dat geeft op dat 10 jaar oude ding nauwelijks verschil. Dat weten we dan ook weer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2017/05/01, 23:08:39 »
Ja, ik heb het hier elke keer druk, druk, druk.
Maar het eerst volgende project word het updaten van mijn TomTom.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe midi karaoke bestanden afspelen ubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2017/05/02, 10:39:51 »
Hoi Gamer,

De TomTom is hier in beheer bij mijn vrouw. Ik ben meer een mens van kaarten en anders vertrouw ik op mijn gevoel voor oriëntatie.

Laatst iemand opgehaald bij CS Utrecht aan de kant van de Croeselaan. Wat een puinhoop daar! Maar missie geslaagd en voertuig heel (net).

Ik wacht met spanning op de koerier voor mijn kabeltje voor de Rasp.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021