Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 11.10 in windows netwerk  (gelezen 1280 keer)

Offline romeopapa

  • Lid
ubuntu 11.10 in windows netwerk
« Gepost op: 2011/11/19, 17:13:13 »
Ik heb thuis 4 windows PC's (3x windows 7 en 1x Windows XP) waarbij ik nu op een oude PC ubuntu 11.10 heb geinstalleerd. Hoe neem ik deze nu op in mijn bestaande thuisnetwerk?
Andere vragen/antwoorden hierop lezende is dit een gecompliceerde bezigheid waarbij je nogal wat kennis van zaken moet hebben lijkt me. Is er niet een manier hoe zelfs een leek dit simpel voor elkaar kan krijgen net zoals in Windows gebruikelijk?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu 11.10 in windows netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/19, 18:44:33 »
Wanneer je het programma system-config-samba installeert, dan kan je files en mappen op delen zetten, met of zonder wachtwoord en gewoon met de muis.
Wanneer je in de verkenner (nautilus) netwerk aanklikt, dan kan je gewoon bladeren in het netwerk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline romeopapa

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 in windows netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/20, 00:01:23 »
Klinkt simpel. Maar hoe doe ik dat? Zoals gezegd ik ben een leek in ubuntu en het is voor mij allemaal abracadabra.

Offline Bloom

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 in windows netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/20, 01:17:35 »
Bladeren in het netwerk: open je persoonlijke map (bovenaan in het pictogrambalkje uiterst links). Dat is equivalent met de Verkenner in Windows en bij Ubuntu heet dat dus Nautilus. Daarmee kun je netwerkbronnen vinden en ermee connecteren. Ubuntu ondersteunt Windows maar ook ftp, ssh en nog andere netwerkprotocollen (meer dan Windows).

Zelf dingen delen voor Windows pc's in het netwerk: daarvoor open je het Softwarecentrum (het pictogram uiterst links dat eruit ziet als een boodschappentas met wat prulletjes die erboven zweven en kennelijk schitteren). Bovenaan rechts in het Softwarecentrum zie je een zoekveld. Tik daar: beheer samba (niet op enter duwen, dat hoeft niet) en er verschijnt één stuk software getiteld "SMB/CIFS File, Print and Login Server for Unix". Klik die aan, dan verschijnt er een extra regel met onder andere een knop "Installeren". Klik daarop en de software wordt geïnstalleerd. Daarna kun je die opzoeken via Dash (het pictogrambalkmenu uiterst links). Als je bovenaan op het Ubuntu-logo klikt, opent zich een grote zoekdialoog.
Met deze software kun je makkelijk mappen en printers ter beschikking stellen aan Windows pc's.

Offline romeopapa

  • Lid
Re: ubuntu 11.10 in windows netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/20, 12:43:52 »
Dank je Bloom voor je duidelijke uitleg. De verwijzing naar de equivalenten in Windows van de Ubuntu benamingen scheelt een hele hoop gezoek.
Ik heb Samba inmiddels geïnstalleerd en ook in de geïnstalleerde software gevonden. Als ik deze echter opstart en mijn password invoer gebeurt er helemaal niets.
Ik zie in Nautilus inmiddels wel mijn Windows PC's en server en kan deze benaderen. Andersom echter niet.
Daarnaast heb ik geprobeerd om via extern bureaublad toegang te krijgen tot mijn Ubuntu machine maar dat lukt ook niet.
Doe ik iets fout?