Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Broadcom 4311  (gelezen 1534 keer)

Broadcom 4311
« Gepost op: 2011/05/29, 10:47:02 »
Beste ,

Heb een heel raar probleem, ik heb een wireless verbinding tot stand gebracht met Broadcom 4311
Heb de aanbevolen stappen gedaan. Echter telkens wanneer ik mijn laptop uitdoe en opnieuw opstart, verlies ik het netwerk weer. Als ik vervolgens in een terminal venster het volgende intypen : "sudo modprobe b43" wordt de driver weer geladen en heb ik weer wireless netwerk. Ik weet het even niet meer, wie kan mij helpen om bij het opstarten de driver automtatisch te laden.

Het zal fijn zijn , want dan eindelijk de laptop naar mijn schoonouders en kunnen ze ongestoord en zonder zorgen aan het internetten , want 2 weekjes met een windows computer was deze al weer niet voorruit te branden :), dus vandaar maar eens ubuntu proberen, en tot nu toe vind ik het zelf fantastisch.

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/05/30, 11:09:49 door UbuntuBeginner »

Re: Broadcom 4311
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/29, 11:07:21 »
Welkom UbuntuBeginner,

Dat de Broadcom 4311 het beter met de b43-module werkt dan met de Broadcom STA wl-module bij jouw, OK

Om te voor zorgen dat de b43-module tijdens het opstarten wordt geladen..
Het bestand /etc/module bewerken. Hierin staan de module die niet standaard geladen worden maar toch geladen moeten tijdens het opstarten.

Hoe doen we dat. Via de terminal en met gksu. Alleen openen met een editor gaat niet omdat je geen rechten heb om het opteslaan.
Dus de terminal openen en de onderstaande opdracht. Heb je gelijk alles in een keer:
gksu gedit /etc/module
Het zal om je paswoord vragen

Onderaan een regel toevoegen met alleen b43
Opslaan.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Broadcom 4311
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/30, 11:08:52 »
Maurice,

Hartstikke bedankt , het heeft gewerkt. Waarom de b43 beter werkt , weet ik ook niet. Maar goed. Het werkt en is na nu het lijkt gewoon stabiel.

En ook een goede tip om in administrator mode een tekst bestand te openen.

Groetjes,

Richard

Re: Broadcom 4311
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/02, 16:42:04 »
Geen dank Richard,

En als het zo goed werkt, zo laten.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Trudi

  • Lid
Re: Broadcom 4311
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/02, 17:47:33 »
Deze Ubuntero met een Broadcom 4311 doet iets niet goed: volgde alle aanwijzingen van Maurice2. Tenminste, dat geloof ik. Na het commando in het terminal scherm en het wachtwoord kwam er het bordje 'module' waar ik b43 invulde en opsloeg. Daarna:  niets, geen verbinding.
Heb geen idee. Wil je s.v.p. nog een keer de stappen doornemen met deze deuk? :o

Re: Broadcom 4311
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/02, 18:47:18 »
Trudi,

Ik heb alleen goede ervaring met een BCM 4318 + b43 + firm-ware bestanden.

Hoe je draait of keer, de eerste keer moet je via een een bedraad netwerk achter de zogehete firm-ware bestanden.
Anders werkt deze b43-module niet.
Zijn deze wel geinstalleerd? Als ze geinstalleerd zijn zal je een map hebben /lib/firmware/b43/....

Dus via Systeem - Beheer - Extra stuurprogramma's, de nodige firm-ware bestanden naar binnen halen.
Als het goed is zal je ook de Broadcom STA driver ertussen staan. ( De bcmwl-module in de restricted: ftp://ftp.ubuntu.com/ubuntu/pool/restricted/b/bcmwl/ )
Deze is de close-source driver van Broadcom en wat ik op hun site lees zal deze beter zijn voor de BCM 4311 dan de b43-module.
Info: -> http://www.broadcom.com/support/802.11/linux_sta.php
Deze gaan compileren is niet nodig.

Voor mijn BCM 4318 heb ik me zelf gemakkelijk gemaakt en de firm-ware bestanden in een deb-pakketje gestopt en op het net geplaatst.
http://users.telenet.be/x86_64/Tarballs/b43-firmware_4.150.10.5-2_all.deb

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556