Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat veroorzaakt het opstartprobleem?  (gelezen 6047 keer)

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Gepost op: 2008/08/07, 21:36:02 »
Ik had mij laatst een Medion MD 96640 laptop aangeschaft en dacht ik zet daar leuk Ubuntu op. De installatie verliep zoals gewoonlijk zonder problemen. Maar nu komt het: Zodra ik mijn laptop aanzette viel hij direct weer uit, nog voor de bios geladen werd, om vervolgens na een aantal seconden weer automatisch op te starten en Ubuntu te laden.

Nu ben ik al dagen lang aan het zoeken op forums etc wat dit zou kunnen veroorzaken maar helaas zonder enig resultaat. Ik moet zeggen dat ik nu zo onderhand scheel kijk en barst van de hoofdpijn na zoveel zoeken.

Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die mij zouden kunnen helpen met het oplossen van dit probleem.

Ik heb Ubuntu er ondertussen wel weer afgehaald vanwege dat probleem omdat het mij niet erg gezond lijkt voor de laptop. Met Windows heb ik dus geen opstartprobleem.

Toch zou ik graag weer met volle teugen willen genieten van Ubuntu op mijn nieuwe laptop en hoop ik dat iemand een oplossing weet.

Offline Willem_D

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/07, 22:05:36 »
Citaat van: DarkEra
....Maar nu komt het: Zodra ik mijn laptop aanzette viel hij direct weer uit, nog voor de bios geladen werd, om vervolgens na een aantal seconden weer automatisch op te starten en Ubuntu te laden.
.......
Kreeg je nog iets te zien op het scherm, voordat hij "direct weer uitviel", bijvoorbeeld een aanduiding van het type videokaart?
Of beter gezegd: wat is het laatste wat je te zien krijgt voordat hij uitvalt?
Gaat het gepaard met piepjes?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/07, 22:06:51 »
Nee, totaal niets kreeg ik te zien of te horen.

Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/07, 22:17:15 »
Hmz wazig hoor.

Er bestaat namelijk geen besturings systeem wat enig invloed kan uitoefenen op het opstarten van de pc de bios geladen is.!

1e de powerup + check.
2e De bios boot het mobo en detecteert alle hardware.
3e hij gaat zoeken naar een boot device.

Je zou nog in de bios kunnen aangeven dat hij niet snel boot, en alle gegevens laat zien van de boot.

Punt is en blijft dat geen OS tussen de aan-knop en de bios kan gaan zitten, en dus wat jij ziet niet klopt.

Ik denk eerder dat je pc gewoon boot, echter wanneer Ubuntu wil laden iets ervoor zorgt dat je pc reboot, waardoor je wederom het bios scherm voorbij ziet komen.

Dit zal ongetwijfelt weer iets te maken hebben met de hardware herkenning van Ubuntu die iets verkeerd detecteert of voor een reboot zorgt.

Let op dat je in de bios
Plug n play OS
Legacy USB drivers

uit hebt staan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ptb

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/07, 22:20:54 »
Ik heb een voorganger, de 96350.Een vergelijkbaar verschijnsel:na een druk op de aan knop valt ie soms spontaan uit en moet ik er nog eens op drukken waarna gewoon opgestart wordt.Bij jou gebeurt dat blijkbaar spontaan automatisch (dat is ook vooruitgang).Als dat gebeurt voor het biosscherm lijkt het mij onmogelijk dat dat veroorzaakt wordt door ubuntu,aangezien dat dan nog niet opgestart wordt.Ik wijt het zelf aan een piek in de stroomvraag waardoor een beveiliging de boel even uitschakelt.Ik maak me er geen zorgen over voorlopig.

Offline Willem_D

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/07, 22:26:34 »
Citaat van: ptb
Ik heb een voorganger, de 96350.Een vergelijkbaar verschijnsel:na een druk op de aan knop valt ie soms spontaan uit en moet ik er nog eens op drukken waarna gewoon opgestart wordt.Bij jou gebeurt dat blijkbaar spontaan automatisch (dat is ook vooruitgang).Als dat gebeurt voor het biosscherm lijkt het mij onmogelijk dat dat veroorzaakt wordt door ubuntu,aangezien dat dan nog niet opgestart wordt.Ik wijt het zelf aan een piek in de stroomvraag waardoor een beveiliging de boel even uitschakelt.Ik maak me er geen zorgen over voorlopig.
Wèl wonderlijk dat dat bij jc niet meer voorkomt als alleen MS-Windows erop staat.

EDIT 22u34:
Sorry, jc moet zijn DarkEra. (Ik was twee topics tegelijk aan het doen.)
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/07, 22:30:01 »
jc? Ik heet hier DarkEra. ;)

Offline woteb

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/07, 22:32:47 »
Probeer zo'n laptop eens op te starten -ZONDER- accu. Op school hebben we namelijk laptops die niet (meer) overweg kunnen met de accu. Misschien bij jou/jullie ook het geval...??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ptb

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/08, 00:41:40 »
Ik was even vergeten dat de stekker ivm onweer eruitlag.Met alleen netvoeding start het deze keer normaal op.Probleem komt bij mij niet bij elke start altijd voor.Viel me wel op dat de vergrendeling van de accu niet helemaal correct was (2 schuifjes).Zal wel niet de oorzaak zijn.Het is niet mijn bedoeling dark era´s topic te kapen.Nou ik er even over nadenk gebeurt dat als de dvd brander even wordt aangesproken(je hoort hem dan even).

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/08, 15:08:21 »
Nu heb ik Ubuntu 8.04.1 terug erop gezet en wat aanwijzingen van jullie gevolgd. Nu blijkt dat woteb dus gelijk heeft. Na het verwijderen van de batterij start hij normaal op.

Nu rest mij alleen het geluids probleem nog.

Offline Willem_D

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/09, 11:40:26 »
Citaat van: DarkEra
Nu heb ik Ubuntu 8.04.1 terug erop gezet en wat aanwijzingen van jullie gevolgd. Nu blijkt dat woteb dus gelijk heeft. Na het verwijderen van de batterij start hij normaal op.

Nu rest mij alleen het geluids probleem nog.
Fijn dat je hier uit bent!
Ik ben nog wel benieuwd naar de technische verklaring van dit fenomeen.
En, hoe kan het dat je er alleen last van had bij een dual-boot systeem?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/09, 14:18:40 »
Citaat van: Willem_D
Citaat van: DarkEra
Nu heb ik Ubuntu 8.04.1 terug erop gezet en wat aanwijzingen van jullie gevolgd. Nu blijkt dat woteb dus gelijk heeft. Na het verwijderen van de batterij start hij normaal op.

Nu rest mij alleen het geluids probleem nog.
Fijn dat je hier uit bent!
Ik ben nog wel benieuwd naar de technische verklaring van dit fenomeen.
En, hoe kan het dat je er alleen last van had bij een dual-boot systeem?
Ik had er last van bij dual boot en een hele install. Dus.....

Ten tweede ben ik er nog niet uit wat betreft het geluid. Schijnbaar heeft ALSA deze keer de HDA geluidskaarten niet ondersteund in hun driver, de 1.0.16. En snap ik niet waarom men bij Ubuntu niet de nieuwste Alsa driver binnen haalt, de 1.0.17 dus. Daar zou dat weer gefixt zijn naar het schijnt.

Jammer dat het geluid dus niet naar behoren werkt in Hardy. In Gutsy werkt het wel "Out of the box" maar ik heb geen zin om een stap terug te doen.

Na uren zoeken en proberen heb ik de hoop weer opgegeven, dus geen Ubuntu op de nieuwe laptop. Maar goed, ik draai Hardy nog op mijn oudere halfwerkende laptop.

Offline woteb

  • Lid
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/09, 14:30:34 »
Je kunt in de Gnome-Volume-Manager ook een ander apparaat opgeven. Ik heb boven op twee identieke werkstations die ik niet op Alsa heb ingesteld, en dat werkt wel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/09, 14:44:39 »
Ik heb vanalles geprobeerd en het werkt gewoon niet. Nogmaals de ALSA driver die nu in Hardy zit ondersteund de HDA geluidskaart gewoon niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/09, 16:15:38 »
Probeer anders eens (voorlopig?) openSUSE 11.0, die heeft een nieuwere kernel, met dus ook nieuwere drivers voor de harde waren. Of Fedora 9.

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/09, 16:18:17 »
Ook al gedaan pjotr123. ;)  Het is en blijft een prolbeem met die Alsa driver.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/09, 16:23:56 »
OK.... Heb je al gekeken of de nieuwe ALSA 1.0.17 misschien al in de backports of in proposed zit? Is er een melding van gedaan op Launchpad?

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/09, 16:28:58 »
De nieuwe Alsa 1.0.17 zit nog niet in de backports of proposed. Het probleem is al door meerdere mensen, al maanden volgens mij, gemeld op Launchpad.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/09, 16:30:10 »
Citaat van: DarkEra
De nieuwe Alsa 1.0.17 zit nog niet in de backports of proposed. Het probleem is al door meerdere mensen, al maanden volgens mij, gemeld op Launchpad.
En geven de ontwikkelaars op Launchpad geen tips, hoe je het probleem kunt omzeilen? Geef de snelkoppeling eens?


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/09, 16:37:27 »
Citaat van: DarkEra
https://launchpad.net/+search?field.text=Intel+HDA
Dat is te algemeen, dat geeft alles waar de kreet "Intel HDA" in voorkomt. Waar is de melding voor *deze specifieke* fout, in Ubuntuversie 8.04?

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/09, 16:51:53 »
Anders zoek aub zelf even naar: Intel HDA Hardy op Launpad als dat mogelijk is want ik ben nu na dagen moegezocht en zie de bomen door het bos niet meer. :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/09, 18:07:28 »
Citaat van: DarkEra
Anders zoek aub zelf even naar: Intel HDA Hardy op Launpad als dat mogelijk is want ik ben nu na dagen moegezocht en zie de bomen door het bos niet meer. :-)
Dat ga ik niet voor je doen, dat zul je zelf moeten doen: het is jouw probleem, niet het mijne.  :-)

DarkEra

  • Gast
Wat veroorzaakt het opstartprobleem?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/09, 18:22:18 »
Tja, dan niet. Ik blijf niet aan de gang om dagenlang te zoeken voor een oplossing. Het moet gewoon werken, einde discussie. Zoals ik eerder gezegd heb, de fout ligt bij alsa en de andere linux distro's. Plus het feit dat ik al genoeg heb geprobeerd anders zou ik hier niet om hulp vragen.

Mijn vreugde met Ubuntu (en andere linux distro's) is omgeslagen in frustratie en ik denk dat dat niet de bedoeling mag zijn.