Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [printer] Linuim C650  (gelezen 3562 keer)

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Gepost op: 2008/07/21, 11:38:55 »
Op m'n werk(repro) proberen we op de rustige momenten naast Windows en Adobe ook wat te stoeien met Ubuntu en Open Source software. In het verleden ben ik al eens met Scribus bezig geweest, maar was echt een ramp om mee te werken. Hopelijk komen we nu weer wat verder. We zitten nu alleen met het probleem dat we de printer vanuit Ubuntu niet kunnen gebruiken. Het is een Linium C650, maar er schijnt nergens info over deze printer in combinatie met Ubuntu te zijn. Weet iemand hoe we deze printer kunnen benaderen? Het zou namelijk mooi zijn als we straks met OpenSource software ook gewoon in Ubuntu kunnen werken.

Millenniumbaby

  • Gast
[printer] Linuim C650
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/21, 12:12:01 »
Ik heb nog nooit van dit merk gehoord, maar doorsturen nadat je er een PDF van maakte zou wel een printbaar resultaat moeten opleveren.
Ik weet dat doorsturen niet de echte oplossing is, maar ik had voor scannen onder Puppy Linux al enige jaren dezelfde oplossing.

[printer] Linuim C650
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/21, 12:18:16 »
is het een netwerkprinter? Als allerlaatste redmiddel kun je hem op een linux-compitable printerserver aansluiten.

[printer] Linuim C650
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/21, 12:26:29 »
Zomaar een gedacht: een windows driver downloaden en installeren met wine ??
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

[printer] Linuim C650
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/21, 12:27:23 »
Sinds wanneer werken drivers onder Wine?

[printer] Linuim C650
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/21, 12:37:35 »
Was ook maar een gedacht, heb zoiets nog nooit geprobeerd... :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/21, 14:11:07 »
cumulus007 is me momenteel al aan het helpen op irc. Er zijn geen drivers voor deze printer voor Linux. Er is wel een ppd file voor deze printer, maar deze wil niet werken in Ubuntu. Een standaard driver werkt wel, maar alleen maar in z/w. Nu proberen we vanuit Linux de gesharede printer in WindowsXP op de ander pc te benaderen.

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/22, 12:03:01 »
De ppd file die ik vanaf de website voor deze printer had gedownload wilde niet werken, kreeg de melding:PPD error

Failed to read PPD file.  Possible reason follows:
/home/math/downloads/C451_C550_C650_PS_WIN_X86_5110_NL/koazjaa_.ppd: FAIL
      **FAIL**  Kan PPD-bestand niet openen - Ontbrekende asterisk in kolom 1 op regel 1.
                REF: Pagina 15, sectie 3.2.
        WARN    Bestand bevat een combinatie van CR-, LF- en CR LF-regeleinden!
        WARN    PPD-bestanden voor andere systemen dan Windows mogen uitsluitend LF als regeleinde gebruiken, niet CR LF!
Zojuist het ppd bestand van de officiele CD-Rom voor deze printer erbij gepakt en nu leest hij hem gelukkig wel in. Een testpagina gaat prima, alleen bij het afdrukken vanuit Scribus gebeurd er niks en vanuit Evince trekt hij m'n ontwerp de hele tijd uit over de hele pagina. Maar we komen gelukkig al verder. :)

Offline brunod

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/23, 08:16:47 »
Is linium een zelfbestandig merkt of komt het van een andere firma ? (zoals Dell die zelfs geen printer maakt)
Die naam heb ik hier niet gevonden : http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi
en toch is het de database van alle printers voor linux. Misschien een andere merk bekijken ?
Het schijnt na google dat het met Konica minolta bestaat.
Er is een C550 die "perfectly" werkt met PPD file. (PPD kan ook editeerd worden)
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=KONICA_MINOLTA-bizhub_C550
Als het van het zelfde familie is zou dat misschien waarde te proberen...
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/30, 10:48:39 »
Citaat van: brunod
Is linium een zelfbestandig merkt of komt het van een andere firma ? (zoals Dell die zelfs geen printer maakt)
Die naam heb ik hier niet gevonden : http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi
en toch is het de database van alle printers voor linux. Misschien een andere merk bekijken ?
Het schijnt na google dat het met Konica minolta bestaat.
Er is een C550 die "perfectly" werkt met PPD file. (PPD kan ook editeerd worden)
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=KONICA_MINOLTA-bizhub_C550
Als het van het zelfde familie is zou dat misschien waarde te proberen...
BD
Volgens de Printer configuration is het inderdaad een "KONICA MINOLTA C351 PS(P)". Ik ga nu eens die driver proberen.

