Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een interne SSD schijf installeren op moederbord  (gelezen 3160 keer)

Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Gepost op: 2019/05/30, 15:19:29 »
Hoi,

Ik heb hier een desktop pc.
De pc is van 2005 of 2006 en heeft een Intel dual core.

Zou ik aan dit moederbord een interne SSD schijf kunnen koppelen ?
Of waar moet ik op letten bij de connectoren ?

Mvg
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 15:40:55 door the artist »

Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/30, 15:58:50 »
Hallo, je pc heeft waarschijnlijk alleen IDE-poorten (die brede dingen, een centimeter of zes) en een ssd heeft volgens mij altijd een sata-poort (die zijn een stuk kleiner). Je zult denk ik een ide-naar-sata omzetter moeten aanschaffen, vanaf vijf euro.

Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/30, 16:38:27 »
Mijn oude pc uit 2003 had al een sata connector...
Maar ik zou eerst ff kijken wat er allemaal op zit qua connectoren. Wie weet heb je geluk en zit er ook een sata op.

En een ide->sata omzetter klinkt leuk, maar je houdt dan nog altijd de ide snelheid. Dus dan zou ik er niet een dure ssd schijf aan gaan hangen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/30, 17:27:04 »
Als de PC alleen IDE aansluitingen heeft niet meer aan beginnen.
SATA is een ander verhaal. Let wel de huidige SATA SSD's zijn (bijna) allemaal SATA III ofwel SATA 600.
Jouw PC zal waarschijnlijk SATA1 ofwel SATA 150 doen, mogelijk SATA II - SATA 300.
SATA III zou compatibel moeten zijn met SATA II en die weer met SATA I.
De snelheidsbegrenzer is echter  je PC.
Ondanks deze begrenzingen geeft een SATA SSD een flinke snelheidswinst door o.a. het ontbreken van mechanische wachttijden.

De huidige (nietSATA) SSD's die je al of niet met interface zou willen aansluiten op je moederbord PCIe slot hebben op je huidige PC geen enkele snelheid/financiele toegevoegde waarde.

En om het "budget" te houden kijk bijvoorbeeld eens naar de prijzen van Kingfast of vorige generatie Kingston SATA SSD.
En nee, geen aandelen....  :P

Ed
« Laatst bewerkt op: 2019/05/30, 17:31:40 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #4 Gepost op: 2019/06/03, 22:05:04 »
Op internet : Al*express bv kan je verloopstukken vinden en bestellen.

Dus een IDE - SATA connector of verloopstuk is zeker daar te vinden. Voor een snelle levering kan je ze natuurlijk beter in je lokale webshop aankopen (prijs ongeveer 15€ merk, en 6.5 € op Ali maar wel 4 a 5 weken levertijd).
Dit is natuurlijk voor een desktop geen laptop.

Ook geen aandelen lol

Offline aartje

  • Lid
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #5 Gepost op: 2019/06/04, 08:15:48 »
Op internet : Al*express bv kan je verloopstukken vinden en bestellen.

Dus een IDE - SATA connector of verloopstuk is zeker daar te vinden. Voor een snelle levering kan je ze natuurlijk beter in je lokale webshop aankopen (prijs ongeveer 15€ merk, en 6.5 € op Ali maar wel 4 a 5 weken levertijd).
Dit is natuurlijk voor een desktop geen laptop.

Ook geen aandelen lol
Maar sluit je je SSD aan op een IDE naar SATA verloopstuk, dan zal trim niet meer werken en zal je merken
dat je SSD na verloop van tijd traag wordt.

Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #6 Gepost op: 2019/06/04, 09:03:24 »

Kennelijk heb je wel ssd schijven met een IDE interface: https://www.amazon.com/128GB-KingSpec-2-5-inch-SM2236-Controller/dp/B0091T4ZWU

Persoonlijk zou ik niet meer investeren in een desktop met IDE, maar gaan voor een occasion. De occasion + SSD is waarschijnlijk goedkoper en sneller dan een SSD op een IDE aansluiting proberen te krijgen.

