Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery  (gelezen 1271 keer)

bermond

  • Gast
Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Gepost op: 2007/06/13, 16:05:05 »
Hallo,

Wat nu precies de oorzaak is iaat ik in het midden, maar mijn bootloader laat verschillende opties zien: Ubuntu, en memorytest en diverse recovery's, en Windows xp  maar dit zijn erg veel (wel erg veel: meerdere recovery's)

Ik wil dus al die recovery's uit mijn bootloader verwijderen en zo een mooi bootmenuutje overhouden met Ubuntu en Windows xp.

Hoe ga ik aan het werk?

Wat ik dus zojuist heb gelezen hier na een zoek-opdracht op dit forum met de woorden"Grub", is dat het mogelijk is dat er meerdere kernels aanwezig kunnen zijn op mijn Hd, maar het fijne weet ik er niet van. Wi verschaft me duidelijk omtrent dit probleem?

CrazyCentaur

  • Gast
Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/13, 16:25:42 »
De kernel is de essentie van je Ubuntu-systeem. Af en toe wordt er een update gegeven en dan wordt de nieuwe kernel automatisch bovenaan je grub-lijst gezet. De andere schuiven naar beneden, maar blijven staan als je ze zelf niet verwijdert via sudo gedit /boot/grub/menu.lst. Na een update van de kernel moet je ook altijd opnieuw opstarten, verder niet (vergelijk met dat andere systeemprogramma).

De meesten hier laten hoe dan ook de laatste twee staan, zodat je nog de oude kunt starten als er iets mis is met de nieuwe. Sommige verwijderen ook oude kernels van hun systeem via bv. Synaptic, och is het nog nodig met die grote harde schijven ...

Wat betreft de recovery: heel belangrijk dat je die laat staan. Als je via de normale kernel-ingang niet meer verder komt omdat je je systeem naar de knoppen hebt geholpen (er zitten hier nogal wat sleutelaars), dan kun je via die recovery-mogelijkheid naar een root-terminal om alles weer in orde te maken. ALS je natuurlijk een beetje op de hoogte bent van terminal-commando's en zo. Maar als je niet hobbiet heb je ze ws. nooit nodig. Desondanks: laat ze vooral staan.

De memory test heb ik nooit zo gezien. Die haal ik zelf gewoon weg.

Sterkte :)

bermond

  • Gast
Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/13, 16:41:00 »
Bedankt voor de duidelijkheid CrazyCentaur!!

Ik had inmiddels ontdekt dat het niet zo moelijk is om wat regels te verwijder uit je bootmenu, dat heb ik inmiddels gedaan en de pc herstart en gekeken wat er toen gebeurde.

Goed dat je nog even aangeeft dat het verstandig is om de laatste te laten staan zodat je nog kunt booten als er wat mis gaat. Dat had ik dus niet gedaan, ik heb voor alle regels die mij overbodig leken een (# ) geplaatst. Ik weet nu hoe te handelen!!

Offline vis

  • Lid
Re: Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/20, 22:43:50 »
De kernel is de essentie van je Ubuntu-systeem. Af en toe wordt er een update gegeven en dan wordt de nieuwe kernel automatisch bovenaan je grub-lijst gezet. De andere schuiven naar beneden, maar blijven staan als je ze zelf niet verwijdert via sudo gedit /boot/grub/menu.lst. Na een update van de kernel moet je ook altijd opnieuw opstarten, verder niet (vergelijk met dat andere systeemprogramma).

De meesten hier laten hoe dan ook de laatste twee staan, zodat je nog de oude kunt starten als er iets mis is met de nieuwe. Sommige verwijderen ook oude kernels van hun systeem via bv. Synaptic, och is het nog nodig met die grote harde schijven ...

Wat betreft de recovery: heel belangrijk dat je die laat staan. Als je via de normale kernel-ingang niet meer verder komt omdat je je systeem naar de knoppen hebt geholpen (er zitten hier nogal wat sleutelaars), dan kun je via die recovery-mogelijkheid naar een root-terminal om alles weer in orde te maken. ALS je natuurlijk een beetje op de hoogte bent van terminal-commando's en zo. Maar als je niet hobbiet heb je ze ws. nooit nodig. Desondanks: laat ze vooral staan.

De memory test heb ik nooit zo gezien. Die haal ik zelf gewoon weg.

Sterkte :)

Het enige nadeel vind ik van recovery mode... als je een laptop hebt en deze kwijt raakt om wat voor rede dan ook, dan kunnen ze wel zonder pardon bij je bestanden etc. Daarom zou ik er voor kiezen (zeker als je niet zoveel sleutelt), om deze entry wel te verwijderen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/21, 19:26:17 »
Het enige nadeel vind ik van recovery mode... als je een laptop hebt en deze kwijt raakt om wat voor rede dan ook, dan kunnen ze wel zonder pardon bij je bestanden etc. Daarom zou ik er voor kiezen (zeker als je niet zoveel sleutelt), om deze entry wel te verwijderen.

Vis, weet je dat het bericht boven het jouwe al drie jaar oud is..........? ;)

Re: Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/21, 19:36:10 »
Hier: http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-B.-Oude-kernels-verwijderen  staat stap voor stap hoe je kernels uit de Grub kunt verwijderen. Soms kan het handig zijn om een oud berichtje weer naar boven te halen.. ;-)

Re: Mijn Grub geeft teveel regels weer, o.a. recovery
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/21, 20:15:29 »
Kan dit topic op slot aangezien het 3 jaar oud is ?

Ik vraag me af waarom de laatste tijd een relatief groot aantal topics van tig jaar geleden weer opduikt  in de bovenste regionen van het forum. Misschien tijd voor een grote schoonmaak (archievering)?
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu