Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem  (gelezen 2125 keer)

hey allemaal

Ik zou graag een lamp server op mijn bestaand ubunutu (10.10)systeem willen zetten en ik vond een guide op het forum => http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp maar als ik de command wil uitvoeren zegt hij sudo: tasksel: command not found

Moet ik eerst nog een of ander programma instaleren ?

Met Vriendelijke Groet
Wh1te
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 16:57:43 door Wh1teL0tus »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/05, 16:11:25 »
Waarschijnlijk heb je de gewone ubuntu geinstalleerd. Ik denk dat tasksel een commando is dat bij ubuntu-server hoort.

In 10.04 zonder server kan ik wel tasksel gebruiken, dus kennelijk een ander probleem.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/05, 16:18:38 »
blijkbaar was het programma tasksel nog niet geinstaleerd, heb de lamp-server nu op mijn bestaand ubuntu systeem maar zijn er guides of uitleg hoe je gebruik kunt maken van deze server, wat de mogelijkheden zijn, wat de verschillende commands zijn, of het mogelijk is om een soort van admin panel te gebruiken ...

greets
Wh1te

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/05, 16:37:02 »
Ik weet niet zeker of rapache nog in reposority's van Ubuntu 10.10 aanwezig is.

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/05, 17:30:25 »
ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar ik most eerst het programma instaleren en dan ging alles als de guide het voordeed maar ben eens gaan opzoeken het is dus ongeloofelijk duur om cursussen te volgen voor linux te leren, weet er iemand hier goede handige boeken waar een non unix gebruiker gebruik van kan maken voor linux te kunnen hanteren. mijn doel is om linux servers te begrijpen en zelf op te starten en onderhouden

greets
Wh1te

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/05, 18:40:27 »
ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar ik most eerst het programma instaleren en dan ging alles als de guide het voordeed maar ben eens gaan opzoeken het is dus ongeloofelijk duur om cursussen te volgen voor linux te leren, weet er iemand hier goede handige boeken waar een non unix gebruiker gebruik van kan maken voor linux te kunnen hanteren. mijn doel is om linux servers te begrijpen en zelf op te starten en onderhouden

greets
Wh1te

Waarom boeken kopen als alle info gratis op internet te vinden is?
Als ik iets heb wat ik niet kan/weet, google ik zolang tot ik gevonden heb wat ik zoek.
Forums doorlezen is (denk ik) een van de beste leermiddelen.
En bijna elk probleem is zo te verhelpen.
Ik doe dat al 12 jaar zo. Eigenlijk al langer maar tel die Windoof tijd niet mee.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/05, 18:42:14 door extremebiker »
Ubuntu Steunpunt Kerkrade
bezoek ubuntu steunpunt kerkrade

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/05, 21:18:03 »
Waarom boeken kopen als alle info gratis op internet te vinden is?
Als ik iets heb wat ik niet kan/weet, google ik zolang tot ik gevonden heb wat ik zoek.
Forums doorlezen is (denk ik) een van de beste leermiddelen.
En bijna elk probleem is zo te verhelpen.
Ik doe dat al 12 jaar zo. Eigenlijk al langer maar tel die Windoof tijd niet mee.

oke je hebt gelijk alles staat gratis op het internet maar er zit nergens structuur in, waar moet ik beginnen, wat moet ik eerst onder de knie krijgen en oke als ik guides lees en forums bezoek en google search gebruik lukt het wel meestal maar daar leer ik niet zoveel bij, om echt iets te leren moet ik doelen hebben eventueel opdrachten enz. Ik zou bijna denken waarom heeft nog niemand een gratis learn kit uitgebracht sinds ubuntu ook een gratis OS is ? ^^

iemand moet me zowiezo een structuur geven waar ik op verder kan bouwen anders is het volgens mij onbegonnen werk om over te stappen naar een Unix OS omdat ik daar gewoon nog niet genoeg van afweet ...

hopelijk kan iemand me verder helpen

greets
wh1te

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/06, 12:18:08 »
Ik kan me goed voorstellen dat je iets mist. En als je iets wilt oplossen, kun je daar op internet wel wat voor vinden. Maar jij wilt gewoon spelen en leren met een Ubuntu server denk ik. Helaas weet ik daar zelf niet zo een mooi boek of handleiding voor.

Zelf heb ik dit soort dingen erbij geleerd terwijl ik bezig was met het leren bouwen van websites in PHP/MySQL. Wat wil je eigenlijk precies leren?
Wat wil je straks kunnen?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/06, 16:00:15 »
psst:

sudo apt-get install aptitude

sudo tasksel

Tasksel heeft aptitude nodig, die zit sinds ubuntu 10.10 niet meer in de desktop versie :).

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/06, 16:04:36 »
Ik kan me goed voorstellen dat je iets mist. En als je iets wilt oplossen, kun je daar op internet wel wat voor vinden. Maar jij wilt gewoon spelen en leren met een Ubuntu server denk ik. Helaas weet ik daar zelf niet zo een mooi boek of handleiding voor.

Zelf heb ik dit soort dingen erbij geleerd terwijl ik bezig was met het leren bouwen van websites in PHP/MySQL. Wat wil je eigenlijk precies leren?
Wat wil je straks kunnen?

