Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] dvd in dvd brander speelt niet af  (gelezen 3167 keer)

Offline roeland

  • Lid
[OPGELOST] dvd in dvd brander speelt niet af
« Gepost op: 2010/08/25, 14:32:12 »
Ik heb een DVD lezer/brander TSScorp tyep SH223C.  Ik werk met versie 10.04.  Mijn DVd lezer/brander doet het niet in alle gevallen.

Als ik een DVD plaats, zie ik die in Nautilus.  Als ik hem wil afspelen met VLC player, herkend hij het bestandsformaat niet.  Als ik kijk bij de rechten, dan zijn die niet toegekend.  Als ik DVD decrypter gebruik onder Wine, wordt de DVD device niet herkend.  Volgens mij ontbreekt ergens een instelling of programma.

Ik heb mediabuntu geinstalleerd.  Op het forum zie veel problemen die mijn probleem raken maar niet de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 13:24:49 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline walterav

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/25, 20:47:59 »
Ik heb een DVD lezer/brander TSScorp tyep SH223C.  Ik werk met versie 10.04.  Mijn DVd lezer/brander doet het niet in alle gevallen.

Als ik een DVD plaats, zie ik die in Nautilus.  Als ik hem wil afspelen met VLC player, herkend hij het bestandsformaat niet.  Als ik kijk bij de rechten, dan zijn die niet toegekend.  Als ik DVD decrypter gebruik onder Wine, wordt de DVD device niet herkend.  Volgens mij ontbreekt ergens een instelling of programma.

Ik heb mediabuntu geinstalleerd.  Op het forum zie veel problemen die mijn probleem raken maar niet de oplossing.

Ik neem aan dat je naast de medibuntu repository ook de software van de repository geladen heb. Welke pakketten heb je al geinstalleerd?

Een deel van het probleem is dat VLC onder linux ver van de Windows en Mac versie verwijderd is, deze is gestript en moet je zelf aankleden. Kijk eens in "synaptic packet manager" of daar "libdvdcss2" geïnstalleerd staat?

PS: In LinuxMint9 zit alles omtrend media afspelen er kan en klaar in, kun je ook proberen te laden.
www.linuxmint.com

Offline roeland

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/25, 22:15:23 »
libdvdcss2 is geinstalleerd.  Er moet iets aan de hand zijn met instellingen.  Maar wat?

Ik probeer alles met Ubuntu te doen.  Dat lukt me steeds meer.  In de vorige 9 versie werkte de speler wel goed.  Dit probleem is ontstaan na installatie van 10.04.  Ik voel er niet zo veel voor een andere Linux variant te gaan installeren.  Ubuntu bevalt me over het algemeen steeds beter.

Kan het iets met rechten te maken hebben?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline walterav

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/25, 22:43:45 »
libdvdcss2 is geinstalleerd.  Er moet iets aan de hand zijn met instellingen.  Maar wat?

Ik probeer alles met Ubuntu te doen.  Dat lukt me steeds meer.  In de vorige 9 versie werkte de speler wel goed.  Dit probleem is ontstaan na installatie van 10.04.  Ik voel er niet zo veel voor een andere Linux variant te gaan installeren.  Ubuntu bevalt me over het algemeen steeds beter.

Kan het iets met rechten te maken hebben?

Zijn alle DVD codecs wel geïnstalleerd? Welke melding geeft VLC precies?

Heb je trouwens MoviePlayer en Mplayer al geprobeerd?

Wellicht kunnen de stappen uit deze link nog handig zijn.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

Offline Petervdw

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/25, 23:41:28 »
Aan walerav,

Indertijd ook Decrypter gebruikt onder Wine, en ik herinner me dat er inderdaad iets in de instellingen van dat prog moest gebeuren. En toen werkte het. Maar het is al zo lang geleden, dat ik niet meer precies weet wat. Even geduld, ik zoek het uit.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/26, 00:05:36 »
Aan walterav

Moest effe zoeken, maar ik heb het. De Decrypter zet je ergens weg in je pers. map. Een .exe file. Wine is geinstalleerd. Dubbelklik op de Decrypterfile. Dan komt D. op het scherm. Ga onder tools naar Settings.
Tab I/O. Verstel het puntje van het midden naar bovenaan. Aspi-WNaspi??? of zoiets, anders daar gewoon even proberen. That's all. Dan wordt je DVD drive herkend. Kun je binnen D. onderaan zien, door in één van die Tab's "LOG" aan te vinken.
Succes!

Vr. groet, peter

« Laatst bewerkt op: 2010/08/26, 00:28:33 door Petervdw »

Offline roeland

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/26, 13:24:03 »
Petervdw,

Helemaal de oplossing.  Bij Tools>Settings>I/O ASPI/WNASPI32.dll aanklikken en de device wordt herkend.

Bedankt!

PS ik had alle codecs geinstalleerd maar dat was dus niet het probleem.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline walterav

  • Lid
Re: dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/26, 19:10:52 »
Petervdw,

Helemaal de oplossing.  Bij Tools>Settings>I/O ASPI/WNASPI32.dll aanklikken en de device wordt herkend.

Bedankt!

PS ik had alle codecs geinstalleerd maar dat was dus niet het probleem.

Kun je door deze handeling die kennelijk bedoeld was om in Wine dvd decryptie te krijgen, ook in VLC of andere Media player wel DVD kijken in?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: [OPGELOST] dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/27, 10:23:06 »
walterav,

Bij 8.04 ben ik bezig geweest met VLC om via een WinTV-PVR150 kaartje een videosignaal vanaf Digitenne op de computer te zetten. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar zo omslachtig, dat ik het opnemen met Windows ben blijven doen. Ik herinner me heel vaag dat er in VLC ergens onderaan in een menu een 0 (nul) in een 2 veranderd moest worden, maar waar?
Voor het afspelen van DVD's kun je het beste Pjotr's multimedia raadgevingen volgen, dan speelt Bijv. Totem, als ik het me goed herinner, ook DVD's af. Maar dat zal ik nog even testen, dan hoor je dat nog.

Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Re: [OPGELOST] dvd in dvd brander speelt niet af
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/27, 10:32:55 »
walterav,

Ja hoor, gewoon met Totem. Een gewone koop DVD speelt breeduit af, met menu's.

Vr.groet, peter