Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup hele systeem  (gelezen 4442 keer)

Backup hele systeem
« Gepost op: 2011/06/13, 13:53:01 »
Ik heb Ubuntu geinstalleerd en alle programma's die ik nodig heb.
ik wil nu een 1 malige backup maken zodat als er iets gebeurt met me systeem ik niks opnieuw hoef te installeren.

Ik bedoel dus een backup van al mijn partities die ik tijdens de installatie gemaakt heb.

/
usr
swap & home

het moet gewoon een backup bestand worden die ik op mijn nas kan opslaan.

Ik weet niet of het mogelijk is maar stel dat je partitie of zo verwijderd word, is het dan mogelijk dat de backup file automatische weer de partitie maakt?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 14:44:25 »
Ik weet niet zeker of het precies alles kan wat jij wilt, maar je zou eens naar Clonezilla kunnen kijken.
http://clonezilla.org/

Re: Backup hele systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 14:46:12 »
Of zo:

Citaat
Image van geheel systeem als backup op Linux:

Extra software gebruiken is niet nodig, het commando "dd", dat meegeleverd wordt met vrijwel alle Linux-distro's, kan prima ruwe gegevens uitlezen van een apparaat en dat in een bestand opslaan.

Voorbeeld:

   sudo dd if=/dev/sda1 of=~/mijn_image

Dit commando maakt een exacte kopie van: if (input file) /dev/sda1 naar: of (output file) ~/mijn_image.

Een image terugzetten gaat ook met dit commando, gewoon de in- en uitvoer omwisselen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 14:55:21 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 14:59:46 »
http://forum.ubuntu-nl.org/etalage/tip-eltje/

Ik gebruik daarvoor Remastersys. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 16:36:26 »
Bedankt voor jullie reacties, maar welk programma is geschikt voor beginnende Ubuntu gebruikers?

Want echt verstand heb ik nog niet van het systeem

Offline Ramana

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/13, 16:50:24 »
Ik denk clonezilla. Op een cd branden of USB zetten en daarmee starten. Gewoon de aanwijzingen volgen en een image maken van /, /usr en /home-partities en deze plaatsen op nas. Terugzetten naar de juiste partities. Ik meen dat je met clonezilla ook een back-up kunt maken van een hele hd, als het goed is zou dan ook de juiste partities moeten worden aangemaakt (klopt dat?).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Backup hele systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/13, 16:55:47 »
Clonezilla geeft bij mij problemen met een EXT4 partitie..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/13, 17:03:33 »
Beetje naar onder scrollen daar staat een gebruiks aanwijzing.
Bij hoe installeer ik Remastersys en dan verder naar onderen lezen.
https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/4-terminal-comd---gconfig---url-s---multimedia---tips---configuraties-etc

Hoop dat hij duidelijk genoeg is voor U. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/13, 17:53:13 »
Clonezilla geeft bij mij problemen met een EXT4 partitie..........

Dag Ron,
Bij mij heeft Clonezilla nog nooit problemen gegeven met EXT4, dat was wel het geval met partimage.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/13, 19:05:33 »
Clonezilla is verschrikkelijk traag.
Image van volledige schijf van netbook naar externe HD:
Duurtijd backup: 3.30 u
Check restorable: 1.00 u
Totaal: 4.30 u

Dat in vergelijking met Todo Backup, idem image van netbook naar externe HD vanuit Windows 7 (Dual boot):
2.20 u incl. check
Todo heeft dan nog het nadeel, in tegenstelling tot Clonezilla, dat het Ext4 niet ondersteunt en dus de partitie bit per bit moet copiëren, zelfs als er niets opstaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Backup hele systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/13, 20:07:40 »
Clonezilla geeft bij mij problemen met een EXT4 partitie..........
Bij mij heeft Clonezilla nog nooit problemen gegeven met EXT4, dat was wel het geval met partimage.
Mogelijk heb ik het (alweer) verkeerd onthouden, je hebt helemaal gelijk !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/14, 13:51:02 »
ik wil nu een 1 malige backup maken zodat als er iets gebeurt met me systeem ik niks opnieuw hoef te installeren.

Je zal verbaasd zijn hoe "verouderd" die backup zal zijn mocht je hem ooit moeten terugzetten.

Zelf maak ik mij nooit zorgen om het ganse systeem te backuppen. Zeer tijdrovend werkje met weinig meerwaarde als je weet dat besturingssystemen snel veranderen, zo te downloaden zijn, en in minder dan een uur geïnstalleerd zijn. Je backup kan trouwens niet gebruikt worden op een andere computer.

Veel, en veel, belangrijker is het, je tijd te spenderen aan het onderhoud van een goede backup van je persoonlijke gegevens (documenten, foto's, ...). In tegenstelling tot een besturingssysteem en software, zijn je persoonlijke gegevens uniek en onvervangbaar.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/14, 14:12:13 »
Sluit mij aan bij vanadium ... +1
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline softbart

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/14, 14:18:55 »
Vanadium +1.

Maak alleen backups van data + een paar etc en var punten.

groet,

Theo

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/14, 18:40:27 »
ik wil nu een 1 malige backup maken zodat als er iets gebeurt met me systeem ik niks opnieuw hoef te installeren.

Je zal verbaasd zijn hoe "verouderd" die backup zal zijn mocht je hem ooit moeten terugzetten.

Zelf maak ik mij nooit zorgen om het ganse systeem te backuppen. Zeer tijdrovend werkje met weinig meerwaarde als je weet dat besturingssystemen snel veranderen, zo te downloaden zijn, en in minder dan een uur geïnstalleerd zijn. Je backup kan trouwens niet gebruikt worden op een andere computer.

Veel, en veel, belangrijker is het, je tijd te spenderen aan het onderhoud van een goede backup van je persoonlijke gegevens (documenten, foto's, ...). In tegenstelling tot een besturingssysteem en software, zijn je persoonlijke gegevens uniek en onvervangbaar.
Als je weet dat ik na de frisse installatie drie uren bezig ben om mijn systeem (veilig) te slopen en dan alle door mij gewenste pakketjes erop te zetten.
En dan nog alles te configuren dan ben ik blij met een complete backup met remastersys.
En dan maak ik om de drie maanden een nieuwe remaster backup en die duurt één kwartier als er dan iets moest gebeuren heb ik elke keer een frisse jonge en goed geconfigureerde distro terug erop.
Maar wel met alle eventuele updates inclusief.
Vind het dus absoluut niet nutteloos zekers niet bij een LTS uitgave ,het gaat snel en kosteloos en geeft mij zekerheid.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/15, 11:55:00 »
Als je weet dat ik na de frisse installatie drie uren bezig ben om mijn systeem (veilig) te slopen en dan alle door mij gewenste pakketjes erop te zetten.
Dan ben je hoog dringend toe aan een andere distro ;)

Neen, ik begrijp dat een systeembackup nuttig kan zijn. Velen die dat doen, hebben een goede reden om dat te doen. Maar ik vind het zeer belangrijk om het belang ervan te duiden. Het heeft namelijk geen zin gans je systeem nu en dan te backuppen als je geen zeer actuele reservekopie van je data onderhoudt. En ik vrees dat er wel gebruikers zijn die denken dat ze veilig zitten met alleen hun remastersys kopie.

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/15, 11:57:31 »
Als je weet dat ik na de frisse installatie drie uren bezig ben om mijn systeem (veilig) te slopen en dan alle door mij gewenste pakketjes erop te zetten.
Dan ben je hoog dringend toe aan een andere distro ;)

Neen, ik begrijp dat een systeembackup nuttig kan zijn. Velen die dat doen, hebben een goede reden om dat te doen. Maar ik vind het zeer belangrijk om het belang ervan te duiden. Het heeft namelijk geen zin gans je systeem nu en dan te backuppen als je geen zeer actuele reservekopie van je data onderhoudt. En ik vrees dat er wel gebruikers zijn die denken dat ze veilig zitten met alleen hun remastersys kopie.

Dat ben ik met U eens. :D

Dan ben je hoog dringend toe aan een andere distro Wink < Doe eens een voorstel. XD
Daarbij ik gebruik Mint en die hebben geen punt versie´s zoals Ubuntu daarom is voor mij Remastersys een zekerheid voor het geval dat.
Maar het is nog niet nodig geweest. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/15, 12:26:23 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/16, 09:10:37 »
Hallo

Ik gebruik remastersys ook regelmatig (oa. voor de aangepaste wensen voor
de installaties in Senegal/Gambia) Werkt op zich wel goed, maar hou er wel
rekening mee, dat er maar een beperkte backup gemaakt kan worden qua
grootte. De door remastersys gebruikte genisomage tool, kan niet meer
dan 4 Gb aanmaken. Dit betekent, dat na compressie van al je gegevens
alles daar in moet passen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/16, 13:44:15 »
Daarom backup ik mijn hele homemap even kort naar mijn Ex HDD als ik dan klaar ben zet ik het weer terug.
Ik spreek niet over de verborgen bestanden dus alleen mijn zogenaamde Persoonlijke zaken wie bv Muziek , Video´s etc.
Terug zetten daarvan kost mij drie minuten dus niks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/16, 13:45:37 »
Oke dan is het idd misschien beter om, om de 3 maanden een backup te maken. Mijn data zoals foto's, video etc wil ik dagelijks laten syncroniseren naar mijn NAS. Weet iemand daar nog een prog. voor?

Re: Backup hele systeem
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/16, 13:46:24 »
en welk prog gebruik jij wanda

Offline mrGee

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/16, 13:50:41 »
Hallo

Voor regelmatig backuppen (syncen) kijk en zoek even naar grsync en/of backintime
Die zijn redelijk eenvoudig te bedienen, er zijn meerdere draadjes over in dit forum.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Tom

  • Lid
Re: Backup hele systeem
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/16, 13:56:55 »
data zoals foto's, video < Die doe ik indien nodig natuurlijk dagelijks .. welk progje a wel mijn toetsen bord , muis en een Externe HDD.
Dus niks automatisch puur hand betrieb. :D :D maar ik moet dat niet ook dagelijks wie sommige mensen wel natuurlijk.
En dan is die tip van mrGee goed.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/16, 14:10:47 »
data zoals foto's, video < Die doe ik indien nodig natuurlijk dagelijks .. welk progje a wel mijn toetsen bord , muis en een Externe HDD.
Dus niks automatisch puur hand betrieb. :D :D maar ik moet dat niet ook dagelijks wie sommige mensen wel natuurlijk.
En dan is die tip van mrGee goed.

Je hebt dat echt zo opgezet hoor. Een keer het rsync commando (of een aantal daarvan) goed uitvogelen (dus met alle voor jou gewenste instellingen) en dan kun je dat in een script zetten en met crontab om de zoveel tijd automatisch laten uitvoeren. Als je liever met de hand kopieert en plakt dan is daar natuurlijk ook niets op tegen  :D Maar ik ben altijd bang dat ik dan toch nog wat vergeet.

Re: Backup hele systeem
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/16, 14:27:26 »
Hoe zorg je ervoor dat alleen de mappen foto, video documenten etc worden gescyncroniseerst met de mappen die al op me NAS staan, met het prog grsync of in time back?

Het niewste bestand moet zeg maar op beide plaatsen komen te staan en het oude bestand moet voor een aantal dagen nog bewaard blijven.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/16, 14:45:45 door tjoptjop20 »