Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bureaublad Iconen 20.04  (gelezen 495 keer)

Bureaublad Iconen 20.04
« Gepost op: 2021/04/13, 12:39:22 »
Hoi iedereen,
Ik heb een probleempje met het bureaublad van 20.04. Op mijn bureaublad komen de iconen van alle mappen en bestanden te staan van mijn home map.
Ik wil al die iconen weg, zodat alleen de achtergrondafbeelding zichtbaar is. Ik heb alles al geprobeerd, ook via het programma afstellingen maar niets lukt.
Volgens mij is het een fout in Nautilus die in Ubuntu alles bepaalt i.v.m. bestandenbeheer. Vroeger was er nog het programma Nautilus-utils maar dat is ook verdwenen in de repository.
Kan iemand me daarmee helpen?
Alvast bedankt.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Bureaublad Iconen 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/13, 17:18:29 »
Gesplitst van https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107699.0.
Het is wel zo netjes om je eigen topic aan te maken met je eigen vraag, en niet om andermans topics te kapen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bureaublad Iconen 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/13, 18:11:52 »
1) Enkel bestanden van de folder Bureaublad op de desktop: open het bestand ~/.config/user-dirs.dirs en zorg ervoor dat de regel die begint met XDG_DOCUMENTS_DIR wijst naar je Bureaubladfolder:
XDG_DOCUMENTS_DIR="$HOME/Bureaublad"
2) Géén iconen op je bureaublad (en nooit iconen, d.w.z., je zet iconen af): Installeer Extensies (sudo apt install gnome-shell-extension-prefs) als je dat nog niet hebt. Start het programmatje op (Zoek "Extensies" of start het op met het commando "gnome-shell-extension-prefs", en zet de extensie "Desktop Icons" uit.

Re: Bureaublad Iconen 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/13, 19:13:53 »
In aanvulling op Vanadium: als je ook de Home folder en de Prullenbak weg wilt hebben van je bureaublad dan kun je dat aangeven  in de instellingen van die extensie.

Re: Bureaublad Iconen 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/18, 13:47:25 »
Excuses Topgear, ik ben  nieuw op dit forum en ken blijkbaar de regels nog niet.

Vanadium en DirkJan hartelijk beda

Re: Bureaublad Iconen 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/18, 13:49:37 »
Oeps bericht te vlug gepost.
Vanadium en DirkJan hartelijk bedankt dus. Dit heeft me enorm geholpen.
Eindelijk ben ik van die verstorende iconen vanaf.
Fijne zondag nog.