Op deze moment ken ik enkel basics van sql, php, html en java. Ik heb dit allemaal (buiten java dat leer ik nu in school) aan men eigen geleerd met proberen. Graag wil ik meer afweten van servers en databases, de werking ervan lijkt me zo interesant en de mogelijkheden die je met die dingen kunt doen zijn zo groot. Ik denk dat ik geintereseerd ben omdat ik vroeger veel MMORPG speelde en soms zette ik al eens een p-server voor de fun op met guides op het internet maar ik wil leren en zelf weten hoe deze dingen in elkaar zitten. In school leren ze me volgend trimester servers 2008 en microsoft office maar dan denk ik in men eigen wat vor een crap is dit? dit kan nooit in een bedrijf worden gebruikt ik wil het echte werk kunnen. Is dit een goed antwoord op je vraag ?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/06, 16:28:43 »
Bedankt voor de uitleg. De vragen stelde ik ook een beetje voor jezelf. Zodat je misschien makkelijker de weg vindt. Want je zei zelf ook al dat je doelen nodig hebt. (dat heb ik zelf trouwens ook!). Niet lullig bedoeld, maar het enige dat echt antwoord geeft is:
Citaat
Graag wil ik meer afweten van servers en databases,
Probeer dat nog concreter te maken. Bijv:
 * Ik wil straks een webserver met een aantal PHP-sites kunnen opzetten en bijhouden.
of
 * Ik wil websites kunnen bouwen in PHP.

Ik zou beginnen een simpele website te bouwen. Onderweg kom je denk ik wel struikelblokken tegen. Deze kun je uitzoeken/oplossen en daar leer je weer van. Op zo'n moment kun je ook een concrete vraag stellen. Daarna kun je steeds weer nieuwe dingen uitzoeken en erbij doen.
Beetje googlen voor tutorials: http://www.google.com/search?q=php+tutorial+for+beginners
Vervang php voor het woordje wat je wilt leren :P.

Dit zijn wat tips die mij te binnen schieten. Succes ermee.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/06, 16:57:19 »
dankje voor de hulp !!

Re: [OPGELOST]opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/06, 17:42:50 »
Waarom boeken kopen als alle info gratis op internet te vinden is?
Als ik iets heb wat ik niet kan/weet, google ik zolang tot ik gevonden heb wat ik zoek.
Forums doorlezen is (denk ik) een van de beste leermiddelen.
En bijna elk probleem is zo te verhelpen.
Ik doe dat al 12 jaar zo. Eigenlijk al langer maar tel die Windoof tijd niet mee.

oke je hebt gelijk alles staat gratis op het internet maar er zit nergens structuur in, waar moet ik beginnen, wat moet ik eerst onder de knie krijgen en oke als ik guides lees en forums bezoek en google search gebruik lukt het wel meestal maar daar leer ik niet zoveel bij, om echt iets te leren moet ik doelen hebben eventueel opdrachten enz. Ik zou bijna denken waarom heeft nog niemand een gratis learn kit uitgebracht sinds ubuntu ook een gratis OS is ? ^^

iemand moet me zowiezo een structuur geven waar ik op verder kan bouwen anders is het volgens mij onbegonnen werk om over te stappen naar een Unix OS omdat ik daar gewoon nog niet genoeg van afweet ...

hopelijk kan iemand me verder helpen

greets
wh1te

@ Wh1teL0tus

Ik zou om te beginnen me gaan verdiepen in het belangrijkste.

1] Beveiliging van een server. Deze zal zonder kennis als spambox of erger misbruikt gaan worden.
2] Tutorials over lamp zijn er zat. bijvoorbeeld. http://www.howtoforge.com/ubuntu_lamp_for_newbies
3] Dan komt de beveiliging weer om de hoek kijken. (blijft zolang deze server met internet verbonden is een thema wat je niet mag vergeten) http://www.mrleejohn.nl/linux-security.htm Met dit docje moet je toch een heel end komen. Staat eigenlijk gewoon te veel in zelfs....
« Laatst bewerkt op: 2010/12/06, 17:58:25 door extremebiker »
Ubuntu Steunpunt Kerkrade
bezoek ubuntu steunpunt kerkrade

Re: [OPGELOST]opzetten van lamp server in een bestaand ubuntu systeem
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/06, 22:10:39 »
Waarom boeken kopen als alle info gratis op internet te vinden is?
Als ik iets heb wat ik niet kan/weet, google ik zolang tot ik gevonden heb wat ik zoek.
Forums doorlezen is (denk ik) een van de beste leermiddelen.
En bijna elk probleem is zo te verhelpen.
Ik doe dat al 12 jaar zo. Eigenlijk al langer maar tel die Windoof tijd niet mee.

oke je hebt gelijk alles staat gratis op het internet maar er zit nergens structuur in, waar moet ik beginnen, wat moet ik eerst onder de knie krijgen en oke als ik guides lees en forums bezoek en google search gebruik lukt het wel meestal maar daar leer ik niet zoveel bij, om echt iets te leren moet ik doelen hebben eventueel opdrachten enz. Ik zou bijna denken waarom heeft nog niemand een gratis learn kit uitgebracht sinds ubuntu ook een gratis OS is ? ^^

iemand moet me zowiezo een structuur geven waar ik op verder kan bouwen anders is het volgens mij onbegonnen werk om over te stappen naar een Unix OS omdat ik daar gewoon nog niet genoeg van afweet ...

hopelijk kan iemand me verder helpen

greets
wh1te

@ Wh1teL0tus

Ik zou om te beginnen me gaan verdiepen in het belangrijkste.

1] Beveiliging van een server. Deze zal zonder kennis als spambox of erger misbruikt gaan worden.
2] Tutorials over lamp zijn er zat. bijvoorbeeld. http://www.howtoforge.com/ubuntu_lamp_for_newbies
3] Dan komt de beveiliging weer om de hoek kijken. (blijft zolang deze server met internet verbonden is een thema wat je niet mag vergeten) http://www.mrleejohn.nl/linux-security.htm Met dit docje moet je toch een heel end komen. Staat eigenlijk gewoon te veel in zelfs....


dankje voor de info !

greets
Wh1te