Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB image naar partitie op schijf  (gelezen 308 keer)

Ronnielox

  • Gast
USB image naar partitie op schijf
« Gepost op: 2014/12/05, 21:52:45 »
Beste allen,

Ik heb een USB stick met een programma wat opstart via ISOLINUX. Zodra het opgestart is draait er iets op basis van Ubuntu.

Nu wil ik alleen af, van het steeds de USB stick in de usb poort stoppen en daarvan af booten.
Ik heb een Windows 8 draaien op een SSD, en daarnaast heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Ik kan dus bij het starten van de PC kiezen of Ubuntu of Windows 8 start.

Kan ik op de een of andere manier de partitie van de USB stick 'kopiëren' naar de Ubuntu partitie zodat ik dus als ik m'n PC opstart, ik Ubuntu kies, en hij dus eigenlijk het programma start wat ooit op de USB stick stond (wat dus gekopieerd is naar de SSD).

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Ron

Re: USB image naar partitie op schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/05, 22:06:52 »
Hallo, ja dat moet zeker kunnen. Ik kan je niet in detail helpen, het is lang geleden dat ik multiboot-opstellingen had. Maar als je twee OS'en kunt starten van twee partities, dan moet je ook drie OS'en kunnen starten. Wat je moet doen is de inhoud van die usb-staaf op een of andere manier (met dd wellicht?*) naar een partitie overzetten en dan grub laten weten dat je drie wensen hebt ipv. twee. Wacht even tot er iemand reageert die precies kan zeggen wat je moet doen.

(*) Mogelijk heeft je opdracht deze vorm:
sudo dd if=gparted-live-0.12.1-5.iso of=/dev/sdd1
Dit is een oude opdracht uit mijn 'handig-lijstje'. Kennelijk wordt hier een live-cd met gparted er op naar een (?) externe geheugenkaart geschreven? Ik denk dat het antwoord deze vorm zal hebben. Waarbij je de iso op je usb-stick dus naar een partitie op een van je "schrijven moet schijven". ;-)

Met de groeten van Sinterklaas!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/05, 22:10:18 door Paul Matthijsse »

Ronnielox

  • Gast
Re: USB image naar partitie op schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/05, 22:42:50 »
Dank je wel voor je reactie, ik ga er even mee stoeien, en ik wacht tegelijkertijd even af voor meer hulp.

Groetjes Ronald

Ronnielox

  • Gast
Re: USB image naar partitie op schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/05, 23:13:35 »
Het gaat er eigenlijk om, dat de nu geinstalleerde Ubuntu partitie op de SSD, wordt vervangen door de partitie van de USB stick