Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tekst verwerker met gespleten venster  (gelezen 1770 keer)

Offline jopy

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Gepost op: 2007/04/07, 21:44:38 »
Aangezien ik binnenkort nogal wat documenten ga vertalen zoek ik een manier om dat handig te kunnen doen. Ik heb voor mijn Linux tijd wel eens in ms word een document vertaald waarbij ik het venster kon splitsen. Twee documenten onder elkaar, die beide los kunnen scrollen.
Is er een mogelijkheid omdat op Ubuntu te doen?
Ik heb een beetje zitten prutsen met twee losse vensters, maar je blijft zitten met allerlei werkbalken ertussen en met dat je vensters nogal snel verschuift.
Abiword ondersteunt het niet, gedit ondersteunt volgens mij alleen tabs en bij openoffice kan ik de functie niet vinden.
Iemand een idee?

WimVriend

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/07, 22:12:15 »
Met emacs schijnt het wel te kunnen, maar het is zeker niet de meest gebruikersvriendelijke tekstverwerker. Als je er echter eenmaal mee om kunt gaan dan is het volgens de gebruikers wel de beste en meest slimme tekstverwerker.
Succes
Wim

tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/07, 22:24:30 »
Het origineel even afdrukken op papier?

Offline siegi

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/07, 22:39:04 »
Venster transparantie kan mischien ook wel eens helpen?
View on top is ook een handige functie die in de meeste window managers zit.  rechtse klik boven op het venster. in het snelmenu.
Maar misschien nog iets handigers in linux moet een venster geen focus hebben om erin te kunnen scrollen vanaf het moment dat je de muis in het venster hebt staan kan je scrollen. Super handig voor bv volgende opstelling.
Nu zet je gewoon de tekst die je wil vertalen in het venster beneden en daar zet je ook je muis.  Terwijl je in het ander window aan het typen bent kan je het onderste windows scrollen.
 Dus gewoon twee keer office openen.


Ik hoop je zo een paar tips gegeven te hebben experimenteer er wat mee.  En zoek wat voor jouw het fijnste werkt.

Offline jopy

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/07, 22:46:30 »
Heel erg bedankt alledrie :)

Ik denk dat ik nog even bezig ga met vensters schuiven enzo, handig Siegi, dat je er even een screenshot bij doet. :P Dan kan ik zien dat het wel kan.

@Wimvriend: met vim en emacs probeer ik af en toe voorzichtig wat, maar ik ben nog op dusdanig niveau dat ik nog maar net dingen op kan slaan.

Citaat van: Marc Duval
Het origineel even afdrukken op papier?
Dat is niet het meest comfortabel voor je nek, na 20 a4'tjes. ;)

WimVriend

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/07, 23:05:58 »
Even verder gezocht voor je, en in KOffice is het mogelijk om met twee vensters te werken die onafhankelijk van elkaar kunnen scrollen. Voor zover ik alles goed begrijp is dat wel met hetzelfde document en kun je horizontaal of verticaal je document splitsen
Wim

Denzo

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/07, 23:11:30 »
Kan je niet gewoon 2 maal writer openen?

WimVriend

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/08, 00:06:48 »
Jaren geleden heb ik in Windows ook eens iets gedaan met verschillende vensters, niet met Word maar met een editor, ik vond het daarom wel leuk om te zien of zoiets in Linux ook mogelijk was. Ik ben dus even voor je gaan verder zoeken.
In kate (KDE) heb ik met twee verschillende documenten in split mode gewerkt, en zoals het hoort beide onafhankelijk van elkaar te scrollen en op te slaan.
Wim

CrazyCentaur

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/08, 08:59:08 »
Je vraag bracht me aan het zoeken :) Maar inderdaad je kunt het venster simpel splitsen in Calc, Draw en Impress (op de manier die ook Word hanteert), maar niet in Writer!

Citaat
Documents of OpenOffice.org Calc, OpenOffice.org Draw, and OpenOffice.org Impress can be split horizontally and vertically into separate views. Each view can show other parts of the document. Using the mouse, you can drag a dividing line from the scrollbar into the document.
Het is ook waar voor versie 2.2 onder Feisty Fawn. Ik begrijp niet waarom diezelfde techniek niet ook in Writer zit, maar ja. De 'workarounds' werken wel weer :)

Offline jopy

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/08, 12:27:25 »
CrazyCentaur: ik kwam ook steeds op openoffice.org Calc uit met mijn gegoogle. Volgens mij is het gespleten scherm bij openoffice.org al wel een feature request.

Ik gebruik nu gnome, maar ik zal in ieder geval kate eens proberen, moet goed te doen zijn. Bedankt voor het nazoeken, ik kwam zelf niet erg ver.

CrazyCentaur

  • Gast
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/08, 12:46:40 »
Citaat van: jopy
Ik gebruik nu gnome, maar ik zal in ieder geval kate eens proberen, moet goed te doen zijn. Bedankt voor het nazoeken, ik kwam zelf niet erg ver.
Kate is inderderdaad flexibel op dat punt.
Er is ook nog Scite. Scite heeft de mogelijkheid van een vertical split.

Succes!

Offline siegi

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/08, 17:16:13 »
Ik zou gewoon twee keer writer opendoen.  Linux heeft een veel intelligenter window beheer, dat merk je wel als je er echt mee bezig bent.

Offline jopy

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/08, 18:33:16 »
Dat is eigenlijk wel het beste ja, bij alle programma's met gespleten scherm krijg je in beide delen van het scherm hetzelfde document. Dus als je iets aanpast pas je het tegelijk ook aan bij het andere deel van het scherm.

Ik doe het nu met twee keer abiword, dat werkt wel goed genoeg, het enige punt is dat je elke keer dat je bezig gaat het opnieuw moet instellen, maar daar is wel overheen te komen :P

Offline siegi

  • Lid
tekst verwerker met gespleten venster
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/08, 19:58:52 »
je kan ook de pc in slaapstand laten gaan :) dan komt hij terug zoals hij gestart is.
Natuurlijk als dat het enige is wat je doet.