Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet  (gelezen 2400 keer)

Offline devlam

  • Lid
Ik ben bezig met het inrichten van een homeserver en wil daar Ubuntu Server 10.04 LTS op installeren.
Mijn server heeft geen CD-rom speler dus ik heb mijn corsair usb-stick bootable gemaakt.
Ik heb op deze stick grub4dos staan waarop ik het menu heb uitgebreid met een ubuntu install optie die verwijst naar de ubuntu iso file die ook op de usb-stick is geplaatst.
Bij het opstarten verschijnt keurig de mogelijkheid om de installatie van ubuntu uit te voeren.
Na detectie keyboard (die dus goed verloopt) komt het systeem met de melding "No common CD-ROM drive detected".
Hierbij wordt aangegeven "You may need to load additional CD-ROM drivers from removable media..".
Vervolgens wordt gevraagd "Load CD-ROM drivers from removable media".

Als ik hier voor No kies (ik heb immers geen CD-ROM-speler) dan wordt de vraag "Manually select a CD-ROM module and device?".
Wederom No gekozen.

Vervolgens verschijnt de melding "Installation step failed. You can try to run the failing item again from the menu, or skip it and choose something else"

Na continue krijg ik vervolgens een lijst met mogelijkheden:
Choose language
Configure the keyboard
Detect and mount CD-Rom
Load debconf preconfiguration file (keuze van deze optie levert de foutmelding "Failed to retrieve the preconfiguration file from file:///cdrom/preseed/ubuntu-server.seed)
Load installer components from CD (keuze van deze optie: dan flitst er wel een schermpje voorbij maar uiteindelijk komt hij weer bij "No common CD-ROM drive detected" die ik in het begin ook kreeg)

Weet iemand wat er aan de hand is?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/02, 12:14:48 »
Om een ISO op een usb-stick te doen werken, moet je wat voorbereidend werk verrichten zodat de usb-stick als een cd-rom herkend wordt. Daarvoor bestaat wel software en een bijhorende methode. Klik! De makkelijkste oplossing is uiteraard de inhoud van de ISO bit voor bit op de usb-stick kopiëren. Onder Ubuntu of eender welke andere Linux kan dat met dd.
dd if=/pad/naar/iso of=dev/sdUwaarbij sdU wijst naar de drive van de usb-stick.
Je kunt ook een bootable usb-stick met de inhoud van de iso aanmaken met UnetBootIn (zit in de standaard repository's van Ubuntu en Debian) of met 'Opstartschijf aanmaken' (alleen Ubuntu) vanuit een Linux desktop.

Offline devlam

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/02, 15:30:50 »
Ik was in de veronderstelling dat ik het voorwerk al had gedaan. Bij grub4dos moet in een menu.lst file een extra menu-optie ingesteld worden en daar wordt verwezen naar de ubuntu iso.

Bij opstarten verschijnt ook dit menu met de zelf aangebrachte extra optie.
Als ik die menu-optie selecteer dan kom ik in mijn beleving "in de iso" (of zie ik dat verkeerd?). Ik krijg vervolgens ook een ander menu met o.a. de mogelijkheid om een install van ubuntu te doen. Als ik die kies moet ik taal en keyboard opgeven, maar daarna komt de genoemde foutmelding.

Toch ook de usb-stick met UnetBootIn bootable gemaakt en de iso geplaatst. Maar op precies hetzelfde punt gaat het op dezelfde manier fout.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 15:32:31 door devlam »

Offline devlam

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/02, 16:48:00 »
extra info (voortgang)
Binnen het UnetBootIn-menu kan je met de tab-toets de opties van een menu-optie bekijken/aanpassen. O.b.v. gevonden info heb ik daar "cdrom-detect/try-usb=true" toegevoegd. De ingestelde opties zijn dan als volgt: /install/vmlinuz initrd=/install/initrd.gz file=/cdrom/preseed/ubuntu-server.seed cdrom-detect/try-usb=true quiet --

De eerder aangegeven foutmelding "No common CD-ROM drive detected" verschijnt dan niet maar vrij snel verschijnt er een andere foutmelding:
There was a problem reading data from the CD-ROM. Please make sure it is in the drive. If retrying does not work, you should check the integrity of your CD-ROM.

Dit gebeurt in de installatiestap "load installer components from CD"

Hopelijk weet iemand een oplossing. Ben zelf nog niet zo thuis in het unix/ubuntu gebeuren dus veel wat ik lees kan ik nog niet volledig doorgronden.

Offline tigger

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/02, 19:36:41 »
Een standaard kernel kan de iso niet direct lezen, dit bestand zal geprobeerd worden om uit te voeren.
je zal de iso moeten uitpakken en op een usb-stick zetten. unetbootin is erg makkelijk, selecteer je iso en je stick en een half uur later moet het werken.
Wat jij geprobeerd hebt lijkt een beetje op het branden van een iso naar een cd, maar dan echt alleen het bestand op de cd zetten. Terwijl je een iso moet branden via de "image"optie. (Waarschijnlijk is mijn uitleg weer wazig, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

edit: Heb je geen mogelijkheid om een cd-rom aan je machine tijdelijk te hangen? (Usb of intern)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/02, 19:55:52 »
Heb je geen mogelijkheid om een cd-rom aan je machine tijdelijk te hangen? (Usb of intern)
Ik herken het probleem en heb het niet willen oplossen. Je kunt hier wel weer uren en uren aan besteden, maar je kunt ook een via USB een CD koppelen, zo installeer ik althans 10.04-servers.

Offline devlam

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/03, 10:21:16 »
je zal de iso moeten uitpakken en op een usb-stick zetten. unetbootin is erg makkelijk, selecteer je iso en je stick en een half uur later moet het werken.

Dat heb ik ook gedaan (zie post van 15:30) maar ook dan ontstaat dezelfde foutmelding. Ik zag inderdaad dat unetbootin de inhoud van de iso ook op de usb heeft geplaatst.

edit: Heb je geen mogelijkheid om een cd-rom aan je machine tijdelijk te hangen? (Usb of intern)
Heb juist een kast gekocht zonder 5,25 bay (Fractal Design Array R2). Leuk kastje maar helaas geen 5,25 bay. Heb toen vlug even gezocht hoe je van een USB kan starten en vond toen een artikel wat er goed uit zag. Dus dacht dat zit wel goed.
Ga inderdaad maar op zoek naar een usb cd/dvd-player voor PC.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/03, 10:23:05 door devlam »

Offline devlam

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/05, 12:50:48 »
Gisteren een usb dvd brandertje gekocht en daarmee is het gelukt om Ubuntu te installeren.
Wel duurde het enorm lang om een clean swap space uitgevoerd te krijgen (Gisterenmiddag omstreeks 17:00 gestart, 'snachts om 00:15 stond die nog steeds op 21% en vanmorgen om 9:30 stond hij op gereed).

Re: Installatie Ubuntu Server vanaf USB op systeem zonder CD-rom lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/05, 16:00:49 »
Dit komt waarschijnlijk door slechte sectoren die getracht worden opnieuw te worden ingedeeld, maar falen. Kijk eens bij Schijfgereedschap bij de gezondheid van je harde schijf. Zijn er slechte sectoren?