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/30, 10:55:17 »
Deze driver nu geprobeerd. Hij stuurd wel wat, maar er komt niks uit de printer...

edit:

Blijkt gewoon niet uit Scribus te willen printen, maar vanuit pdf heb ik nog steeds dat hij m'n document uitvullend over de hele pagina afdrukt...

Offline eendje

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/30, 11:45:09 »
Citaat van: Prosper
Zomaar een gedacht: een windows driver downloaden en installeren met wine ??
Niet een hele domme gedachte. Er bestaat een programma Ddiwrapper (geschreven door iemand van SUSE) die in combinatie met Wine en XP drivers een Serie Canon printers kan laten werken op Linux. Ik ben aan het uitzoeken of we dat kunnen uitbreiden naar meer printers.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

[printer] Linuim C650
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/30, 11:56:05 »
Dank voor je woorden.  Had al een "andere" reactie gehad.  Ik moest effectief denken aan zoiets als ndiswrapper met sommige nvidia-drivers... of plugins.  Maar ja, als het je eigen hardware niet is (ik heb ati en m'n printer is lexmark), dan onthoud je zo'n dingen niet.
Ik hoop dat je wat vindt.  Heb daarover iets gelezen in de brainstorm... "make more printers work..."
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline eendje

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/30, 12:08:45 »
Citaat van: Prosper
Dank voor je woorden.  Had al een "andere" reactie gehad.  Ik moest effectief denken aan zoiets als ndiswrapper met sommige nvidia-drivers... of plugins.  Maar ja, als het je eigen hardware niet is (ik heb ati en m'n printer is lexmark), dan onthoud je zo'n dingen niet.
Ik hoop dat je wat vindt.  Heb daarover iets gelezen in de brainstorm... "make more printers work..."
Er wordt vanuit Canonical gewerkt dat je straks drivers via de Openprinting database kunt donwloaden en direct kunt installeren (https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/printerdriverautodownload). Ook is er binnen LSB afgesproken hoe RPM's  moeten worden opgebouwd dat voor alle distributies dezelfde RPM's gebruikt kunnen worden, dus dat fabrikanten maar één RPM hoeven maken. Omdat duidelijk is hoe de RPM volgens LSB wordt opgebouwd kan Ubuntu dus via Alien die drivers dus ook gebruiken. Dit werkt echter alleen voor printers waardoor Linux drivers zijn. VOor de printers waarvoor geen drivers zijn had ik gevraagd aan Till Kamppeter (schrijver van die spec van het downloaden) of ze ook naar ddiwrapper konden kijken, zodat meer printers konden werken. Hij vroeg aan mij of ik dat wilde doen, dus ik ben nu een poging aan het wagen... :D Het wordt echt leuk met Ubuntu :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline brunod

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/30, 18:28:06 »
Heb jij geprobberd met OO of iets anders dan Scribus ?
Ten eerste moet de drukker proef blad ok zijn. Maar toch als het goed is print Scribus soms niet omdat hij een speciale code nodig heeft :
in "druken met een external command" moet "lpr" als parameter gegeven.
Ik gebruik veel Scribus, maar om pdf te drukken gebruik ik alleen maar Adobe Reader omdat anders te veel probleemen komen. (Sorry als ik iets heb gemist, maar ik heb een van je lijnen niet goed begrepen over pdf printing :/ )
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline Math.

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/31, 10:30:30 »
Citaat van: brunod
Heb jij geprobberd met OO of iets anders dan Scribus ?
Ten eerste moet de drukker proef blad ok zijn. Maar toch als het goed is print Scribus soms niet omdat hij een speciale code nodig heeft :
in "druken met een external command" moet "lpr" als parameter gegeven.
Ik gebruik veel Scribus, maar om pdf te drukken gebruik ik alleen maar Adobe Reader omdat anders te veel probleemen komen. (Sorry als ik iets heb gemist, maar ik heb een van je lijnen niet goed begrepen over pdf printing :/ )
BD
Geen Adobe Reader, maar Evince gebruik ik voor het afdrukken van pdf. Komt er dan veels te groot uit. Kga denk maar eens Adobe Reader onder linux installeren dan.

Offline brunod

  • Lid
[printer] Linuim C650
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/31, 18:31:59 »
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...