Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alsnog in RAID 1 zetten?  (gelezen 1168 keer)

Alsnog in RAID 1 zetten?
« Gepost op: 2009/02/02, 10:14:30 »
Hallo!

Vraagje: hoe kan ik mijn Ubuntu machine, die nu al een tijdje prima draait, alsnog in RAID 1 zetten? Ik heb een identieke schijf klaarliggen die ik zo in de machine kan plaatsen.

Is dit een beetje te doen, of is de beste mogelijkheid eigenlijk een herinstallatie?

Groet,

Rick

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Alsnog in RAID 1 zetten?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/04, 12:08:55 »
Hangt er van af of je een hardware RAID-controller hebt of niet (hardware RAID = een aparte PCI(e) kaart waarop je je schijven aansluit, dus geen onboard stuff). Indien je effectief zo eentje hebt kan je niet buiten een herinstallatie, want je schijven worden door het OS dan gezien als één RAID1-volume.
Een alternatief is echter software-RAID (gebruik ik zelf ook, maar wel in RAID5 dan). Is snel, makkelijk, en vooral veiliger: wat er hardwarematig ook gebeurd, je RAID-volume blijft bestaan, zelfs als je een herinstallatie moet doen van je OS.
Hier is een héél erg nuttige link: http://bfish.xaedalus.net/?p=188 Dit gaat over RAID5 maar het principe is identiek aan RAID1, je moet gewoon '--level=1' meegeven ipv '--level=5'.
Good luck!

*edit* Er wordt wel van uit gegaan dat je OS op zich op één enkele non-raid schijf staat, dus de methode hierboven kan je bv. gebruiken om een aparte 'documenten' of 'backup' map te maken. Met wat zoekwerk kan je ook wel vinden hoe je op een software-RAID1 volume kan installeren, maar dan is een herinstallatie uiteraard wel nodig.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 12:10:26 door DarkStar »

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Re: Alsnog in RAID 1 zetten?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/05, 10:14:48 »
Dank voor je antwoord, Darkstar!

Dus als ik het goed begrijp: als ik de schijf waarop de Ubuntu installatie staat, ná installatie alsnog in (softwarematige) RAID 1 wil zetten, zal ik een herinstallatie uit moeten voeren?