Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi dongle werkt op de ene Ubuntu 14.04 PC out of the box en op de andere niet  (gelezen 2180 keer)

Ik zit nu al een paar jaar (met onderbrekingen  :)) te vechten om Wifi op de, gelijke, Ubuntu 14.04 PC's van mijn vader en mijn zus aan de praat te krijgen. Ik heb nu een dongle gevonden die gegarandeerd Linux ondersteund: Eminent EM4577. Op mijn oude test PC (10 jaar oude Fujitsu Siemens) getest en, jawel, de dongle wordt onmiddelijk herkend en na het invoeren van het paswoord is er een stabiele connectie. Een paar dagen proefgedraaid en een paar herstarts (succesvol) verder besloten om bij mijn vader op bezoek te gaan. Helaas weer hetzelfde probleem waar ik al jaren tegen aanloop. De dongle wordt wel herkend, ik kan het paswoord invoeren en hij zegt een connectie te hebben. Helaas, internetten lukt niet en bij elke herstart moet ik het netwerk opnieuw instellen. Ik begin te vermoeden dat het aan het MSI moederbord ligt. Aangezien ik daar ter plekke geen netwerkaansluiting heb (alleen Wifi) is het een lastig probleem. 

Kortom, de Wifi dongle werkt prima onder Ubuntu 14.04 maar lijkt toch ook nog hardware gevoelig te zijn. Onder Windows 7 (dual boot op dezelfde PC) werkt het ding prima. Ik heb helaas de specs van de PC's niet bij de hand, het zijn budget PC's met een MSI moederboard en een i3 processor.

Paultje,

Met de terminal opdrachten:
lsusb

En/of:

inxi -Fxz

Zal je meer info geven dan Merk/Type: Eminent EM4577
Vooral de ID nr  (xxxx:xxxx) van deze USB WiFi doggle kan je een heel eind op weg helpen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Ga ik bij mijn volgende bezoek even doen. Dat duurt helaas nog even. Ik blijf het wel vreemd vinden dat deze dongle op het ene systeem out-of-the-box werkt en op het andere niet. In beide gevallen gaat het om Ubuntu 14.04. Dat doet me eraan denken dat de combi dongle-moederbord mogelijk het probleem is. Onder Windows heb ik snel even gezien dat de dongle er een van de Realtec familie is. Moet de chipset nog achterhalen.

Ik heb ondertussen het volgende draadje gevonden. Die trukendoos ga ik ook gelijk maar proberen.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1985079

Toch moet me van het hart dat vrijwel alle hardware prima werkt onder Linux maar dat Wifi over het algemeen toch wel heel slecht gesupport wordt.

Paultje,

Nu zeg je het belangrijkste bij Linux:
Citaat
Moet de chipset nog achterhalen.

Als je die weet zit je al een heel eind.
Met de terminal opdracht lsusb (en de USB WiFI doggle erin natuurlijk),  wilt dit 9 op 10 vrij geven.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Een andere vraag, jij neemt een wifi dongle mee naar je vader. Zit deze normalerwijze via een andere manier aangesloten aan het internet? Zelf werk ik niet met dongle's. Maar wat ik wel weet is dat men in dit soort gevallen de oude driver in de blacklist moest zetten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jan11000

  • Lid
Zoek op je dongle of je extra drivers moet installeren.
Ergens kun je een file installeren met extra firmwares, zoek hier op.
Heb je andere internet verbindingen uitgezet, zodat alleen wifi over blijft.


Misschien eens een schone installatie proberen, en usb dongle tijdens installatie erin laten.
Wat doet de livecd en de dongle?

Ik heb deze (https://www.sossolutions.nl/150-mbps) dongel wel eens gehaald voor mijn raspberry pi. Werkte out-of-the-box op zowel mijn desktop pc en raspberry.
En anders zou je ook een (android) smartphone als dongel laten functioneren.  Is handig om drivers voor wifi te downloaden  ;)

Groet,

Steven

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Vanaf 14.04.2 wordt er standaard een nieuwere kernel-versie uitgeleverd. Dat kan dus verschillen als je een machine hebt die bv met 14.04.1 of 14.04 is gedaan. Het zou kunnen dat die dongle alleen met de nieuwere kernel ondersteund wordt (nieuwere kernels ondersteunen sowieso meer hardware).

Met de pre-14.04.2 versies heb je kernel-versie 3.13. Vanaf 14.04.2 versies heb je kernel-versie 3.19.

Je kunt testen welke kernelversie je hebt:
uname -a
Wil je de nieuwere kernel gebruiken (bv tbv betere hardware-herkenning):
sudo apt-get install linux-generic-lts-vividhttp://askubuntu.com/questions/598483/how-can-i-use-kernel-3-19-in-14-04-now

Sorry voor de trage reactie, heel druk op mijn werk de laatste maand. Ik heb inmiddels genoeg tips en ik denk dat ik de PC van mijn vader maar eens mee moet nemen, dan moet hij hem maar een tijdje missen. Ik heb zelf een goede (bedrade) internet verbinding en kan dus veel gemakkelijker updates, die misschien nodig zijn voor de dongle, draaien. Als eerste de kernel. Vermoedelijk ligt het daar niet aan want op mijn eigen oude test PC met iets oudere Ubuntu 14.04.1 doet ie het prima. Op de nieuwe installatie bij mijn vader niet. Lastig dat hij alles via Wifi moet doen. Ik krijg haast zin om eigenhandig een UTP te gaan trekken. Anderzijds, Ubuntu zou niet zo allergisch moeten zijn tegen Wifi. Deze dongle is 'Linux' certified en doet het nog niet op alle Ubuntu configuraties.

Als laatste kan ik ook nog kijken naar de combinatie router/dongle. Dat is in beide probleemgevallen een Ziggo ding.