Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities delen / maken voor windows drive  (gelezen 634 keer)

r_heliman

  • Gast
Partities delen / maken voor windows drive
« Gepost op: 2009/03/26, 12:52:37 »
Hoi,

Ik gebruik reeds enige tijd Ubuntu, maar toch wil ik op een partitie windows zetten. Maar vertel even hoe mijn laptop is opgebouwd:
60 Gig totaal waarvan:
/ file system (eerste disk)
/home (tweede disk voor mijn data)

die /home is nu 30 Gig groot en dat is wat overdreven, daar zou ik bijvoorbeeld 20 gig voor Windows willen reserveren.

Verder wil ik windows dan opstarten via Virtual box..

Tips iemand voor mij??
thanks
Roel


Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities delen / maken voor windows drive
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/26, 13:39:33 »
Voor zover ik weet heb je met virtualbox geen aparte partitie nodig: het besturingssysteem wordt geïnstalleerd op een virtueel bestandssysteem dat bestaat als een bestand in je Ubuntu installatie.

Re: Partities delen / maken voor windows drive
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/26, 13:42:27 »
Gewoon Virtual box installeren. Niet die uit de repro's, maar direct van de site http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads je kan gewoon een deb downloaden.
Vervolgens er op klikken dan opent de pakketmanager en installeren, zorg wel dat Synaptic niet actief is anders lukt dit niet. De versie in de repro's is de open versie en ondersteunt geen usb, vandaar. Na installatie Virtualbox opstarten, zorgen dat de cd rom drive aangevinkt is, windows cd erin aangeven dat je een nieuwe virtuele machine wilt aanmaken, dan moet je de diverse vragen beantwoorden, waaronder de grote van de virtuele schijf de rest spreekt voor zich. Hierna nog wel de Guest Additions activeren.
Dus je hoeft geen partitie aan te maken, mag natuurlijk wel als je dat wilt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.