Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: belastingaangifte ; gegevens downloaden  (gelezen 6673 keer)

Offline Gerard3

  • Lid
belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Gepost op: 2014/03/11, 19:18:53 »
Via de tips en trucs pagina heb ik het aangifte programma gedownload. Nu heb ik ook de persoonlijke gegevens gedownload. Dat is dan een tekstbestandje. Hoe implementeer ik deze gegevens?

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/11, 19:50:28 »
Via programma aangifte inkomstenbelasting naar -->open bestand en dan de 2e optie kiezen (een nieuwe aangifte met al gedownloade gegevens over 2013).
« Laatst bewerkt op: 2014/03/11, 20:53:24 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/12, 21:05:55 »
Lukt niet, wat een gedonder.
Heb alles weggegooid, nu opnieuw proberen

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/12, 21:16:38 »
Als ik mijn gegevens download. Moet ik die dan met een programma openen of opslaan? Als ik ze opsla gebeurt er niks meer, en is er ook geen knop meer om verder te gaan. In het scherm staat dat het programma de gegevens laad... niet dus. Als ik het bestand met wat dan ook opent gebeurt er niks.

Maw, ik kan alleen gegevens downloaden en uitloggen. Verder zie ik nergens andere knoppen behalve het downloadoverzicht met 80 tijden dat ik de gegevens heb gedownload.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/12, 21:18:27 door Gerard3 »

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/12, 21:25:45 »
Wat is in ubuntu het .exe bestandje ? Of tewel, hoe open ik het?
In de map 'bin' zit een ib2013ux bestandje. Dat kan ubuntu niet uitpakken. 

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/12, 21:38:54 »
In mijn map downloads heb ik nu de volgende 2 bestandjes

ib2013_linux.tar.gz  en een tekst bestandje genaamd met het bsn nummer, gevolgd door .ibv2013

Het aangifte programma krijg ik niet open. Ik kom op een map ib2013, als ik daarop klik heb ik 2 mappen bin en share. In de bin map kan ik niks, in de share kan ik nog een paar klikken verder. Wat moet ik daar openen, en met welk programma?

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/12, 21:49:18 »
Dit al doorgenomen https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-In-Nederland-belastingaangifte-doen-vanuit-Linux

Eenvoudiger oplossing is natuurlijk om gewoon de deb te gebruiken.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/12, 22:23:40 »
@Gerard3: Installeer gewoon het .deb-bestand. In een paar klikken gedownload en geïnstalleerd, veel makkelijker: http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/13, 19:18:53 »
@Gerard3: Installeer gewoon het .deb-bestand. In een paar klikken gedownload en geïnstalleerd, veel makkelijker: http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Done.
Alleen krijg ik de melding dat ik het via het terminal venster moet openen. Als ik dat doe kan ik het niet lezen omdat de letters te dicht op elkaar staan.
Ik heb echter via een andere support al lettertypes gedownload en geinstaleerd. Hoe krijg ik de juiste letter type? Ik krijg iig niet het ventstertje wat bovenstaande link suggereert om het juiste lettertyp te instaleren.

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/17, 21:12:33 »
Als je de link bekijkt die Vistaus geeft, dan zie je daar met plaatjes hoe de installatie in zijn werkt gaat.
Als het dan nog niet goed gaat, dan doe je toch echt zelf iets niet goed.
Want ook deze handleiding kan echt niet nog makkelijker !

Als ik die handleiding volg klik ik op het gedownloade deb. bestand. Dan zou ik vervolgens een venstertje krijgen waarin ik het lettertype moet kiezen.
Ik krijg echter het scherm van Ubuntu softwarecentrum met de volgelde mededeling;
'Dit programma wordt uitgevoerd vanuit een terminalvenster'

Als ik dan ' ib2013ux'  in het terminalvenster tik kom ik op het lettertype probleem.


Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/17, 21:57:23 »
Doe eens je computer herstarten en doe daarna rechtermuisknop op de .deb --> Openen met Ubuntu Softwarecentrum

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/18, 11:58:22 »
Doe eens je computer herstarten en doe daarna rechtermuisknop op de .deb --> Openen met Ubuntu Softwarecentrum

Dat deed ubuntu al automatisch. Ik heb het bestand opnieuw geinstaleerd, handmatig geopend met ububnt softwarecetrum en helaas dezelfde melding.

Nu weet ik niet waar ik het programma kan verwijderen. Ik zie in ububnt softwarecentrum alleen een knop herinstaleren. Niet een knop met verwijderen.

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/18, 13:58:45 »
Citaat
Als ik die handleiding volg klik ik op het gedownloade deb. bestand. Dan zou ik vervolgens een venstertje krijgen waarin ik het lettertype moet kiezen.
Nee, natuurlijk niet.
Dat venstertje krijg je pas nadat je het hebt geïnstalleerd en opgestart. Kwestie van goed lezen.

De .deb moet je met GDebi openen. Zoals ik al eerder zei.
Heb je die niet (is niet standaard meer in Ubuntu volgens mij) dan moet je die even installeren op de manier zoals ik ook al eerder schreef.

Als je alles gewoon per regel en instructies doet, is het een fluitje van een cent.

Klik op het bestand OF open het bestand met  GDebi zijn voor mij 2 verschillende dingen. Ik heb telkens op het .deb bestand geklikt wat blijkbaar al geïnstalleerd was.
Waar ik dan op moet klikken om het te openen weet ik niet, ik krijg geen icoontje van de belastingdienst oid op mijn bureaublad.


Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/18, 18:52:34 »
en dus niet wat jij suggereert, dat er staat "Klik op het bestand OF open het bestand met  GDebi ".
Daar suggereer ik niks, daar laat ik zien dat jij iets anders zegt dan de link.
Op die site staat inderdaad 'klik op'. Het bestand zou dan met GDebi geopend moeten worden.
Jij zegt, open het bestand met GDebi. Ook dat werkte niet.
Dat zijn voor mij 2 verschillende dingen.
Wat denk je.. ik heb die site tig keer uitgeplozen en opgevolgd, ga jij zeggen dat ik beter moet lezen..

Maargoed,  heb mn oude laptop aangetrapt, en nadat Vista 3.5 uur nodig had voor de updates, 2 keer vastliep, daar mn aangifte gedaan.

Je gaat naar de Dash en typt daar Belasting en zie daar, het programma zal tevoorschijn komen.
De Dash...



« Laatst bewerkt op: 2014/03/18, 18:59:12 door Gerard3 »

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/18, 20:20:38 »
De Dash...

Ik wil niet heel lullig zijn maar misschien is het goed als je even de basis van Unity doorneemt, dan weet je wat de Dash is en kun je makkelijker met Ubuntu aan de slag. De Dash is zeg maar het windows startmenu van Ubuntu.
Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Unity

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/18, 22:09:54 »
Mee eens. Een beetje lezen, zoals op de link die ik gaf en jou keurige instructies, wat kost dat, een paar minuten tijd? En je leert er wel van en dat maakt het werken alleen maar makkelijker. Jammer dat hij nu jou hulp in de wind gegooid heeft, want je gaf juist hele goede en duidelijke hulp. Makkelijker kon haast niet, naar mijn mening :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/18, 23:27:54 »
Terzijde: overigens is m.i.v. 13.10 de "Dash" vertaald als "Snelzoeker".  :)

Als je die vertaling gebruikt, weten Linuxbeginners ook sneller wat je bedoelt (is tenminste mijn ervaring)....

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/19, 18:56:57 »
Over welke site heb je het eigenlijk?

En.....als je goed leest zeg ik erbij dat wanneer je GDebi niet hebt (omdat het dus niet meer standaard vanaf Ubuntu 13.10 zit (en dus zal het .deb bestand niet openen met GDebi) dan zul je GDebi eerst even moeten installeren.
Er staat zelfs bij hoe!
Citaat
Gebruikt u Ubuntu 13.10, dan zit GDebi niet (meer) standaard in het pakket, wat heel jammer is. Daarom moet je die even installeren. In de terminal zet u de code: sudo apt-get install gdebi



Makkelijker kan ik het echt niet maken! ;)
http://steunpunt-almere.nl/artikelen/belastingaangifte-2013-via-ubuntu-xubuntu/

Femke, je begrijpt drommels goed wat ik bedoel. Hou je niet van de domme en geef toe dat je wat anders aangaf dan wat de link van steunpunt almere (ja, die site! welke andere.... :o?) aangaf.
Ik ben verschillende avondjes bezig geweest om me te verdiepen in linux en de software (alleen al heel wat uurtjes zitten knoeien met dat kloterige belastingdienst gedoe), heb na een tijdje mint gebruikt te hebben ubuntu geinstaleerd, en jij gaat zeggen dat ik niet of amper lees.. ? Of suggereren dat ik me niet in linux heb verdiept?
Misschien ben je wel een beetje kwijt hoe groot de stap is om over te schakelen. Probeer je weer eens te verplaatsen in de tijd dat je zelf met Linux begon.
Dash.. ik heb het gegoogled icm ubuntu maar kwam niet verder. Is het dan vreemd als ik vraag wat Dash is? Je wilt met alle liefde helpen. DANK JE! Maar mag ik dan ook een vraag stellen als ik domme ul er even niet uitkom na al mn geploeter?


Offline daido

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/19, 19:10:54 »
ik heb ook mijn belastingaangifte (voor ondernemers) geprobeerd te installeren op ubuntu gnome 14.04. Ondanks de goede beschrijving van Pjotr is het mij ook niet gelukt.
Dus gewoon maar met windows 7 ingevuld. Het is toch maar 1 keer per jaar.

