Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opnieuw installeren  (gelezen 2267 keer)

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Gepost op: 2007/11/04, 17:44:11 »
Ik zit met wat problemen, Als ik daar niet uit kom, is het dan mogelijk Ubuntu van de live-cd opnieuw te installeren over de oude versie zonder gegevens-verlies?

Opnieuw installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/04, 19:51:49 »
Naar mijn weten is dit niet mogelijk.Het enigste war je in dit geval kunt doen is een goede backup van al je bestanden te maken en ubuntu weer schoon te installeren.Alleen van windows weet ik dat je een repair kunt uitvoeren,maar onder ubuntu heb ik zelf nog altijd een schone installatie gedaan als het probleem echt niet te verhelpen was.
Welke versie ubuntu veroorzaakt problemen?
Kubuntu 20.04

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 20:08:00 »
Nr. 7.10. De meeste problemen lossen zich uiteindelijk wel op. Het blijft puzzelen. Ik had Vidta en heb Ubuntu daaroverheen geïnstalleerd. Heb dus niets meer om op terug te vallen. Denk er nu over om XP er naast te installeren, maar moet dan eerst de schijf partitioberen, zonder de huidige installatie + gegevens te schaden. Dat is mijn volgende opgave.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Opnieuw installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/04, 20:12:25 »
Dat gaat zeker zolang je de /home folder op een andere partitie hebt staan.
Deze procedure wordt zelfs sterk aangeraden. En kun je hier vinden:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Opnieuw installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/04, 20:19:23 »
Ik ging er (ten onrechte?) vanuit dat de /home niet op een aparte partitie stond.Heb ik zelf ook niet,maar meer vanwege trubbels met gparted live cd.Zou het liever ook goed gescheiden hebben gehad.Scheelt je nl een hoop backuppen.
Kubuntu 20.04

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/04, 21:03:43 »
Als...
Tja, heb de boel reeds geïnstalleerd met /home niet op een aparte partitie. Wil dat nu wel graag bereiken. Plus een extra partitie voor Windows XP.
Ik kan natuurlijk \home op een externe schijf zetten en de hele installatie opnieuw doen. Zoals beschreven in het door Bartek genoemde doc. Maar dat is wel erg omslachtig - bovendien moet ik dan alles weer opnieuw instellen, zoals ik dat wil.
Het lijkt me dat daar een betere manier voor te vinden moet zijn.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Opnieuw installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/04, 21:29:49 »
Wil je een dual boot raad ik je deze handleiding aan:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Met dank aan het Ubuntu-nl Docu-team
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/04, 21:42:43 »
Deze handleiding gaat over een installatie van Ubuntu op een computer waarop XP al staat. Ik zoek precies het tegenovergestelde, een installatie van XP op een computer waarop Ubuntu al staat.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Opnieuw installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/04, 22:04:29 »
Dat gaat niet. Je moet eerst Windows installeren en daarna kun je Ubuntu installeren.
Windows heeft de vervelende eigenschap geen andere besturingssystemen te willen herkennen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/04, 22:14:00 »
En dan heb ik een probleem: De enige manier om dat te doen is om Vista te installeren, en dan Ubuntu. En met Vista wil ik, eerlijk gezegd, niets meer te maken hebben na een half jaar aanmodderen en drama.
Dat betekent dat de enige manier is om het met Ubuntu te doen - om alle probleempjes één voor één op te lossen - dat gaat me heel wat tijd kosten.
Probleempjes waar ik bijv. tegenaan loop:
-het nog niet herkennen van mijn wireless verbinding (sitecom)
-het niet kunnen schakelen tussen het laptop-scherm en een tweede scherm.
-software om avi-bestanden samen te kunnen voegen.
-een harde schijf die maar niet wil worden herkend (terwijl hij wel keurig is afgemeld bij Windows)
enz.

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/04, 22:19:26 »
Plus problemen met mijn avg-virusscanner, die niet wil updaten,
plus het (nog) ontbreken van een goed anti spywareprogramma
plus het doe mij niet begrijpen van het Clamav-antivirusprogramma (het schijnt geïnstalleerd te zijn, maar kan dat nergens zien, nog iets doen aan de instellingen)
-het Avast antivirusprogramma (geïnstalleerd, maar waar? Kan het nergens vinden en of het werkt? geen idee.
-Een goede firewall.
Enz.

