Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distro maken  (gelezen 1031 keer)

Offline Stefan22

  • Lid
Distro maken
« Gepost op: 2013/12/11, 21:02:07 »
Hallo,

Hoe zijn distro´s gebaseerd op Debian (zoals SolydXK) en distro´s gebaseerd op Ubuntu (zoals Linux Lite) gemaakt?
Doen ze dat met een programma zoals remastersys? Of met Linux Live Kit? Want ik ben van plan samen met anderen een distro te maken gebaseerd op Ubuntu of Fedora.  Dus weet iemand dat misschien?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/11, 22:24:27 door Stefan22 »

Re: Distro maken
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/11, 22:52:13 »
Hallo, op voorhand niet met remastersys of aanverwanten. Zoek naar Ubuntu blokkendoos en je hebt alle aanwijzingen om een basis Ubuntu-systeem te maken. Voordeel van deze aanpak (versus nogal wat andere) is dat je blokkendoossysteem automatisch de upgrades krijgt aangeboden van de software die je hebt geïnstalleerd. Ga d'r eens een middagje voor zitten en je zult zien dat het niet al te moeilijk is.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Distro maken
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/11, 23:25:38 »
Hallo, op voorhand niet met remastersys of aanverwanten. Zoek naar Ubuntu blokkendoos en je hebt alle aanwijzingen om een basis Ubuntu-systeem te maken. Voordeel van deze aanpak (versus nogal wat andere) is dat je blokkendoossysteem automatisch de upgrades krijgt aangeboden van de software die je hebt geïnstalleerd. Ga d'r eens een middagje voor zitten en je zult zien dat het niet al te moeilijk is.

Bedankt voor je reactie. Maar hoe kan ik van die blokkendoos installatie uiteindelijk een distro maken dan?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Distro maken
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/12, 02:33:07 »
Je moet eerst bedenken wat je niet bevalt aan Ubuntu/Fedora en hoe je dat aan zou kunnen passen. Vervolgens pas je de pakketten aan van de programma's die je wijzigt.
Hier staan een hele rits handleidingen over hoe je pakketten voor Ubuntu maakt: http://packaging.ubuntu.com/

Voor Fedora zal het maken van packages ook wel ergens beschreven staan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Distro maken
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/12, 11:04:23 »
SUSE Studio is ook leuk: http://susestudio.com/

Met een paar muisklikken heb je je eigen distro in elkaar gefietst. Die je zelfs kunt proefdraaien "in de wolken", op de servers van susestudio zelf.

Op basis van openSUSE, dat wel.... Je kunt ook Suse Enterprise als basis pakken, maar dan krijg je geen veiligheidsupdates op je distro.

Offline MKe

  • Lid
Re: Distro maken
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/12, 16:19:56 »
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Misschien is een distro maken wel een zwaar woord, want dan krijg ik visioenen van zelf repo's onderhouden en een community starten.
Maar ik heb een blokkendoos systeem op basis van Debian gemaakt (die ik 'nerdy linux' heb gedoopt :D ). Hoe kan ik daar een iso van maken die iemand anders ook kan installeren op zijn eigen pc?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Distro maken
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/12, 17:03:58 »

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Distro maken
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/12, 18:08:27 »
@Pjotr: Dat heb ik al eens geprobeerd, maar dan staat er wel op het login scherm enzo Build with SUSEStudio. En het is gebaseerd op OpenSUSE, ik wou graag op Ubutu of Fedora. Maar wel bedankt!

@MKe: Dat is dus ook wat ik eigenlijk bedoel, van je eigen installatie een ISO maken.

@Ramana: Bedankt, ik ga het eens proberen.

Re: Distro maken
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/12, 20:17:09 »
Als je alleen een ISO van je eigen installatie wilt dan is Remastersys wat je zoekt.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Distro maken
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/19, 16:47:27 »
Deze werk heel goed voor Debian/SolydXK (misschien ook voor Ubuntu?): Creating A LiveCD From An Existing Debian Installation Or VM
http://www.pacificsimplicity.ca/node/85
http://forums.solydxk.com/viewtopic.php?f=9&t=1160