Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gebruiker sudo rechten  (gelezen 3111 keer)

gebruiker sudo rechten
« Gepost op: 2021/02/16, 23:10:15 »
Ik wil voorkomen dat ik de gebruiker met username XXX steeds 'sudo' moet typen voor het bewuste commando.
Met andere woorden: zodra XXX is ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord is hij meteen in staat hetzelfde te kunnen als 'root'.
Ergens moet de root user dus de naam XXX toevoegen als gebruiker met dezelfde rechten als root.

Ik werk met Ubuntu Server 20.04 (dus geen GUI).

Wie helpt mij op weg?

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline MKe

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/17, 07:00:11 »
Het is niet echt verstandig om dit te doen. De reden dat Ubuntu geen Root user heeft is veiligheid. Je kunt gemakkelijk een Root sessie openen door sudo -i te typen.  Daarna is alles wat je doet in de sessie onder sudo rechten.

Dat gezegd hebbende kun je de root user activeren met:
sudo passwd rootJe moet de root een wachtwoord geven.  Hierna kun je dus als de root user inloggen. Dit is wel een ander account dan je user account. Zo houd je het nog steeds een beetje veilig.
« Laatst bewerkt op: 2021/02/17, 07:06:54 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline aartje

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/17, 14:17:05 »
Het is uiterst onverstandig om te doen. Je kan heel veel kapot maken als root
en ook de hele veiligheid gaat zo onderuit. Je kan dan in principe beter MSWindows
draaien.

Offline peer

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/17, 15:08:42 »
dit kun je aanpassen in het sudoers bestand. Maar doe dit alleen als je heel goed weet wat je doet, niet omdt het makkelijker is.
zie het linux handboek:
https://linuxhandbook.com/sudo-without-password/

Offline Tom

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/17, 16:32:32 »
Het gaat mij niks aan ,maar vind het wel oerstom  (sorry).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/17, 16:54:05 »
De enige goede suggestie is die van "sudo -i" zoals MKe aangaf in zijn antwoord. Ik hoop dat Marianne dat oppikt.

Offline peer

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/18, 10:13:11 »
zelf gebruik ik "sudo" bij een enkele opdracht en als ik meerdere  opdrachten wil uitvoeren met rootrechten dan gebruik ik "su -"

Wat is eigenlijk precies het verschil tussen "su -"en "sudo -i"?????? 

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/18, 11:58:36 »
Zoals iedereen hier al zei zal ik het nog even herhalen: Doe dat alsjeblieft niet. Dit is echt vragen om grote problemen. Ik weet dat het jouw server is en dat je ermee mag/kunt doen wat jij wil, maar vanuit een ervaringsdeskundige: Doe het niet. sudo is met een reden afgeschermd.

Offline peer

  • Lid
Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/18, 15:49:13 »
op mijn raspberry pi werkte sudo zonder wachtwoord. Vind ik toch niet prettig.
Ik heb dit zojuist aangepast zodat ik weer het  normale gedrag van sudo heb, dus met wachtwoord.

Re: gebruiker sudo rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2021/02/19, 13:40:26 »
Waarom zou een gebruiker Sudo rechten moeten hebben?
De "netwerkbeheerder" installeert en update, en alles is verder gewoon te gebruiken door alle gebruiker.
Gebruikers kunnen zelfs binnen hun eigen account zekere proggies (niet netwerkbreed) draaien als appimage.

Gebruikers kunnen niet netwerkbreed rommelen, en zoals al gezegd is dat precies de bedoeling.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore