Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan windows op een externe schijf?  (gelezen 1067 keer)

Kan windows op een externe schijf?
« Gepost op: 2007/10/23, 17:08:16 »
Dag iedereen,


Ik heb hier een boel problemen nadat ik windows terug wou installeren op de laptop van mijn vriend. Nu heb ik er eindelijk terug ubuntu op gekregen. De windows installatie die ik daarvoor had gedaan, is om een of andere reden verdwenen zodat op de laptop nu alleen ubuntu staat. Nu willen we graag weten of windows op een externe harde schijf kan gezet worden en dan kan gebruikt worden als je die aansluit op de computer of laptop. Of moeten we als hij windows wil behouden, toch de windows op de laptop zetten?
Mijn broer, DaSaint op dit forum, gaat mij donderdag helpen om alles terug goed te installeren. Ik wil graag weten of dat wel of niet kan, windows op een externe schijf, zodat ik kan zorgen dat ik dan alles bij heb en kan zeggen wat er juist moet gebeuren op de laptop.

Kan je nu eigenlijk al een nieuwe versie van ubuntu 7.10 gutsy gibbon downloaden en op een cd zetten zonder dat er problemen mee zijn? Ik heb met mijn upgrade hier een probleem gehad, iets met de rechten, met medibuntu, die links heb ik er dan uit gegooid en dan kon ik wel de upgrade doen.

Groetjes en alvast heel erg bedankt voor jullie hulp,

Els

Offline atomos

  • Lid
Kan windows op een externe schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/23, 17:18:36 »
ja het is mogelijk om windows op een extrene hd te zetten, tis alleen de vraag kan het systeem van usb booten ??
en dat kun je zien in je moederbord boekje en in de bios.
op het internet zijn verschillende sites te vinden hoe je windows op een externe hd moet zetten.

Gr. d.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

mickvdv

  • Gast
Kan windows op een externe schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/23, 17:57:19 »
Het maakt toch niet uit of het moederbord het ondersteund, het gaat of grub windows dan kan laden. (dit heb ik ook maar ergens gelezen).

Kan windows op een externe schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/24, 12:08:24 »
Wat is een virtuele machine? Dat ken ik niet. Ik zal voor alle zekerheid de cd-rom van windows morgen maar meenemen naar mijn broer.

Kan windows op een externe schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/24, 18:12:28 »
Bedankt voor je uitleg arie. Ik ga morgen met de laptop en alles dat nodig is naar mijn broer. Ik zal hem dit onderwerp laten lezen en vragen of hij dat kan doen.

Groetjes,

Els

Kan windows op een externe schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/24, 18:12:30 »
Windows is niet gemaakt om vanaf externe harddisk te draaien. Het kan wel als de schijf via een externe satapoort gaat. USB kan misschien, maar de kans dat je computer het ondersteund is klein. Ook heb je dan te weinig doorvoersnelheid. Mijn tip: haal met gparted (staat op de live-cd) een stuk van linux af. Installeer daarop windows en fix daarna met de live-cd grub. Hoe dat moet is met google te vinden. Virtuele machine wordt tenzij je een heel nieuwe pc hebt te langzaam. Succes!