Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop  (gelezen 6073 keer)

Offline force317

  • Lid
Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Gepost op: 2013/10/26, 23:06:54 »
Als mijn laptop G580 opstart met Ubuntu 13.10 (probleem was identiek onder Ubuntu 13.04) is het scherm telkens zwart en moet ik de schermbelichtingsknoppen gebruiken om het zichtbaar te maken. En ook na de aanmelding is het scherm vrij zwak belicht en moet ik telkens de belichting verhogen. Blijkbaar onthoud hij niet de gekozen lichtintensiteit van het scherm ? Is daar iets aan te doen ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.


Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/26, 23:39:36 »
Step 1 : Edit /etc/default/grub to update with following,
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="acpi_backlight=vendor"
Step 2: Hit this command from terminal
sudo update-grub


van http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2061653
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline force317

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/27, 09:04:18 »
Punt 4.2 uitgevoerd, Pjotr ...
Resultaat : laptop onbruikbaar : zwart scherm ... .
Kan niet eens meer aanmelden !

In het ergste geval : opstarten met usb stick, data transferen en alles herinstalleren !
Leuk hoor !
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 09:07:05 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/27, 09:27:33 »
Punt 4.2 uitgevoerd, Pjotr ...
Resultaat : laptop onbruikbaar : zwart scherm ... .
Kan niet eens meer aanmelden !

In het ergste geval : opstarten met usb stick, data transferen en alles herinstalleren !
Leuk hoor !
Denk je soms, dat ik je expres in de problemen heb gebracht of zo?  :o

Zoals voor alle vrijwilligers hier geldt: we doen ons best om hulpvragers een goede oplossing aan te reiken voor hun problemen. Maar garanties worden niet gegeven. Alles is op eigen risico.

Ik mag hopen dat je je reactie zo niet hebt bedoeld. Want anders ben ik helemaal klaar met jou, en dan zoek je 't voortaan maar fijn zelf uit, vriend.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 09:39:30 door Pjotr »

Offline toska

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/27, 09:39:54 »
dit heeft niets met ubuntu te maken denk ik? maar dit kan je aanpassen bij configuratiescherm (instellingen) energiebeheer daar pas je je belichting aan
mvg

ps: zoals @pjotr aangeeft is dit op eigen risico.ik heb ook een forum maar dan voor windows en Linux
dit staat wel degelijk in het reglement.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 09:43:32 door toska »

Offline a.j.

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/27, 10:49:36 »
Beste Medegebruiker,
Donker scherm is driver probleem!
Ik heb dit ook gehad,13.10  ubuntu versie Asus laptop.zie topic A.J.
Ik heb andere versie genomen en kreeg groen icoontje boven in scherm,driver beschikbaar,!!
Deze geinstalleerd ,AMD/ATI, DRAMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Weer donker scherm,Alles weer verwijderd en opnieuw geinstalleerd,Driver genegeerd!
Super beeld.
vr.gr.a.j.

Offline toska

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/27, 11:13:37 »
ja ik ben niet meer zo op de hoogte van ubuntu maar straks brengen ze mijn pc waar ik ubuntu terug zal op installeren.
vroeger werkte ik met ubuntu maar dan was dit voor mij geen probleem om de problemen op te lossen
maar nu er de nieuwe versie uit is.zal het voor mij ook zoeken worden.
dat wist ik niet dat je via een driver je belichting kon aanpassen ik weet ook dat dit mogelijk is via je pc dat ik al reeds heb vermeld.
mvg

Offline force317

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/27, 11:29:44 »
Absoluut niet jouw fout hoor Pjotr !  :D

Ondertussen al Ubuntu 13.10 opnieuw geinstalleerd ! Ben al jaren met Ubuntu en afgeleide distro's bezig en een tegenslag als deze hoort er nu eenmaal bij.

Ik weet al lang dat als je aan de configuratie begint te wijzigen daar risico's aan verbonden zijn.

Dus : ik ga maar rustig verder met mijn schermbelichting manueel te verhogen in de toekomst, in de hoop dat een volgende Linux kernel
en/of een Ubuntu versie voor mijn type laptop het probleem automatisch oplost.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/27, 11:32:20 »
Toska, probleem is dat op mijn laptop met die aanpassingen in het configuratiescherm geen rekening wordt gehouden.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline toska

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/27, 12:20:31 »
ja dat kan hoor toch triestig dat je dit daar niet kan aanpassen zoals je wel kan bij windows?
allee ik lees het al als ik straks zelf ubuntu installeer dan is er een probleem op het andere?
ik denk dat ik gewoon de oudere versie ga installeren daar had ik geen problemen mee
de nieuwe versie zal nog kinderziektes hebben zeker?
laat ons hopen dat het zo een vaart niet zal lopen
mvg

Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/27, 12:29:11 »
@force317
Ik heb een tijdje een soortgelijk probleem gehad. Als ik mijn laptop opstarte dan was het scherm soms wel erg donker, andere keren weer niet. Duurde even voordat het kwartje viel maar achteraf bleek dat het verschil werd veroorzaakt door booten op batterijvoeding (donker scherm) of netvoeding (normale lichtsterkte). Vervelende was dat ook wanneer ik de laptop na het booten aan de netvoeding hing ik de lichtsterkte van het scherm niet meer kon verhogen. Ik heb er nu geen last meer van.

Misschien heeft het er niets mee te maken maar wellicht heb je iets aan mijn 'je moet wel eerst de stekker er in doen' ervaring

Offline force317

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/27, 14:29:53 »
Goeie opmerking, Dirkjan. Even de laptop heropgestart met de voedingsstekker eruit, dan eens opgestart met donker scherm, de voedingsstekker ingestoken, na twee/driemaal in en uittrekken had ik ineens een scherm, niet op hoge lichtsterkte maar toch goed leesbaar. Daarna na aanmelding was de lichtsterkte direct beter dan anders, moest nog wel wat verhogen maar toch al beter dan voordien.

Niet dat dit in de praktijk veel oplost, maar het toont duidelijk dat deze linux kernel moeite heeft om voor mijn type laptop de juiste lichtsterkte te regelen in relatie tot de voeding, of dit nu de batterij of de netvoeding is. Was trouwens met de linux kernel van Ubuntu 13.04 hetzelfde.

Hopelijk komt er een oplossing tegen Ubuntu 14.04, want dat is een LTS.

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/27, 14:37:05 »
Wel toska, Ubuntu installeren is zeker het proberen waard. Als je ziet wat Microsoft met Windows 8/8.1 heeft 'gerealiseerd' ... . Windows 7 was prima, net zoals XP, en dan komen ze met iets dat gemaakt is voor touch apparaten aanzetten op een desktop en laptop ... .

Ontvang je die PC met Windows erop geinstalleerd ? Dan kan je natuurlijk gaan dual booten. Of je start eerst je PC eens op vanaf een Live DVD of vanaf een usb stick met Ubuntu erop. Dan weet je al direct waar er zich grote problemen kunnen voordoen.

Of je beperkt je tot de LTS versies van Ubuntu ? Dat kan je natuurlijk ook doen.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/27, 14:40:13 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline toska

  • Lid
Re: Scherm bij opstart donker op Lenovo G580 laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/27, 17:36:13 »
er staat windows xp op ga die laten staan ga gewoon de schijf in 2 partitie maken en naast windows xp ubuntu zetten.
ik laat jullie nog iets weten of het gelukt is mee of zonder problemen
mvg