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline peer

  • Lid
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #7 Gepost op: 2019/06/04, 09:28:05 »
ik heb een oude toshiba laptop. Daarin zit een 60Gb 2.5 IDE of (PATA)  hdd. Weet niet meer precies
Ik heb destijds gezocht naar een ssd met passende aansluiting> Heb ik ook wel gevonden maar de prijs was dermate hoog dat het vervangfeestje niet doorging. Ook was de doorvoersnelheid van de aansluiting laag zodat er weinig echt voordeel te behalen zou zijn.
Dus geen SATA dan ook maar geen SSD.


swake

  • Gast
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #8 Gepost op: 2019/06/05, 18:34:56 »
Een desktop met intel dual core beschikt het moederbord reeds over SATA-1 connectors .
Waar ook moet op gelet worden is of de voeding over een voedingskabel beschikt om de schijf te voeden .
Is er geen SATA voedingskabel kan dit opgelost worden met een Molex voedingskabeltje .




 

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/05, 09:18:28 »
Op internet : Al*express bv kan je verloopstukken vinden en bestellen.

Dus een IDE - SATA connector of verloopstuk is zeker daar te vinden. Voor een snelle levering kan je ze natuurlijk beter in je lokale webshop aankopen (prijs ongeveer 15€ merk, en 6.5 € op Ali maar wel 4 a 5 weken levertijd).
Dit is natuurlijk voor een desktop geen laptop.

Ook geen aandelen lol
Maar sluit je je SSD aan op een IDE naar SATA verloopstuk, dan zal trim niet meer werken en zal je merken
dat je SSD na verloop van tijd traag wordt.
TRIM is toch maar een interne aangelegenheid van de SSD ? Zo kan je ook beweren dat TRIM niet werkt op een SATA2 tov een SATA3 connectie ....... SSD's evolueren hoor, en in China gooien ze, bijna, niets weg. Ook in de respons van de technici in China heeft er geen 1 gezegd dat uw stelling juist is: sommige SSD's staan al 3 jaren te draaien op een verloopstuk van IDE - SATA . Ik zeg niet dat je onwaarheden zegt, maar SSD's evolueren wel degelijk hoor.

Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/05, 10:17:04 »
TRIM is toch maar een interne aangelegenheid van de SSD ? Zo kan je ook beweren dat TRIM niet werkt op een SATA2 tov een SATA3 connectie ....... SSD's evolueren hoor, en in China gooien ze, bijna, niets weg. Ook in de respons van de technici in China heeft er geen 1 gezegd dat uw stelling juist is: sommige SSD's staan al 3 jaren te draaien op een verloopstuk van IDE - SATA . Ik zeg niet dat je onwaarheden zegt, maar SSD's evolueren wel degelijk hoor.
Nee, TRIM gaat via OS.
Daarnaast hebben de meeste moderne SSD's een intern Garbage Management.
Elke dag Trimmen is overigens niet nodig.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een interne SSD schijf installeren op moederbord
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/06, 13:02:58 »
TRIM is toch maar een interne aangelegenheid van de SSD ? Zo kan je ook beweren dat TRIM niet werkt op een SATA2 tov een SATA3 connectie ....... SSD's evolueren hoor, en in China gooien ze, bijna, niets weg. Ook in de respons van de technici in China heeft er geen 1 gezegd dat uw stelling juist is: sommige SSD's staan al 3 jaren te draaien op een verloopstuk van IDE - SATA . Ik zeg niet dat je onwaarheden zegt, maar SSD's evolueren wel degelijk hoor.
Nee, TRIM gaat via OS.
Daarnaast hebben de meeste moderne SSD's een intern Garbage Management.
Elke dag Trimmen is overigens niet nodig.

Weer iets bijgeleerd thx Vuurvosje !

Ik ben vooral een koper van SSD's niet echt wetende hoe de échte werking nu verloopt.  :police:  :angel: