Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steunpunt strategieen  (gelezen 5909 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Steunpunt strategieen
« Gepost op: 2013/05/14, 13:25:57 »
Ik doe mee aan de "Ubuntu in jouw buurt" actie. Als ik het zo bekijk loopt dat niet erg storm. Daar lig ik niet wakker van. Ik ga gewoon rustig verder. Het gebeuren heeft bij mij een paar weken stil gelegen vanwege andere noodzakelijke activiteiten. Dat ga ik nu weer oppakken.

Nu is die actie in wezen niet meer dan een demonstratie van een Ubuntu systeem. Geen probleem, ik werk met niets anders. Maar stel nou dat er zich iemand meldt die het mooi genoeg vindt om het zelf te "hebben"? Ik heb weleens een kennis geholpen zijn desktop dualboot op Ubuntu te zetten. Dat is ook geen probleem.

Ik heb laatst een Jewel laptop op Xubuntu gezet. Het draadloze netwerk kostte nog aardig wat extra werk. Qua tijdsinspanning was dat fors. Dat zou wat te gek worden in het kader van een steunpunt. Een steunpunt is niet echt een probleempunt, lijkt me zo. Dat gaat te ver. Daar heb ik nu ook niet voldoende vrije tijd voor.

Maar hoe pakken de steunpunten dat nou aan? Ik herinner me iets van opmerkingen (naar ik meen markba) dat hij dualboot niet aanbood, maar wel een image maakte van Windows om het desgewenst weer terug te zetten. OK. En laptops dan?

En wat doe je als eerste stap? Kijk je eerst of de machine hardwarematig gezond is? Van je eigen machines en die van een goede kennis weet je het wel, maar een vreemde die zich meldt? Dat kan wel eens de echte (onbekende) reden zijn waarom die ontevreden is ...

De eerste vragen liggen er. Eerst maar eens hiermee starten, lijkt me.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/05/14, 13:27:44 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/14, 14:24:28 »
En wat doe je als eerste stap? Kijk je eerst of de machine hardwarematig gezond is? Van je eigen machines en die van een goede kennis weet je het wel, maar een vreemde die zich meldt? Dat kan wel eens de echte (onbekende) reden zijn waarom die ontevreden is ...
Hiervoor hanteren we vanuit De Vrije PC een controlelijst: http://devrijepc.nl/ubuntu/7-controlelijst-ubuntu-installatie. Deze lijst verschaft ons alle gegevens om een oordeel te kunnen vellen of Ubuntu gemakkelijk geinstalleerd kan worden op de hard- en software. Deze lijst gaan we binnenkort als Google Drive-formulier aanbieden zodat geinteresseerden deze online kunnen invullen.

In het kort ziet onze werkwijze er als volgt uit:
  • Workshop. We geven eerst een workshop in het atelier.
  • Keuzemoment Ubuntu. Na de workshop kan men aangeven of ze de overstap aandurven.  Of niet
  • Inventarisatie. We maken we aan de hand van de gebruikte programma's (software) en apparaten (computer, printer, scanner etc.) een inventarisatie. We testen de hardware op geschiktheid voor Ubuntu met een live-CD.
  • Installatie. Uit die inventarisatie zal blijken hoe en of we om moeten gaan met Windows-programma's binnen Ubuntu, dit bepaalt grotendeels de installatievorm (single-boot, dual-boot, virtueel).
  • Migratie van gegevens. Backup + migratie van data (bestanden, mail)
  • Nazorg en ondersteuning. Ook na de workshop en installatie bieden we zo lang als nodig is ondersteuning.
http://devrijepc.nl/ubuntu/24-werkwijze

Altijd geven we als eerste een workshop om te vertellen wat Ubuntu is, kan en ook niet kan:
http://devrijepc.nl/ubuntu/6-workshop-ubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/14, 16:56:23 »
Wat ik doe, is de PC opstarten met Xubuntu (ken ik het beste) en de hardware testen op herkenning en werking.
Pas wanneer de hardware goed werkt, wil ik gaan installeren, gelukkig zijn het meestal oude laptops waar men mee aankomt, dit werkt vaak in één keer.
Een uitzondering waren 2 EEE PC's, waar ik Bodhi op gezet heb, dit heeft mij (ruim) 6 uur gekost :lol:
De folders van Ubuntu leg ik bij de supermarkt en een aantal in de brievenbus van huizen waar ik 's-avonds langsloop met de hond en dan een PC aan zie staan .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/14, 20:16:53 »
Bro-tip: voor Bodhi mag je me best inschakelen Ron ;)

Ik ben wel benieuwd of de folders aanslaan :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/14, 20:27:46 »
@Ron en @Markba: hartelijk dank! Leerzaam! Ik heb net de links gevolgd. Ik ga dat allemaal nog eens een paar keer bekijken de komende dagen. Zo gedegen en uitgebreid als bij de Vrije PC zal ik het niet kunnen aanpakken. Het is wel een erg mooi voorbeeld.

Een dualboot tot en met Windows Vista heb ik al eens gedaan. Windows 7 lijkt me ook wel doenbaar. Maar dat Windows 8 (als het al voorkomt), dat zal wel een kwestie zijn van behoedzaam en met veel zorg eerst voorbereiden. Of gaan jullie daar (nog) niet op in?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/14, 20:53:39 »
Wat ik doe, is de PC opstarten met Xubuntu (ken ik het beste) en de hardware testen op herkenning en werking.
Vergeet de sofware is niet. Vaak is er een (Windows) programmaatje waar ze veel gebruik van maken en waar wel een oplossing voor moet zijn als ze naar Ubuntu overstappen.

Ik ben wel benieuwd of de folders aanslaan :)
Dit soort willekeurige marketing (lijkt op 'koud' bellen wat call-centers doen), daar geloof ik niet zo in. Mensen komen bij ons op basis van mond-to-mond reclame. Die komen dan uit organisaties als de lokale ruilkring of zoiets als Transition Towns en betreft mensen die al wat 'bewuster' in het leven staan.

Het voordeel is dat je dan alleen de mensen krijgt die al (redelijk) positief tegenover Ubuntu en het gedachtegoed daarachter (delen, openheid, transparantie, niet-commercieel) staan. Discussies voeren met mensen die beweren dat Windows helemaal niet onveilig is en zo, daar heb ik geen tijd voor, dus die mensen moeten maar iemand anders zoeken om hun preken tegen te houden. En zo houden we meer tijd over voor de mensen die wél graag geholpen willen worden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/14, 21:00:47 »
Het voordeel is dat je dan alleen de mensen krijgt die al (redelijk) positief tegenover Ubuntu en het gedachtegoed daarachter (delen, openheid, transparantie, niet-commercieel) staan.
En mensen die nog een verouderde PC hebben staan, iets over Ubuntu hebben gehoord, en dat wel eens risicoloos willen testen op een oude PC.
De oude PC is vaak nieuwer dan mijn 10 jaar oude werkpaard :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/14, 21:16:29 »
Het voordeel is dat je dan alleen de mensen krijgt die al (redelijk) positief tegenover Ubuntu en het gedachtegoed daarachter (delen, openheid, transparantie, niet-commercieel) staan.
En mensen die nog een verouderde PC hebben staan, iets over Ubuntu hebben gehoord, en dat wel eens risicoloos willen testen op een oude PC.
De oude PC is vaak nieuwer dan mijn 10 jaar oude werkpaard :lol:

Alleen prijzen de folders Ubuntu aan en ik neem aan dat die mensen niet weten dat Ubuntu meestal niet op oudere hardware draait (we praten dan dus  over <P4 waar jij op doelt). Dus of ze dan meteen de link leggen met Xubuntu...

Verder ben ik het wel met markba eens. We zouden wat meer moeten kijken naar bijv. Dell: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/05/ubuntu-announce-er-billboard-photo-taking-contest
Natuurlijk kunnen wij zo'n actie niet opzetten maar het is wel een voorbeeld van hoe je Ubuntu wél in de markt zet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/14, 21:47:41 »
We gaan nou wel off topic, maar qua marketing strategie ben ik het met Markba eens. Ik ken koude acquisitie en de trefkans ervan. Ik weet uit de praktijk wat mond op mond reclame doet.

Ik ben dan ook niet van plan die folders in onbekende brievenbussen te gooien. Nog niet iig. Je moet ook wel out of the box durven denken. Het uitgangspunt om de software behoefte en de Ubuntu mogelijkheden naast elkaar te leggen om te zien of dat kan passen lijkt mij een must. Je moet je klant correct bedienen. Die staat voorop. Beter een helder, eerlijk en vriendelijk nee, dan een misser. Mensen waarderen eerlijkheid en goede dienstverlening enorm.

Het idee van de ruilkringen en donaties in de vorm van herbruikbare apparatuur is ook een goede.

Rustig aan, stapje voor stapje en niet te gauw opgeven.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/15, 00:04:40 »
Je moet je klant correct bedienen. Die staat voorop. Beter een helder, eerlijk en vriendelijk nee, dan een misser. Mensen waarderen eerlijkheid en goede dienstverlening enorm.
Soms geven we zelfs het advies om niet over te stappen, (vaak) omdat ze té afhankelijk zijn van gesloten software. Het gaat ons dus niet zo zeer om zieltjes te winnen, maar meer om mensen te helpen die aangeven daarvoor open te staan. Forceren werkt contra-productief.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/15, 08:54:29 »
Je moet je klant correct bedienen. Die staat voorop. Beter een helder, eerlijk en vriendelijk nee, dan een misser. Mensen waarderen eerlijkheid en goede dienstverlening enorm.
Soms geven we zelfs het advies om niet over te stappen, (vaak) omdat ze té afhankelijk zijn van gesloten software. Het gaat ons dus niet zo zeer om zieltjes te winnen, maar meer om mensen te helpen die aangeven daarvoor open te staan. Forceren werkt contra-productief.

Inderdaad. Helemaal mee eens. Een oude rot in het vak (maakt niet uit welk vak hier) zei me ooit eens: "... maakt niet uit of ze wat kopen, maar praten doen ze allemaal!" Mond op mond reclame. Die ouwe rot had meer aanloop in zijn bescheiden schuurtje dan heel de rest in zijn vakgebied. Als je goed spul hebt, goede service en je gaat er verstandig mee om, dan komen ze wel. Goed spul hebben we, goede service ook - via onder andere dit geweldige forum en de steunpunten. Er moeten prima kansen voor het grijpen liggen, zou je toch zeggen ... . Missen we de glorie en de status dan misschien  O0 ?

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/15, 10:50:36 »
Dan moeten de steunpunten wel werken, want deze week kreeg ik weer eens een e-mail van iemand die steunpunten in de omgeving Halsteren bij Bergen op Zoom had gemaild, maar tot op heden nooit enig antwoord terug gekregen heeft.
Dat is maar 20km bij mij vandaan, maar ik weet van niets ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/15, 11:08:33 »
hebben we, goede service ook - via onder andere dit geweldige forum en de steunpunten. Er moeten prima kansen voor het grijpen liggen, zou je toch zeggen ... . Missen we de glorie en de status dan misschien  O0 ?

Just
Dan moeten de steunpunten wel werken, want deze week kreeg ik weer eens een e-mail van iemand die steunpunten in de omgeving Halsteren bij Bergen op Zoom had gemaild, maar tot op heden nooit enig antwoord terug gekregen heeft.
Wat is dat toch? Wordt dan geen steunpunt als je mensen niet een keurige e-mail wil terug sturen of wilt helpen.
Het correct afhandelen van hulpverzoeken heeft idd met fatsoen te maken. Wat je zegt: geef je dan niet op als je niet van plan bent om daadwerkelijk hulp te bieden. Maar misschien is er wat anders aan de hand, een technische storing of iets met spam-filtering.

Voor mezelf (ben zelf ook steunpunt) ben ik tot de conclusie gekomen dat steunpunten niet werken. Mensen weten je amper te vinden en de vragen die je krijgt kunnen net zo goed via het forum afgehandeld worden.

Maar het allerbelangrijkste: blijkbaar hebben mensen een grote drempel te overwinnen om een wildvreemde om hulp te vragen,  iets wat niet gewoon is in onze hedendaagse maatschappij. Bij De Vrije PC kiezen we voor een persoonlijke benadering (zie bovenstaande link naar werkwijze), waarbij je elkaar leert kennen, bv tijdens een workshop en een vertrouwensband over en weer opbouwt. En dan is er ineens minder of geen schroom meer om vragen te stellen of om hulp te vragen. Wat ons betreft de enige strategie die werkt, is onze ervaring.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/15, 12:57:10 »
Maar het allerbelangrijkste: blijkbaar hebben mensen een grote drempel te overwinnen om een wildvreemde om hulp te vragen,  iets wat niet gewoon is in onze hedendaagse maatschappij. Bij De Vrije PC kiezen we voor een persoonlijke benadering (zie bovenstaande link naar werkwijze), waarbij je elkaar leert kennen, bv tijdens een workshop en een vertrouwensband over en weer opbouwt. En dan is er ineens minder of geen schroom meer om vragen te stellen of om hulp te vragen. Wat ons betreft de enige strategie die werkt, is onze ervaring.

