Ondersteuning > Software en configuratie
Gmail in firefox: hoe meerdere gebruikers in Ubuntu (privacy-probleem)
Jenske:
Ik heb voor mezelf (X) een gebruikersprofiel op mijn Kubuntu en ook voor een andere persoon (Y).
Gemakshalve laat ik firefox mijn paswoord en login-gegevens gebruiken als ik gmail opstart in Firefox, maar ...
Als persoon Y dan inlogt in Kubuntu en Firefox opstart en Gmail kiest, ... start die Firefox dus gewoon op met mijn loginggevens (X). Dat is niet de bedoeling, want dan ziet die andere gebruiker in één keer al mijn mails.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke Kubuntu-gebruiker zijn eigen Firefox-instellingen en login-gegevens gebruikt?
aartje:
Je kan toch voor iedere gebruiker van die computer een ander login-account maken ?
Dan kan ook ieder via webmail of thunderbird zijn eigen mail lezen onder zijn eigen linux-account.
erik1984:
Je kunt ook deze addon gebruiken: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/multi-account-containers/?utm_source=addons.mozilla.org&utm_medium=referral&utm_content=search en voor elke gebruiker een aparte container maken.
Nog een optie: Per profiel een snelkoppeling naar Firefox met andere parameterwaardes voor -P. Je kunt middels de parameter -P een profielnaam opgeven.
Maar het mooiste lijkt me ook de oplossing van aartje.
edit: Na nog eens goed de vraag gelezen te hebben en het antwoord van DirkJan lijkt het me dat je dus al twee aparte Linuxgebruikers hebt? Dus een map /home/gebruiker1 en /home/gebruiker2. Dan zou het inderdaad vanzelf moeten werken eigenlijk dat je elk een eigen Firefoxprofiel hebt.
DirkJan:
Dit is bijzonder. Firefox slaat bij mijn weten inloggegevens en dergelijke op in je profielmap (als je ervoor kiest die door Firefox te laten bewaren). Die profielmap is niet toegankelijk voor andere gebruikers.
Heb je toevallig ooit zelf via dat andere account ingelogd op je gmail?
Dan lijkt er iets niet te werken zoals het zou moeten. Firefox slaat wachtwoorden op in je profielmap. Dat betekent dat een andere gebruiker daar geen toegang toe hoort te krijgen.
Ter controle.
1. Log in als gebruiker x, start firefox en controleer met about:support (invullen in de adresbalk) welke profielmap wordt gebruikt
2. Doe hetzelfde voor gebruiker y.
Als het goed is levert dat 2 verschillende mappen op. Iets zoals dit:
Voor gebruiker x: /home/GEBRUIKER X/.mozilla/firefox/(reeks cijfers en letter).default-release
en gebruiker y: /home/GEBRUIKER Y/.mozilla/firefox/(andere reeks cijfers en letters).default-release
De essentie zit hem in de map achter home/
Als in beide gevallen dezelfde map wordt gebruikt dan klopt er iets niet. Dat kan overigens alleen als er een map is gekozen waar beide gebruikers rechten op hebben.
Als er verschillende mappen staan, zoals je zou verwachten en zoals het hoort. Dan is de optie die overblijft dat je een keer gebruikmakend van de PC als Gebruiker Y Firefox hebt opgestart en Gmail hebt gebruikt. Dan staan je Gmail inloggegevens in beide profielen.
Om dat te controleren / verhelpen: log weer in als Gebruiker Y op de PC, start Firefox en open about:logins. Je krijgt dan een overzicht van de in dat profiel opgeslagen wachtwoorden. Selecteer je eigen gmail/ google account en verwijder die gegevens.
Jenske:
Ik heb wel dégelijk meerdere login-accounts.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie