Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uit een game gaan hoe doe je dat?  (gelezen 7724 keer)

Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Gepost op: 2010/06/18, 20:04:11 »
Is er een bepaalde manier om uit een game te komen. Zoals je in windows de windows toets hebt. Hoe kun je in ubuntu uit een game komen?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 11:17:14 door shinger »

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/18, 20:23:14 »
Hangt ervanaf of het een native game is of een game onder Wine.

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/18, 20:27:25 »
Warzone 2100 (native game)

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/18, 20:30:56 »
Warzone 2100 (native game)

Dan is het niet mogelijk, tenzij je de game volledig afsluit.

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/18, 20:34:15 »
OOOOH!! Irritant.. dat is zo jammer.. KAN TOCH NIET.. zo iets moet toch wel bedacht zijn...

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/18, 20:35:13 »
Niet dat ik weet. Linux-toetsencombinaties werken niet in een fullscreen native game :(

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/19, 16:40:35 »
Niet dat ik weet. Linux-toetsencombinaties werken niet in een fullscreen native game :(
Dat ligt natuurlijk volledig aan het spel.

Offline JvH

  • Lid
Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/20, 12:00:04 »
Kun je niet gewoon via 1 van de volgende toetsen(combinaties) uit het spel komen?
  • Alt + Enter (schakelt iig in Windows tussen volledig scherm en venster)
  • Alt + Tab (schakelen tussen vensters, werkt zowel in Windows als in Ubuntu)
  • F11 (ik ben al een aantal spellen tegengekomen die deze toets gebruiken voor schakelen tussen venster en volledig scherm)
  • Ctrl + Alt + D (bureaublad weergeven, net als in Windows Win-toets + D)

En anders is er in het spel misschien een toets toe te wijzen waarmee je dit kan doen?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/20, 12:01:42 door JvH »

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/20, 14:12:40 »
Kun je niet gewoon via 1 van de volgende toetsen(combinaties) uit het spel komen?
  • Alt + Enter (schakelt iig in Windows tussen volledig scherm en venster)
  • Alt + Tab (schakelen tussen vensters, werkt zowel in Windows als in Ubuntu)
  • F11 (ik ben al een aantal spellen tegengekomen die deze toets gebruiken voor schakelen tussen venster en volledig scherm)
  • Ctrl + Alt + D (bureaublad weergeven, net als in Windows Win-toets + D)

En anders is er in het spel misschien een toets toe te wijzen waarmee je dit kan doen?
Nogmaals, dat ligt volledig aan het spel zelf. Sommige spellen nemen onder Windows óók het volledige toetsenbord over, zodat interactie met het bureaublad niet meer mogelijk wordt. Het al dan niet werken van bijvoorbeeld Alt + Enter is volledig afhankelijk van de engine die de game gebruikt.

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/20, 15:26:19 »
Hmm, het zou normaal gezien mogelijk moeten zijn om 2 Xservers te draaien, ieder op hun eigen virtuele console. Je kan dan dmv ctrl+alt+f7 en ctrl+alt+f8 switchen. Geen enkele game op Linux kan die toetsen in beslag nemen, die zitten vast in de kernel. Je zou dan je game in één sessie kunnen spelen, en je andere programma's in de andere sessie zetten.

Ik weet dat hier vroeger in Suse met KDE3 een optie voor was (Nieuwe sessie starten), maar ik weet niet of Ubuntu dat ook nog kan...

- SeySayux

EDIT: dit gaat nog (ergens in het menu afmelden->vergrendelen of zo), maar enkel met 2 verschillende gebruikersaccounts...
« Laatst bewerkt op: 2010/06/20, 15:30:59 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/20, 20:18:54 »
Kun je niet gewoon via 1 van de volgende toetsen(combinaties) uit het spel komen?
  • Alt + Enter (schakelt iig in Windows tussen volledig scherm en venster)
  • Alt + Tab (schakelen tussen vensters, werkt zowel in Windows als in Ubuntu)
  • F11 (ik ben al een aantal spellen tegengekomen die deze toets gebruiken voor schakelen tussen venster en volledig scherm)
  • Ctrl + Alt + D (bureaublad weergeven, net als in Windows Win-toets + D)

En anders is er in het spel misschien een toets toe te wijzen waarmee je dit kan doen?
Nogmaals, dat ligt volledig aan het spel zelf. Sommige spellen nemen onder Windows óók het volledige toetsenbord over, zodat interactie met het bureaublad niet meer mogelijk wordt. Het al dan niet werken van bijvoorbeeld Alt + Enter is volledig afhankelijk van de engine die de game gebruikt.

