Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boek publiceren  (gelezen 565 keer)

Offline vinum

  • Lid
boek publiceren
« Gepost op: 2018/12/22, 17:24:12 »
bestaat er ergens een programma om een tekst in een (virtueel) boek te presenteren?

Re: boek publiceren
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/22, 19:56:02 »
Bedoel je online presenteren of in een zaal?

Bedoel je bestandsformaat? (pdf)
Of bedoel je de opmaken? (LibreOffice Writer of Impress. Scribus)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vinum

  • Lid
Re: boek publiceren
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/22, 20:09:23 »
een kennis heeft een boek gemaakt met een trialversie van een (héél duur) programma, waardoor je door het boek kan bladeren net als in een echt boek.
Omdat het programma zo duur is heeft hij mij gevraagd of er een vergelijkbare linux(lees: gratis) versie bestaat

Re: boek publiceren
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/22, 20:14:36 »
Is de bedoeling een e-book maken?

In dat geval: How To Create An Ebook With Calibre In Linux of Zelf een ebook maken met Calibre.

Zelf nooit gedaan overigens, maar Calibre is zeer veelzijdig. Installeren vanaf de site van de maker, de repositories lopen vaak achter.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline vinum

  • Lid
Re: boek publiceren
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/22, 20:30:28 »
hierbij een screenshot, hoop dat de bedoeling duidelijk is, ik ga wel calibre proberen.

Re: boek publiceren
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/22, 20:38:46 »
Zo‘n fraai bladereffect heb ik bij Calibre nooit gezien. Daar is misschien dat dure programma voor nodig. Maar ik zit te gissen.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: boek publiceren
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/22, 22:31:37 »
Calibre heeft ook een soort "bladerfunctie", maar dat is om van de ene naar de volgende pagina te springen. Maar uiteindelijk gaat het om de tekst en niet om de al dan niet fraaie effecten. In dat geval voldoen, zoals al gemeld, LibreOffice (bewaar als pdf), Scribus (niet optimaal hiervoor) en vast nog wat meer programma's, zoek even op epub of e-pub.

Re: boek publiceren
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/26, 12:19:42 »
Hai Vinum,
Een boek kun je opmaken in LibreOffice. Daaruit exporteer je het als pdf.
Een pdf is overal heel goed te bekijken als digitaal boek, op elk groot of klein apparaat.
Het lezen gaat altijd goed, met zo'n pdf.
-----

Wil je dan ook nog een blader-animatie, dan moet je het boek naar HTML5 omzetten.
Je kennis kan zich afvragen of dat ene effect echt zo belangrijk is.
Ik zelf vind online magazines meestal omslachtiger om doorheen te 'bladeren', het is toch vaak een beetje gedoe, zogezegd.
Vaak moet je twee-, driemaal klikken of slepen of vegen voor je op de volgende pagina bent. En het voelt traag.

Maar goed, er zijn heel veel websites waarmee je een pdf gratis kunt omzetten naar HTML5 met page flip functie. En die websites zijn platform onafhankelijk.
Meestal komt dat boek dan online te staan.
Als je het boek in HTML5 downloadt, dan kun je het openen in een browser. En voor die downloadfunctie betaal je meestal weer.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: boek publiceren
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/27, 10:40:12 »
Ter aanvulling op Kirstie, hier een kort stukje html5-code met een pageflip:
http://www.turnjs.com/