Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt  (gelezen 3686 keer)

Offline midas

  • Lid
Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Gepost op: 2012/10/21, 11:42:37 »
Sommigen grijpen nu naar de Prozac...anderen springen een gat in de lucht. Maar de ontwikkeling van Ubuntu-Tweak is gestopt:

http://blog.ubuntu-tweak.com/2012/10/19/the-development-of-ubuntu-tweak-is-stopped.html



Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/21, 11:46:10 »
*springt gat in de lucht*  :)

Echter: dat spul is open-bron, dus dikke kans dat iemand anders het oppakt en er (onder een andere naam?) mee doorgaat.... Dit soort rotzooi duikt altijd wel weer ergens op, leert de bittere ervaring.  :(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/21, 12:19:01 »
*springt gat in de lucht*  :)
Dit zal een hoop problemen voorkomen hoop ik.
Zelf gebruik ik Ron's Xubuntu Tweak dat bestaat uit 3 bash scripts, (één voor het installeren van programma's die ik nodig heb, één voor het verwijderen van programma's die ik niet gebruik en één voor het upgraden,) en een eenvoudige tekst editor.
Het grote voordeel is, dat ik elke aanpassing kan testen voordat ik verder ga en het simpel weer terug kan draaien.
Het nog grotere voordeel is, dat ik er veel van leer !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/21, 13:16:29 »
Dit soort rotzooi duikt altijd wel weer ergens op, leert de bittere ervaring.  :(

en

*springt gat in de lucht*  :)
Dit zal een hoop problemen voorkomen hoop ik.

Waren er problemen dan? Zelf gebruik ik het niet maar kan met niet voor de geest halen binnen dit forum dat UT een probleem zou kunnen geven. En als ik naar de buglijst kijk (https://bugs.launchpad.net/ubuntu-tweak) zie ik niet heel veel spannende dingen. Bovenstaande reacties lijken me dan ook niet gerechtvaardigd en meer een projectie van andere inmiddels 'overleden'  tweak-tools (die wél problemen hebben veroorzaakt).

Echter: dat spul is open-bron, dus dikke kans dat iemand anders het oppakt en er (onder een andere naam?) mee doorgaat....
Vreemd dat zo'n pakket afhangt van een enkele ontwikkelaar die dan ook niet in staat is om het over te dragen aan anderen? Raar hoor, ongezond voor het project ook, zo blijkt. Maar hoe dan ook zal het voortgezet worden want er is een grote schare enthousiaste gebruikers. Hier al de eerste initiatieven: https://launchpad.net/ubuntu-tweak/+download

Wat me meer zorgen baart: waarom? Daar wordt geen enkele mededeling over gedaan, behalve dit:

Citaat
Tualatrix Chou hasn't explained what made him take this decision, except for: "making free software is not free any more".
Het kan vele dingen betekenen, hier http://www.webupd8.org/2012/10/ubuntu-tweak-development-stopped.html wordt veel gespeculeerd maar vooralsnog wordt niemand er wijzer van.

Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/21, 14:05:17 »
Het enige was die pakketbronnen van derde partijen wat het enigzins ongeschikt maakte voor beginners maar het gaf in de laatste versies wel een waarschuwing dus ook beginners wisten waar ze aan begonnen. Verder was het een heerlijk programma, gebruikte het voor kleine tweakjes aan Unity en het thema.

Ik vind het dan ook erg jammer dat de ontwikkeling gestopt is.

@Pjotr: Het zat niet eens in het Softwarecentrum en ik kan me de laatste keer niet eens heugen dat iemand zonder kennis van zaken die app gebruikte. En ik kom toch elke dag hier op het forum...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/21, 14:19:05 »
Ik vind het dan ook erg jammer dat de ontwikkeling gestopt is.
Misschien ligt hier een mooie taak voor je :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/21, 14:31:23 »
Ik gebruik UT vanaf 9.10, maar heb UT nooit zo gevaarlijk ervaren als er beweerd wordt. Het werkte zeer stabiel.
Er waren wel gevaarlijke handelingen mogelijk, maar de grens van tot hoe ver je veilig kan gaan was vrij duidelijk.
Bij 9.10 en 10.04 was het veilig zolang je iets niets hoefde te ontgrendelen. Als je wel wat moest ontgrendelen moest je gaan oppassen.
Het ontgrendelen is wat terug gedrongen, maar nu komt er een korte simpele melding als er risico is. (Precies de zelfde waarschuwingen die op menige websites staan.)

Het enige wat ik in het forum ben tegen gekomen wat wel eens problemen heeft gegeven was de opruimtool.
Echter bij 9.10 en 10.04 zat deze toen ook in Ubuntu zelf en met de zelfde gevolgen.

Hoewel ik UT de laatste tijd niet veel gebruik zijn er een aantal aanpassingsmogelijkheden die anders wat ver en/of moeilijk te zoeken zijn.
(Simpele voorbeelden: Het aantal werkbladen instellen, positie van de venster knoppen.)

Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/21, 14:51:16 »
Ik vind het dan ook erg jammer dat de ontwikkeling gestopt is.
Misschien ligt hier een mooie taak voor je :lol:


Nope, George Karavasilev was me al voor ;)

https://twitter.com/me4oslav/status/259999472644415488

Dus Ubuntu Tweak-ontwikkeling gaat door! :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/21, 16:57:18 »
Ik vind het jammer dat je tweak tools nodig hebt om bepaalde dingen aan te passen in je systeem.
Ik gebruikte het in 10.10 en nooit problemen ondervonden. Nou was het daar ook alleen voor het inlogscherm aan te passen.
Ik heb Unity geprobeerd en dit soort tools maakte juist dat het wat makkelijker werd om het werkbaar voor mij te maken. Laatste keer dat ik Unity probeerde was met 12.04/10 en ik as meer aan het zoeken hoe ik simpele dingen kon aanpassen zonder die tools dan met die tools.
Die tools komen omdat blijkbaar de desktop op een aantal punten te kort schiet.

In X/Kubuntu heb je die tools niet nodig als je heel je desktop wilt aanpassen.

Jammer dat het gestopt is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/21, 17:37:50 »
Jammer dat het gestopt is.
Het gaat gewoon door. de fork is al gedaan. Alleen de originele ontwikkelaar stopt er mee (zie een aantal posts hier boven).  Eigenlijk is de topic-titel dus niet goed.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/21, 18:31:48 »
ok dat is mooi.
kun je toch nog wat aanpassen op je desktop.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/21, 19:42:47 »
Jammer dat het gestopt is.
Het gaat gewoon door. de fork is al gedaan. Alleen de originele ontwikkelaar stopt er mee (zie een aantal posts hier boven).  Eigenlijk is de topic-titel dus niet goed.
Dan heeft Pjotr te vroeg gejuigd, ik begrijp eigenlijk niet de antipathie tegen Ubuntu tweak.
Ik gebruik het progje zelden maar ik kan mij niet voorstellen dat je schade kan aanrichten met U T.
Dus, verklaar je nader Pjotr, misschien weten we na je uitleg waarom je U T rotzooi  noemt..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/21, 20:19:35 »
Ik weet het niet, ik vond het juist wel handig om wat dingen aan te passen.
In Gnome 2 gebruikte ik het alleen voor het inlog scherm maar verder ook niet omdat je daar alles zelf aan kon passen. In Unity gebruikte ik tweak tools om het thema aan te passen net als in Gnome 3.
Het werkt net wat prettiger en geeft wat meer opties die eigenlijk standaard in het systeem horen te zitten naar mijn mening.
Als ze dat wat beter regelde waren die programma's niet nodig maar blijkbaar willen ze dat je niets aanpast en hebben ze denk nog het liefst dat je ook hun standaard achtergrond gebruikt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/21, 21:28:59 »
Dus, verklaar je nader Pjotr, misschien weten we na je uitleg waarom je U T rotzooi  noemt..
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Hoog-risico-alarmfase-oranje-:-Ubuntu-Tweak-en-Ubuntu-Sources-List-Generator

