Ondersteuning > Installatie

Installeren ntfs partitie media data tussen Ubuntu20.04 en Windows7

<< < (2/8) > >>

vanadium:
Je harde schijf heeft nu een 480 GB partitie voor Windows die geëncrypteerd is - je kan daar dus niet aan vanuit linux. De apparaatnaam is /dev/sda2. Daarnaast staat Ubuntu op een 450 GB partitie, genaamd /dev/sda5. In tegenstelling tot je windows partitie is dat een secundaire partitie, d.w.z., ze bevindt zich in een uitgebreide partitie, nl. /dev/sda3. Er is ook nog een 4 GB partitie (/dev/sda6) voor wisselgeheugen (swapruimte) die zich ook in de uitgebreide partitie bevindt. geencrypteerd blijkt te zijn (en waarvan ik niet weet of die wel degelijk actief is).

Je zal best je Ubuntu partitie /dev/sda5 serieus verkleinen zodat je ruimte vrijmaakt voor een extra datapartitie, die geformateerd wordt in ntfs zodat die ook toegankelijk is vanuit Windows. Als je essentieel al je gebruikersdata op die gemeenschappelijke partitie opslaat, dan heb je voor Ubuntu ruim genoeg met 20 - 25 GB.

Ik zou:

* /dev/sda5 verkleinen tot 25 GB
* In de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie aanmaken, en die formatteren in ntfs.
* Die nieuwe partitie automatisch bij opstart van Ubuntu laten aankoppelen door die ook op te nemen in /etc/fstab
* "Faststart" in Windows uitzetten: anders loop je de kans dat Windows bij het afsluiten je nieuwe partitie niet goed afsluit. Dan kan je er niet meer bij vanuit Ubuntu
* Regelmatig terwijl je in Windows bent die nieuwe partitie laten controleren met de schijfcontrole van Windows
* Voor alle gebruikers folders in die nieuwe partitie aanmaken, met daarin hun folders "Documenten", "Muziek" enz., en in de home folder van de gebruikers een symbolische link aanmaken naar die folders. Zo zullen alle gebruikers automatisch hun data op die nieuwe partitie opslaan. Alleen de gebruikersconfiguratie in de verborgen folders blijft dan op de systeempartitie van Ubuntu (en behouden zo de juiste  linux permissies)

KeesL:
Dank Vanadium
Is gelukt en werkt  :)
Dien nog wel e.e.a. aan te passen. Zo werkt de prullenmap in de gedeelde map bijv. niet?

Ook kreeg ik nog eens de melding?:

--- Code: ---** (gedit:3477): WARNING **: 16:18:54.281: Loading metadata failed: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld
^C
--- Einde van code ---


--- Code: ---dev/sda1: LABEL="Door systeem gereserveerd" UUID="F8DE9639DE95F05C" TYPE="ntfs" PARTUUID="d7ef6ac5-01"
/dev/sda2: UUID="C2A89F19A89F0AD5" TYPE="ntfs" PARTUUID="d7ef6ac5-02"
/dev/sda5: UUID="039eaf90-6eb8-4d4e-ac10-a21df6ac0efb" TYPE="ext4" PARTUUID="d7ef6ac5-05"
/dev/sda6: UUID="18e4298a-c790-4349-aa01-f85f732fed89" TYPE="swap" PARTUUID="d7ef6ac5-06"
/dev/sda7: LABEL="/media/opslag data" UUID="4DFACEDF0B6069B8" TYPE="ntfs" PARTUUID="d7ef6ac5-07"
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/loop1: TYPE="squashfs"
/dev/loop2: TYPE="squashfs"
/dev/loop3: TYPE="squashfs"
/dev/loop4: TYPE="squashfs"
/dev/loop5: TYPE="squashfs"
/dev/loop6: TYPE="squashfs"
/dev/loop7: TYPE="squashfs"
/dev/loop8: TYPE="squashfs"
/dev/loop9: TYPE="squashfs"
/dev/mapper/cryptswap1: UUID="cddf169c-3247-456e-9831-24d25114de23" TYPE="swap"

--- Einde van code ---

Er zijn nu 2 swap partities. Waarvoor ze dienen weet ik niet en ook niet of alle partities nu benut worden en versleuteld.
Wat dat betreft valt er nog veel te leren .
Zo vraag ik  me af met welke tool je Gebruikers met hun bevoegdheden en map struktuur het gemakkelijkst kan definieren. Want in die naamgeving lijkt het ook een beetje te rommelen   ;)

KeesL:
Er is toch iets mis gegaan bij het definieren van waar de gebruikers informatie op geslagen wordt.
De /home directory groeit zodat er nauwelijks meer ruimte op deze partitie is.
Hoe de gebruikers te verplaatsen?

KeesL:
Heb voor aanmaken gebruikers aparte poll aangemaakt.
Zo een normale user toegevoegd.
Kom alleen nu ruimte tekort op partitie?

vanadium:
De trash zou ook op een ntfs schijf moeten kunnen werken. Zie misschien eens hier: https://unix.stackexchange.com/questions/366388/how-can-i-enable-trash-feature-in-a-ntfs-partition-with-permissions

Die /dev/sda6 swap was er voordien ook al. Er kan niet "zomaar" swap bijkomen. Die /dev/mapper dient dan mogelijk om die sda6 in geëncrypteerde vorm te gebruiken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie