Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cobol in wine?  (gelezen 568 keer)

Offline emrob

  • Lid
cobol in wine?
« Gepost op: 2012/01/31, 11:36:10 »
Ik ben 58 jaar  en niet al te ervaren in Linux (ondaks dat ik reeds vanaf 2006 gebruik maak, nu Ubuntu 11.10)
Mijn probleem: mijn dochter heeft een zaak opgestart en heeft een boekhoudpaket in cobol gekregen (gratis maar het werkt perfekt in windows)
Hoe kan ik cobol doen werken in linux? Bijkomend probleem:  Samsung printer is enkel met bijkomend programma "printfill" in windows te activeren. Kan dit in Lunix?
Pc draait in 32

Offline MKe

  • Lid
Re: cobol in wine?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/31, 11:44:56 »
Cobol is toch een compiled taal? Dan zouden de executables binary bestanden zijn. In dat geval hoef je je geen zorgen maken in welke taal het is geschreven. Je zult Wine gewoon moeten proberen. Het stuk dependencies van een programma maakt uit of het gaat werken of niet, dus hoeveel echte Microsoft code wordt er verwacht.
Weet je hoe het programma heet? Je kunt bij wine opzoeken of het getest is met wine en of het werkt.

Offline emrob

  • Lid
Re: cobol in wine?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/31, 11:50:43 »
Het programma heet "prog 2008" en via het bestand "start.bat" start het op. Er is een verwijzing naar de C-schijf in de bat-file en als ik dit via wine aanklik krijk ik heel even een scherm (een flits) In windows krijg ik een blauw startscherm (vgl met oude db3)

Offline MKe

  • Lid
Re: cobol in wine?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/31, 12:34:26 »
Misschien dosbox gebruiken?

Offline emrob

  • Lid
Re: cobol in wine?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/01, 09:56:41 »
Foutje van mij. Ik teste cobol op mijn pc en dat is een 64bit processor van intel.
He printen met de niet dos printer van Samsung met dosbox hebben ze me ook aangeraden en zal ik uittesten