Ik pak de discussie op bij deze laatste reactie anders wordt het een rommeltje. Het ging mij erom hoe een eventuele vraag om hulp bij een installatie aan te pakken omdat ik mee doe aan die "Ubuntu buurt" actie. Het leek me zo dat daar bij de steunpunten de meeste ervaring zou liggen. Iig weet ik nu een boel meer.

Wat je nu naar voren brengt, markba, is wel een goede opmerking inzake het soort promotie. Meer mikken op een demo & kennismaken, vertrouwen winnen. Het is op zich niets nieuws. Elke verkoper weet dat. Die hebben meest het voordeel dat mensen of wat moois willen kopen (zichzelf willen plezieren dus) of gewoon ergens behoefte aan hebben. Wij vinden Ubuntu mooi ( hoop ik dan maar  O0 ), maar de meeste PC-gebruikers willen alleen maar dat de boel werkt. Dat zij dat kunnen doen waar ze het ding voor hebben. Zoals ze het altijd al deden ook nog en dus vooral geen verandering.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/15, 13:11:22 »
Op zich komen veel gebruikers er ook niet altijd met Windows of Mac uit. Maar goed, punt is dat hulp in de buurt (steunpunt) niet altijd even handig is. Wellicht is het beter om gebruikers te verwijzen naar de Ondersteuning-pagina van de website? Want Ubuntu-NL biedt naast het forum ook ondersteuning aan op Facebook, Twitter en IRC (wat makkelijker is via de webchat die daar geïntegreerd staat).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/15, 13:26:49 »
Ik heb vaak mensen over de vloer gehad die graag Ubuntu of Mint wilde. Ze komen dan naar mij toe, krijgen een bakkie koffie en zitten hier soms uren. Maakt mij niet uit, ik plan deze mensen in op een voor mij gunstige tijd. En als zij zich daar in kunnen vinden dat ze naar mij toe komen, dan zijn ze maar wat blij.
En ze komen nog weleens terug of hebben vragen via de mail.

Ooit iemand gehad waar de installatie langer duurde dan verwacht. Meneer heeft tussen de middag mee gegeten, tja...........leuk toch. Een tosti meer of minder. Hij heeft toen een leuke reactie gezet op mijn Steunpunten website, die er toen nog anders uitzag dan nu.

Zo begrijp ik dat het bij jou en ook bij Ron wel functioneert met het steunpunt gebeuren en bij markba blijkbaar niet. Even terugspringend: als je al aan steunpunten doet, moet je op vragen ook reageren. Anders heeft dat geen zin. Aan de andere kant heb je ook wel eens mensen die in hun eigen mailbox niet goed de weg weten, bijvoorbeeld omdat die bomvol reclame mails staat.

Even echt Off Topic: is het tegenwoordig trendy om aan de kassa je e-mail adres te vragen. "Om je rekening digitaal te sturen" Ja, en de rest. Daar trap ik niet in. Print hem maar gewoon en vooral geen reclames in mijn mailbox ... :evil:

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Steunpunt strategieen
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/15, 20:23:08 »
Ik als steunpunt krijg eigenlijk nauwelijks vragen. De enkele die ik heb gehad waren mensen die nieuw op dit forum waren en i.p.v. in het topic reageerden op mijn antwoord via de mail. Die heb ik dus doorverwezen want als ze een topic hebben geopend dan is het wel zo handig als ze ook daar blijven reageren.

Verder kwam alleen laatst iemand aanzetten met een vraag over Kubuntu maar daar geef ik al heel lang geen ondersteuning meer voor en dat toont mijn website ook. Maarja, lezen is soms een beetje moeilijk...
Anyway, verders blijf ik geduldig wachten totdat iemand mijn hulp wil. Ben al een paar jaar steunpunt en heb sindsdien pas een paar keer iemand hoeven helpen.