Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet verdwenen bij Ubuntu  (gelezen 1999 keer)

jackogb

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Gepost op: 2008/06/26, 21:33:28 »
Op mijn laptop staat al een paar weken alleen Ubuntu 8.04. Draait geweldig. Mijn laptop zit in een netwerk samen met mijn PC waarop Windows XP. Beiden werkten goed. Ook het internet dat via bekabeld netwerk met de computers is aangesloten. Vanmiddag kreeg ik op windows de mededeling: "Windows systeemfout. Er is een IP conflict met een ander systeem op het netwerk gevonden". Geen verdere omschrijving of knoppen. Daarna gebruikte ik mijn laptop met Ubuntu en kon daarop geen internet meer krijgen. Wel op windows XP. Op het scherm van Ubuntu staat wel op de onderste balk een icoontje van 2 monitoren met bijbehorende tekst :"bekabelde netwerkverbinding". Wie weet hoe ik dit probleem kan oplossen. Ik werk al lang met computers maar van Linux weet ik echt weinig.

Offline Petervdw

  • Lid
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/26, 21:59:31 »
Aan jackogb
Er is een googlepage over omschakelen van Windows naar Ubuntu. Geen .....verbinding. Windows geeft het IP nummer niet vrij. Remedie: In een DOS venster in Windows: ipconfig  /release
Overigens wil bij dit soort fouten ook geheel opnieuw opstarten dikwijls helpen.
Vr.groet, peter

jackogb

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/26, 23:14:48 »
Bedankt, ipconfig /release in windows heeft gewerkt. Denk je dat dit vaker zal gebeuren?

Offline ohjajoh

  • Lid
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/26, 23:52:14 »
Dit gaat vaker gebeuren, oplossing is om in je dhcp-server aan te geven dat er een vast ip-adres aan een mac-adres gekoppeld moet worden(lease), zo zal windows het ip-adres gerust mogen claimen zonder dat het andere apparaten in de weg zit.
een wilde gok is dat je router/modem ook de dhcp-server is.

Offline Petervdw

  • Lid
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/26, 23:59:58 »
Aan jackogb
Bij overgang van Windows naar Ubuntu moet je dat IP adres ontkoppelen. Terug gaat het vanzelf goed. Wat ohjajoh schrijft is wel waar, maar dan heb je geen dhcp functie meer, maar vaste adressen. Bij 2 computers wel te overzien, hoewel NM vaak moeilijk doet. Als je een variabele bezetting hebt voor bijv. reparaties, is dhcp erg makkelijk.
Vr.groet, peter

Offline ohjajoh

  • Lid
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/30, 12:49:45 »
De truuc is om dhcp wel actief te houden maar om het mac-adres van je windows-pc via de dhcp-server aan een vast ip-adres te koppelen, alle andere apparaten krijgen gewoon een variabel adres van de dhcp-server.

Nermal

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/30, 13:55:09 »
Hoi,

ik heb een soortgelijk probleem alleen het IP releasen onder windows werkt niet. Ik heb een Acer laptop met dual boot tussen Ubuntu Hardy en Vista
Ik heb een usb wireless netwerk kaart van Netgear W111v3. Via ndriswrapper uiteindelijk een driver kunnen installeren. Ubuntu herkent de kaart nu.
Hij ziet een stuk of 5 netwerken waaronder het netwerk waar ik normaal op inlog (deel wireless met de buren). Ik blij en wil met een shared key inloggen zoals ik dat normaal voorheen ook deed. Echter nu maakt hij de verbinding niet. Zelft tijdens het verbindingen blijven beide bolletjes grijs. Kan dit te maken hebben met verkeerde drivers?

jackogb

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/01, 00:01:53 »
Hallo Ohjajoh,   kun je me uitleggen hoe ik die truuk van jou op mijn PC kan uitvoeren. Van Linux weet ik (nog) nauwelijks iets van.

Offline ohjajoh

  • Lid
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/01, 10:54:25 »
De dhcp-server draait niet op een vanje pc's maar waarschijnlijk op je modem, in de handleiding van je modem (of van je provider) staat hoe je kan inloggen op je modem. Misschien staat er in diezelfde handleiding hoe je dat moet doen maar vaak is het zelf ook goed te vinden. De enige kennis die je nodig hebt is hoe je je pc opstart, een browser start en een url-adres intikt :-) Het maakt niet uit of je dit onder linux doet of onder microsoft of mac of bsd of zelfs via je playstation, ds, palmpilot of smartphone. Ik heb wel eens via m'n psp de firewall in m'n adsl modem een poort laten openen om online te kunnen gamen:-)
Het hoeft trouwens helemaal niet te lukken, er zijn genoeg providers die een modem leveren wat volledig dichtgetimmerd is, en het zou ook nog es kunnen dat je er nog een router tussen hebtzitten die als dhcp-server fungeerd. Dan moet je daar zijn.

aan Nermal: jij hebt volgens mij een ander probleem, daar je een dual-boot hebt zal hetzelfde mac-adres een ip-adres vragen dus dat maakt niet zoveel uit. Zover kom je niet blijkbaar want het ip-adres krijgen gebeurd als het eerste balletje al groen is en zover kom je niet.
Of je toets de verkeerde key in, of je gebruikt het verkeerde protocol (veel AP-software houden zich niet aan de standaarden), of er is inderdaad iets mis met je driver.
Misschien kun je even gaan googelen welke hardware er nou precies in je usb-wifikaart zit. Als je dat weet kun je precieser gaan zoeken (onder andere in dit forum) naar wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Nermal

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/01, 13:22:04 »
Citaat van: jackogb
Hallo Ohjajoh,   kun je me uitleggen hoe ik die truuk van jou op mijn PC kan uitvoeren. Van Linux weet ik (nog) nauwelijks iets van.
ik ben ook een beginner. ik maak gebruik van ndiswrapper. Daarmee kun je windows drivers gebruiken voor linux. Als je een driver hebt voor een bepaalde kaart dan heb je de .inf file nodig. en dan

sudo ndiswrapper -i /home/../DRV/drivername.inf

Ik heb nu voor mijn netgear card een vista driver en ik denk dat het daar fout gaat. Dus wil nu een XP driver installeren. Alleen lukt dat niet omdat hij zegt dat de driver al geinstalleerd is.

jackogb

  • Gast
Internet verdwenen bij Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/01, 21:49:32 »
Olala,  dat was me een behoorlijk ingewikkeld verhaal over het modem/router. Ik wacht maar even tot ik daarover een 'expert' bij mij thuis heb. Ik zal het in ieder geval laten doen. Ohjajoh, bedankt ,  Jack OGB