Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Korte hardware vraag  (gelezen 419 keer)

Offline bastianc

  • Lid
Korte hardware vraag
« Gepost op: 2012/08/29, 17:50:56 »
Hallo,

Ik heb voor mezelf een uitdaging gesteld en dat is al mijn losse USB schijven en NAS schijf en media speler te vervangen door een kleine server. Nu is alleen mijn vraag en eigelijk kan ik nergens er een direct antwoord op vinden, hoeveel geheugen heeft een UBUNTU server nodig? Ik heb geen ervaring met UBUNTU of linux buiten het spelen ermee in een Virtual machine op mijn Mac.

Dit wil ik aanschaffen: AMD A6 processor, moederbord met een A75 chipset en 8 gig geheugen. UBUNTU komt op een kleine 16 of 32 gb SSD en de rest van de files op hd's in RAID 5 of 10.

Het wordt een file server en ondertussen sluit ik hem aan op mijn TV om via XBMC (32 bits) films etc te kunnen kijken. Gaat de hardware voldoende zijn? Of heb ik 16 gig geheugen nodig? Of een quid core A8 processor? Heeft dat überhaupt wel nut 16 gig en een A8 processor in een UBUNTU server/media speler?

Grt Bastian

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Korte hardware vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/30, 10:54:42 »
Als het alleen voor eigen gebruik is als mediaspeler/fileserver is 8GB al verschrikkelijk over the top. Ik zou zeggen dat 2G meer dan genoeg is voor zo ongeveer alles wat je kan verzinnen om in huis te doen. Zelf gebruik ik een Raspberry Pi als servertje thuis voor het delen van bestanden en afspelen van audio, die heeft maar 200 MB ram en dat gaat al prima.