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/19, 20:10:01 »
Femke, je begrijpt drommels goed wat ik bedoel. Hou je niet van de domme en geef toe dat je wat anders aangaf dan wat de link van steunpunt almere (ja, die site! welke andere.... :o?) aangaf.

Beetje vreemd hoe jij femke98 beschuldigt van iets anders aangeven dan de link van Steunpunt Almere aangezien Steunpunt Almere haar site is...

Offline Gerard3

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/19, 21:52:43 »
Femke, je begrijpt drommels goed wat ik bedoel. Hou je niet van de domme en geef toe dat je wat anders aangaf dan wat de link van steunpunt almere (ja, die site! welke andere.... :o?) aangaf.

Beetje vreemd hoe jij femke98 beschuldigt van iets anders aangeven dan de link van Steunpunt Almere aangezien Steunpunt Almere haar site is...
Ja, kan blijkbaar. Idd vreemd

Offline daido

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/20, 07:15:44 »
Citaat van: gerard3
Femke, je begrijpt drommels goed wat ik bedoel. Hou je niet van de domme en geef toe dat je wat anders aangaf dan wat de link van steunpunt almere (ja, die site! welke andere.... :o?) aangaf.

Nee, dat weet ik niet. Want steunpunt Almere ben ik zelf en de handleiding heb van het .deb bestand heb ik zelf geschreven.
Dus als je daar goed leest hoe en wat, en er staan platjes bij....dan kan ik het niet makkelijker maken dan dat het daar staat.

@daido, de ondernemers heb ik zelf niet geprobeerd. Ik ben wel ondernemer maar doe gewoon via het privé aangifte van inkomsten. Ik zal eens kijken naar de ondernemers aangifte, of ik die aan de praat krijg. (wel even zoeken waar ik hem dan downloaden)
Voor mij hoef je het niet te doen , want ik heb mijn aangifte al ingevuld met windows.

Offline RicardoLW

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/24, 10:48:17 »
zoals ik bij ander topic ook al schreef. Belastingsoftware voor windows installeren met wine. Loopt als een speer en de resolutie is meteen goed. Met je digid je gegevens ophalen en ze staan meteen in het programma.

Offline midas

  • Lid
Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/24, 12:44:22 »
Handleiding ook gevolgd en het werkt subliem. Gewoon deb-bestandje geïnstalleerd onder Ubuntu 13.10 :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: belastingaangifte ; gegevens downloaden
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/27, 11:32:41 »
Mijn laatste opmerkingen over deze onderwerpen want zoals ik eerder opmerkte, verzand echte hulp op dit soort media al snel in lange tenen reacties.

@Femke: Het was niet bedoeld om je beschrijving negatief te beoordelen want elke poging is goed. Echter als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het schrijven van instructies niet simpel is. Een veel gebruikte opmerking als RTFM, betekend niet dat de andere niet kan lezen. Ieder mens leest vanuit zijn eigen gedachte, vakkundigheid en opleiding. Uit gaan van zaken dat als men Ubuntu gebruikt men weet waar programma's te vinden zijn, kan dus niet. Verwijs op zijn minst naar goede leer- boeken/sites.
Ik heb je steunpunt nog eens bekeken en je gaat er dus al meteen van uit dat men weet wat een terminal is, volgens mij is sudo een command en geen code, plotseling is het programma geïnstalleerd en vertel je niet hoe en/of waar te openen . . . .  Niet voor dummies dus en gezien je werkzaamheden wel de expert. En ohja, lees het citaat van Tutu eens op je site.
Terugkomend op die ondernemers. Ik bedoel dus de bakker, groenteboer en fietsenmaker. De kleine zelfstandige vakman/vrouw die probeert onder het dure juk van MS uit te komen.
Je zegt zelf ondernemer te zijn maar via privé aangifte te doen; hierin kan je geen W&V en balans kan invullen dus lijkt me erg onwaarschijnlijk. Blijkbaar nog niet zo lang ondernemer.  Later log je in. Je kunt dus zien dat je daar moet aangeven. Hoe je dat rijmt met elkaar????
Ook heb je het over de 3 mogelijkheden waarbij er feitelijk voor de kleine  meisjes en jongens 2 afvallen. Ik kan me om veiligheidsredenen niet voorstellen dat je de aangifte online gaat doen zolang de overheid zijn ICT projecten uit de hand laat lopen. Ook een fiscaal intermediair is voor mij niet te betalen.Misschien iets voor een kleine ondernemer in Almere ad 40 euro.

Succes allemaal met de aangifte
Moderator edit: Op de man spelen is NIET toegestaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/27, 12:50:42 door Ron »
Leer begrijpend lezen en geef antwoord op de vraag die gesteld wordt