Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server  (gelezen 3376 keer)

[OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Gepost op: 2011/05/07, 10:06:28 »
wat is root paswoord van mijn server ik heb die tijdens installatie niet ge krijgen
« Laatst bewerkt op: 2011/05/07, 12:54:55 door tvpoket »
als mens niets  leert kom je niet ver als mens leert kom je ver

Re: wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/07, 11:33:55 »
wat is root paswoord van mijn server ik heb die tijdens installatie niet ge krijgen

Even iets verbeteren.

Wat is het root paswoord van mijn server? Ik heb deze tijdens de installatie niet gekregen.


Nu het antwoord. Ik heb al heel wat installaties gedaan, maar heb nog nooit de optie gezien om geen paswoord in te voeren. Misschien dat je het zelf blank hebt gelaten?

Ik kan me vergissen natuurlijk.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/07, 11:43:07 »
Anders log je in op je eigen account en doe je dit:
sudo passwd root

Re: wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/07, 12:34:24 »
opgelost door Freak of the Day thx om de helpen
als mens niets  leert kom je niet ver als mens leert kom je ver

Re: wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/07, 12:54:02 »
Gelukkig maar. Nu nog even dit:

Voeg als je vraag is beantwoord het woord [OPGELOST] voor de titel van het topic. Dit doe je door bij het eerste bericht van het topic op verander te klikken.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/07, 12:58:43 »
Normaal gesproken gebruik je in Ubuntu de root-gebruiker niet, maar doe je zaken waar je rootrechten voor nodig hebt met sudo.

Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/09, 19:27:42 »
ja dat weet ik maar die was nog niet verzin van paswoord nu wel anders kan iedereen in de root dat is niet de bedoeling
als mens niets  leert kom je niet ver als mens leert kom je ver

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/09, 19:59:38 »
tvpoket, zou je misschien een . (een punt, dus) kunnen zetten aan het eind van je zinnen? Dat verhoogt de leesbaarheid enorm.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/09, 20:27:58 »
ja dat weet ik maar die was nog niet verzin van paswoord nu wel anders kan iedereen in de root dat is niet de bedoeling
Dat is niet waar. Tijdens de installatie moet je een gebruiker aanmaken. Dat is de eerste gebruiker en tevens ook de admin. Deze gebruiker is de enige die mag sudo-en. Middels het commando "sudo -i" word je root. Je moet dan het wachtwoord van je eigen gebruiker invoeren.

Het wordt ivm veiligheid afgeraden om met de gebruiker root te werken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/10, 09:21:07 »
tvpoket, zou je misschien een . (een punt, dus) kunnen zetten aan het eind van je zinnen? Dat verhoogt de leesbaarheid enorm.
En dat hij wat Nederlands leert, want soms lees ik 6 keer zijn zinnen totdat ik begrijp waar het over gaat.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/10, 15:12:27 »
........ soms lees ik 6 keer zijn zinnen totdat ik begrijp waar het over gaat.

Je bent niet de enige. ^-^

Re: [OPGELOST] wat is root paswoord van mijn server
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/10, 16:03:50 »
ja dat weet ik maar die was nog niet verzin van paswoord nu wel anders kan iedereen in de root dat is niet de bedoeling
Dat is niet waar. Tijdens de installatie moet je een gebruiker aanmaken. Dat is de eerste gebruiker en tevens ook de admin. Deze gebruiker is de enige die mag sudo-en. Middels het commando "sudo -i" word je root. Je moet dan het wachtwoord van je eigen gebruiker invoeren.

Het wordt ivm veiligheid afgeraden om met de gebruiker root te werken.
Toevoeging:

Zolang jij de gebruiker root nog geen wachtwoord hebt gegeven, bestaat de gebruiker root nog helemaal niet, en kan niemand erbij.
Met sudo kan je hetzelfde als root, maar ben je hem (heel strikt genomen) nog niet. Jij bent standaard de enige die sudo mag gebruiken...