Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is  (gelezen 836 keer)

Offline wowo

  • Lid
Ik heb met Winetricks Microsoft Office 2003 (ja een oudje, maar ik heb hem nu eenmaal) geïnstalleerd in Ubuntu 12.04.
Werkte prima omdat ik Microsoft Office nu ook virtueel kan draaien heb ik alles weer verwijderd.
De verwijdering heb ik weer met winetricks gedaan, maar ik heb ook wine volledig verwijderd.

Wat schetst mijn verbazing.
Bij Systeeminstellingen > Systeem > Details > Standaardtoepassingen > Agenda blijft Microsoft Office Outlook als standaard programma vermeld terwijl dit programma niet meer aanwezig is.
Ook als ik met de rechter muisknop op een .doc document klik wordt er ook de keuze "Openen met Microsoft Office Word 2003" gegeven maar dat werkt natuurlijk niet meer.

Hoe kan ik deze verwijzingen naar niet meer bestaande programma's verwijderen ?????

Zie ook de afbeeldingen
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/15, 22:38:59 »
Klik nogmaals met de rechtermuisknop op een .doc, klik nu in het menu op Eigenschappen, klik nu op het tabblad Openen met... Klik op een aanbevolen toepassing of op andere toepassing kiezen. Heb je bijv voor Libreoffice writer gekozen, klik je op de knop Standaard instellen, nu is voor alle .docs van toepassing dat ze met Libreoffice writer openen.
Hoe meer soortgelijke programma's je hebt geïnstalleerd hoe groter de keuze bij Details, ik heb bijv. 5 Browsers geïnstalleerd, dus heb ik 5 mogelijkheden om te kiezen meer ook niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 22:56:11 »
@Gijsbert
Heb zelf ook net gevonden hoe ik het probleem "Ook als ik met de rechter muisknop op een .doc document klik wordt er ook de keuze "Openen met Microsoft Office Word 2003" gegeven maar dat werkt natuurlijk niet meer." moest oplossen.
Inderdaad: op een .doc document gaan staan en met de rechter muisknop > eigenschappen > openen met
Als ik op aanbevolen toepassingen > Microsoft Office Word" klik, kan ik ook kiezen voor:
Toepassingskoppeling vergeten.
Zie ook afbeelding.
Nu nog Microsoft Office Outlook uit de standaardtoepassingen verwijderen.
Dan zal ik wel even naar een agenda bestand op zoek moeten gaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 23:49:20 »
Als je Evolution of Thunderbird installeert of hebt geinstalleerd, zou je voor deze kunnen kiezen.


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wowo

  • Lid
Re: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/16, 00:55:59 »
Thunderbird heb ik geïnstalleerd maar die komt niet als keuze mogelijkheid bij agenda te voorschijn. Wat ik eigenlijk ook wel logisch vind.
Bij Agenda kan ik alleen kiezen tussen Microsoft Office Outlook en Microsoft Office Outlook. :)
Misschien dat ik eens moet gaan neuzen in Ubuntu-Tweak.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Standaardtoepassing blijft terwijl bijbehorend programma verwijderd is
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/17, 00:26:44 »
Thunderbird staat er waarschijnlijk niet bij jou, omdat Lightning (Add-on) niet geïnstalleerd is in Thunderbird. Ubuntu tweak zou ik niet aanraden, zie http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-is-ubuntu-tweak-gevaarlijk/msg693660/#msg693660
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.