Opnieuw installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/05, 11:53:14 »
Waarom wil je windows nog hebben als je daar zoveel problemen mee hebt?En antivirus en antispyware in ubuntu???Het is geen windows.Het enige wat een goede aanvulling op ubuntu is,is een firewall(firestarter).Wat leverde trouwens problemen op:windows xp of vista?
Heb je trouwens 2 virusscanners draaien?Avg en clamav?
Kubuntu 20.04

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/05, 11:58:10 »
XP werkte prima (1x herinstalleren per jaar; -:)
Vista was een ramp - crahes, programma's die niet meer werkten, enz.
Nee, de problemen die ik hierboven schets, gelden voor Ubuntu.
En ja, ik zou dolblij zijn als ik niet meer (deels) terug hoef naar XP.

Opnieuw installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/05, 12:10:30 »
ok,dit herken ik wel.Ben ook regelmatig tegen problemen aangelopen,niet alleen met ubuntu maar ook met suse.Dualboot is goede oplossing,zelf heb ik 1 pc met alleen winxp en 1 pc met alleen ubuntu draaien.Wat ik niet op ubuntu kan doe ik met xp.Wat nu bij xp goed draait komt ook wel in ubuntu terecht alleen kan daar wat meer tijd overheen gaan.Zo kan ik geen active worlds onder linux draaien maar wel met xp.Wine is in mijn ogen niet zo denderend.
Kubuntu 20.04

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/05, 12:26:36 »
Dual Boot zou een goede oplossing zijn (met een kleine, ondersteunende rol van XP).
Niettemin is mijn probleem dat mijn computer een oorspronkelijke Vista-computer is. Vista erafhalen en XP erop installeren, lukte niet (een prof lukte dat wel, maar de meeste drivers ontbraken of werkten niet).
Vista was zo aan het klooien dat ik Ubuntu eroverheen heb geïnstalleerd. Met het idee dat ik dan later XP er bij zou kunnen plaatsen. Heb inmiddels begrepen dat dat nog knap lastig gaat worden.
Als ik dat perse wil, zal ik opnieuw Vista moeten installeren, dan daarnaast Ubuntu en -als dat lukt- daarna XP. Wie weet, kan ik dan Vista deïnstalleren en heb ik Ubuntu en XP. De kans is groot dat XP dan niet meer werkt, maar de grootste vraag is of ik XP überhaupt geïnstalleerd krijg.
Het vervelende van dit alles is de tijd dat het me gaat kosten. Ik bedoel, voordat ik alle programma's, die ik wil gebruiken, er weer op heb staan, dan ben ik weer minstens dagen verder.
Nu kost Ubuntu me ook nog meer tijd dan me lief is - maar dat is vooral leertijd, tijd om de werking van het OS door te krijgen.
Wine is een oplossing voor een aantal priogramma's, maar sommigen werken niet of slecht.
Een alternatief voor Win schijnt het programma CrossOver te zijn. Dat heb ik gedownload, maar ik krijg het (nog) niet aan het werk - siimpelweg omdat ik nog niet begrijp hoe ik in Ubuntu programmaś moet opstarten. Ik kom er wel, waarschijnlijk ook wel via dit forum, maar daar moet ik eerst induiken, dus tijd vrijmaken. Hopenlijk lukt dat me ater deze week.

Opnieuw installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/05, 12:46:16 »
Ging ervan uit dat op je pc winxp probleemloos had gedraaid.Heb zelf geen ervaring met vista of vista pc' s.Crossover heb ik wel eens van gehoord,maar aangezien ik wine al niet zo lekker vond draaien zie ik hier maar vanaf.
Kubuntu 20.04

Offline emargen

  • Lid
Opnieuw installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/05, 18:05:25 »
Als je de harde schijf opnieuw formatteert met een live-CD bij voorkeur in NTFS kun je altijd elke Windows-versie er opnieuw opzetten.
Als je vooraf met FDisk al een partitie van pakweg 20GB vrij houdt voor Ubuntu kun je met de dual-boothandleiding http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ er meteen een Ubuntu-versie opzetten!!

Polli001

  • Gast
Opnieuw installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/05, 18:12:41 »
Dat is een goede tip.
Blijft echter het feit dat ik toch weer bij nul moet beginnen.
Zucht...

Opnieuw installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/05, 21:04:41 »
... en gooi die anti-spyware en antivirus software er maar vanaf, want die heb je echt niet nodig in Ubuntu :D
Het neemt alleen maar geheugen in beslag, terwijl het werkloos is ;)

Firestarter is de grafische firewall. Die kan soms wel handig zijn (maar is ook lang niet altijd noodzaak).

Offline slowfox

  • Lid
Opnieuw installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/14, 11:35:18 »
Als je de wiki volgt en een separate partitie hebt voor je /home.
Hoe moet je dan bij het opnieuw instaleren omgaan met de partities in de schijfbeheerder?