Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu minimal en xbmc 10.0 dharma  (gelezen 574 keer)

mies

  • Gast
ubuntu minimal en xbmc 10.0 dharma
« Gepost op: 2011/10/26, 13:06:51 »
hallo beste medeubuntu gebruikers,ik zit met een klein probleem .
ik heb onlangs een htpc gebouwd met een ubuntu minimal versie 10.04 en xbmc 10.0 dharma
ik gebruikte hier voor een sff pc van hp (smal form factorpc)
tijdens het het installeren van de machine heb ik alles via de terminal gedaan zo ook de videokaart ging vrij simpel .
ik zat dus met het probleem dat de audio vrij slecht was van de onboard machine realtek ofzo ..
Nu heb ik dus mijn handen kunnen leggen op een rme 96/36 audiokaart
eerst onderzoek gedaan of de kaart daadwerkelijk onder alsa zou draaien en dat is inderdaad het geval
dit is hier te lezen http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Module-rme9652.
het probleem is dus als ik de machine opstart en deze direct naar xbmc laat gaan(tty1) dat ik geen audio kan realiseren .
als ik daarna tijdens het opstarten de shift toets indruk en zo dus in een root met netwerk mogelijkheden kom , kan ik naar de alsamixer gaan en daar dus controleren of de kaart actief is .
er zijn 2 kaarten actief een nvidia kaart , dit omdat de videokaart ook geluid over hdmi kan uitsturen maar deze gebruik ik niet en de rme geluidskaart ..
standaard staat alles op mute in alsa  als ik unmute krijg ik na het opstarten van xbmc ook geen audio .
ik moet er trouwens bijzeggen dat als ik in de alsamixer ben ik geen schuifjes kan bewegen...dus het lijkt mij iig een driver probleem ..
ik heb pulseaudio verwijderd aangezien ik niet in een desktop omgeving werk ...(ik weet niet of dit verstandig is )
er was vroeger in xbmc een audiomixer applicatie waar ik dus ook de schuifjes kon unmuten maar deze laat geen controls meer zien alleen maar mute of unmute ..
dus als iemand weet hoe mij te helpen ... duizendmaal dank ....
« Laatst bewerkt op: 2011/11/18, 11:31:24 door mies »