Ben ik nog niet tegengekomen op Windows. Alle games die ik op Windows speelde, kon ik gewoon uit d.m.v. een toetsencombinatie of het gebruik van de Win-toets.
Bij Wine-games maak ik dit ook nog mee, daar kan ik er zelfs uit met dat KWin-effect in de linkerbovenhoek van het scherm.
Bij native Linux-games heb ik nog nooit een manier gevonden om eruit te kunnen.

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/21, 15:02:05 »
Kun je niet gewoon via 1 van de volgende toetsen(combinaties) uit het spel komen?
  • Alt + Enter (schakelt iig in Windows tussen volledig scherm en venster)
  • Alt + Tab (schakelen tussen vensters, werkt zowel in Windows als in Ubuntu)
  • F11 (ik ben al een aantal spellen tegengekomen die deze toets gebruiken voor schakelen tussen venster en volledig scherm)
  • Ctrl + Alt + D (bureaublad weergeven, net als in Windows Win-toets + D)

En anders is er in het spel misschien een toets toe te wijzen waarmee je dit kan doen?
Nogmaals, dat ligt volledig aan het spel zelf. Sommige spellen nemen onder Windows óók het volledige toetsenbord over, zodat interactie met het bureaublad niet meer mogelijk wordt. Het al dan niet werken van bijvoorbeeld Alt + Enter is volledig afhankelijk van de engine die de game gebruikt.

Ben ik nog niet tegengekomen op Windows. Alle games die ik op Windows speelde, kon ik gewoon uit d.m.v. een toetsencombinatie of het gebruik van de Win-toets.
Bij Wine-games maak ik dit ook nog mee, daar kan ik er zelfs uit met dat KWin-effect in de linkerbovenhoek van het scherm.
Bij native Linux-games heb ik nog nooit een manier gevonden om eruit te kunnen.

Probeer maar eens uit Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory te geraken, zelf ctrl+alt+del neemt die niet.

Kan je niet gewoon een compiz cube aanzetten, en zo naar een ander bureaublad switchen? Of is dat niet mogelijk?

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/21, 17:12:05 »
Kun je niet gewoon via 1 van de volgende toetsen(combinaties) uit het spel komen?
  • Alt + Enter (schakelt iig in Windows tussen volledig scherm en venster)
  • Alt + Tab (schakelen tussen vensters, werkt zowel in Windows als in Ubuntu)
  • F11 (ik ben al een aantal spellen tegengekomen die deze toets gebruiken voor schakelen tussen venster en volledig scherm)
  • Ctrl + Alt + D (bureaublad weergeven, net als in Windows Win-toets + D)

En anders is er in het spel misschien een toets toe te wijzen waarmee je dit kan doen?
Nogmaals, dat ligt volledig aan het spel zelf. Sommige spellen nemen onder Windows óók het volledige toetsenbord over, zodat interactie met het bureaublad niet meer mogelijk wordt. Het al dan niet werken van bijvoorbeeld Alt + Enter is volledig afhankelijk van de engine die de game gebruikt.

Ben ik nog niet tegengekomen op Windows. Alle games die ik op Windows speelde, kon ik gewoon uit d.m.v. een toetsencombinatie of het gebruik van de Win-toets.
Bij Wine-games maak ik dit ook nog mee, daar kan ik er zelfs uit met dat KWin-effect in de linkerbovenhoek van het scherm.
Bij native Linux-games heb ik nog nooit een manier gevonden om eruit te kunnen.

Probeer maar eens uit Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory te geraken, zelf ctrl+alt+del neemt die niet.

Kan je niet gewoon een compiz cube aanzetten, en zo naar een ander bureaublad switchen? Of is dat niet mogelijk?
Nee, Compiz/VD zit veel te "hoog" daarvoor...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/21, 21:36:23 »
Mijn god topic begint echt druk te worden. Maar wat ik dan wel raar vind is heeft niemand anders zich dit afgevraagd??

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/22, 10:01:46 »
Mijn god topic begint echt druk te worden. Maar wat ik dan wel raar vind is heeft niemand anders zich dit afgevraagd??

Ik wel en het is erg irritant. :(

Offline JvH

  • Lid
Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/22, 10:51:27 »
Ik heb zelf altijd kunnen 'onstsnappen' uit de Linuxspelletjes die ik speel.
Maar ik zal dat Warzone 2100 'ns installeren (zit toch in Synaptic?), en kijken of ik hetzelfde probleem heb.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/24, 16:45:42 »
En gewoon op de Esc toest drukken?? Helpt dat niet??
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Uit een game gaan hoe die je dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/26, 02:33:10 »
En gewoon op de Esc toest drukken?? Helpt dat niet??

Nee wat ik dus bedoel is eigenlijk kunnen switchen tussen Desktop en game ZONDER dat ik deze dus eerst volledig moet afsluiten.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/26, 12:03:44 »
Ik swich altijd gewoon tussen mijn werkbladen met alt+pijltje-links... werkt hier gwn.
EDIT: en nu niet meer, ow, ik krijg hier wat van.
Hee, wat is het commando voor die swich to desktop button? Ik ga daar een snelkoppeling van maken :)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/26, 12:05:33 door TopGear »

Offline JvH

  • Lid
Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/07/03, 23:41:02 »
Krijg nou wat... dat spel van jou lijkt inderdaad alle gebruikelijke toetsencombo's te blokkeren :)
De enige 'nette' oplossing die ik dan nog kan bedenken is om het gewoon in een venster te draaien.

Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/07/04, 16:53:15 »
Hmm, deze toetsencombinaties komen mij in de geest:
ctrl+alt+backspace
ctrl+alt+delete
ctrl+alt+f{1...6}
alt+sysrq+{r,s,e,i,u,b}

;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline JvH

  • Lid
Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/07/04, 20:04:37 »
Dat is allemaal wel errug rigoureus niet waar :)

Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/07/04, 20:05:23 »
@SeySayux: Lol :D
CTRL+ALT+BACKSPACE dan wordt je niet alleen uit je spel gegooid, maar ook uit je werkomgeving :rolleyes:
CTRL+ALT+DELETE lol, dit geen Windows XD
Die andere 2 ken ik niet.

Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/07/04, 22:09:25 »
@SeySayux: Lol :D
CTRL+ALT+BACKSPACE dan wordt je niet alleen uit je spel gegooid, maar ook uit je werkomgeving :rolleyes:
Heh heh heh.
Citaat
CTRL+ALT+DELETE lol, dit geen Windows XD
Werkt ook op Linux hoor ;)
Citaat
ctrl+alt+f{1...6}
Wisselt naar een virtuele terminal (1 tot 6)
Citaat
alt+sysrq+{r,s,e,i,u,b}
Slanke olifanten grootbrengen is uiteindelijk toch saai ;)

Wat meer uitleg:
r - haalt toetsenbord van X of andere brol af, zodat je terug op kernelniveau zit
s - syncen van de schijven
e - stuurt sigterm naar al je processen
i - stuurt sigkill naar al je processen
u - alle schijven worden geunmount
b - reboot.

Oftewel "Raising Skinny Elephants Is Ultimately Boring" ;)

Handig als je X zo erg gecrasht is dat hij zelfs niet meer reageert op ctrl+alt+backspace. Als je een spel vindt dat Skinny Elephants kan tegenhouden, zeg het mij maar :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Uit een game gaan hoe doe je dat?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/07/04, 22:11:39 »
Ow, the virtuele terminal, ik dacht dat je zei ctrl+alt+1-6, maar je zei F1-6, never mind die ken ik wel :rolleyes:
Die alt+sysrq is ook een handige, bedankt voor de tip :)
Is die ctrl+sysrq+b reboot wel een veilige reboot of doe je dan een harde reboot?