Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)  (gelezen 692 keer)

Offline avl

  • Lid
Op een nieuwe machine met W-8 (64 bits) erop en een HD met 2 TB heb ik geprobeerd Ub 12.10 (ook 64 bits) via een dvd te installeren. De Ubuntu dvd werkt wel: ik krijg het demo programma op het scherm. Dan worden ook alle windows delen keurig getoond.
Maar als ik wil installeren krijg ik steeds de opmerking dat er geen OS wordt gezien en dus geen installatie naast elkaar wordt "aangeboden". Wel de mogelijkheid de hele schijf maar te wissen...
In het bios heb ik windows boot aan en uitgezet; ook ANCI aan- en uitgezet zoals in het forum werd getipt; steeds is de hele schijf wissen het enige antwoord.
Ik ben maar niet op die suggestie ingegaan maar weet niet goed meer hoe verder.
Iemand anders wel?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/08, 14:07:25 »
En als je "iets anders" kiest ? (handmatig partitioneren) in plaats van naast mekaar installeren.
Zie ander topic

Hoe bedoel je Bios. Je hebt toch UEFI (vervanger bios) ?
Hoe kom je daarin eigenlijk ?
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline avl

  • Lid
Re: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/12, 15:00:22 »
Nollie,
Als je "anders" kiest dan krijg je een GParted scherm hoe de schijf in elkaar zit. In mijn geval zie je aantal sda's maar in geen van de partities een aanduiding dat het een "boot" partitie is. Ook W8 als programma wordt niet gezien.
Ook in het grub scherm bij het aanzetten van de pc heb je alleen de keus tussen Ub bekijken, Ub installeren en de schijf op fouten controleren. Geen W dus.
In het Gparted scherm heb je de keus tussen U direct installeren of afbreken. Omdat er geen "boot" te zien was durfde ik niet verder te gaan.
Op aanraden van iemand in Launchpad heb ik in de partitie waar W8 op staat 150 GB vrije ruimte gemaakt met het idee dat bij installatie Ub daar vanzelf naar toe zou gaan en een dual boot zou installeren. Niet dus! Ik kreeg precies dezelfde schermen te zien. W startte overigens normaal op na die bewerking en GParted zag die vrije ruimte ook.

De pc heeft inderdaad UEFI, en als je bij het opstarten op Del drukt krijg je een scherm met veel tabs dat heel erg aan de bios van weleer doet denken.
Heeft iemand toch nog een idee?

Offline avl

  • Lid
Re: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/12, 16:35:21 »
vervolg:
Inmiddels SecureBoot disabled zoals in de doc. aangegeven.
Met de probeerversie GParted gestart en die ziet wel de boot partitie; ik voeg de screenshot bij.
Maakt dit het geval duidelijker?

Offline Zeha

  • Lid
Re: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/14, 14:37:24 »
Ik kan je weinig hoop geven. Ik heb, ongeveer in dezelfde situatie, al van alles geprobeerd zoals beschreven op de volgende sites:

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/

Ubuntu alleen draait voortreffelijk, dat geldt ook na terugplaatsing voor Windows8. Maar naast elkaar is niet voor elkaar te krijgen. Het is te hopen dat ze hier snel wat op vinden want dit is een ramp voor nieuwe onzekere Ubuntu gasten. Er zal helaas nogal wat afgehaakt worden omdat men niet het risico wil nemen opeens zonder een werkend systeem te zitten.

Ik hoop dat jij een oplossing weet te vinden.

Offline avl

  • Lid
Re: Windows-8 wordt niet gezien bij installatie Ub. 12.10 (64 bits)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/17, 15:11:29 »
Ik heb het probleem bij de leverancier gelegd en die reageren: niet goed, geld terug! Ze zien geen (gemakkelijke) oplossing.
Dus ik wacht ook maar op betere tijden....