Kortom: ellendige meuk, die helaas wordt voortgezet. Maar dat was te verwachten, gezien de Wet van Behoud van Ellende. :evil:
« Laatst bewerkt op: 2012/10/21, 21:30:46 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/21, 21:30:43 »
dat spul is open-bron, dus dikke kans dat iemand anders het oppakt en er (onder een andere naam?) mee doorgaat....
Prima, wie weet pakt ook iemand het onderhoud van onze Nederlandstalige wiki over Ubuntu Tweak op: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTweak
:)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/21, 21:35:49 »
dat spul is open-bron, dus dikke kans dat iemand anders het oppakt en er (onder een andere naam?) mee doorgaat....
Prima, wie weet pakt ook iemand het onderhoud van onze Nederlandstalige wiki over Ubuntu Tweak op: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTweak
:)

Jahhhh, "verhoog" de kwaliteit van de wiki maar eens op die manier....  :rolleyes:
Verantwoordelijkheidsgevoel, iemand?   :o

Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/21, 22:03:21 »
dat spul is open-bron, dus dikke kans dat iemand anders het oppakt en er (onder een andere naam?) mee doorgaat....
Prima, wie weet pakt ook iemand het onderhoud van onze Nederlandstalige wiki over Ubuntu Tweak op: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuTweak
:)

Jahhhh, "verhoog" de kwaliteit van de wiki maar eens op die manier....  :rolleyes:
Verantwoordelijkheidsgevoel, iemand?   :o
Wij documenteren alleen, wat men met die informatie doet is zijn/haar probleem... Maar misschien is een waarschuwing (dat je er mogelijk je systeem mee kan verzieken) wel op zijn plaats.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/21, 22:31:27 »
Dus, verklaar je nader Pjotr, misschien weten we na je uitleg waarom je U T rotzooi  noemt..
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Hoog-risico-alarmfase-oranje-:-Ubuntu-Tweak-en-Ubuntu-Sources-List-Generator

Kortom: ellendige meuk, die helaas wordt voortgezet. Maar dat was te verwachten, gezien de Wet van Behoud van Ellende. :evil:
Volgens mij geldt voor jou de regel: eens een dief altijd een dief. Het is  onmogelijk om een Ubuntu systeem te verzieken met Ubuntu-tweak. Ik wil graag voorbeelden hoe het wel kan, en niet alleen een regel op je site: Ook Ubuntu Tweak  zijn gevaarlijk
Ubuntu tweak kan ook gebruikt worden zonder PPA  ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/21, 22:34:57 »
Pfff, ik zie weer zo'n gezellige (not) PPA-discussie opkomen....

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #19 Gepost op: 2012/10/21, 22:41:19 »
Pfff, ik zie weer zo'n gezellige (not) PPA-discussie opkomen....
De discussie gaat niet om PPA's maar hoe je met Ubuntu tweak je systeem om zeep kan helpen, volgens mij is dit onmogelijk, maar ik ben uiteraard (ook) te overtuigen met goede argumenten 

Offline Tom

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/21, 22:47:17 »
Voor iemand de begint met Ubuntu is het een risico vol progje ,en Pjotr zijn Site is nu éénmaal voor de beginners wat wij tenslotte allemaal geweest zijn.
Dus dat afraden vind ik wel logisch ,en voor diegene die dan toch wel gebruiken ...ook goed ..ze waren gewaarschuwd.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/21, 22:48:11 »
Voor iemand de begint met Ubuntu is het een risico vol progje ,en Pjotr zijn Site is nu éénmaal voor de beginners wat wij tenslotte allemaal geweest zijn.
Dus dat afraden vind ik wel logisch ,en voor diegene die dan toch wel gebruiken ...ook goed ..ze waren gewaarschuwd.
Wanda, kom dan met voorbeelden waar het goed mis kan gaan met U T

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/21, 22:49:22 »
Ik wil graag voorbeelden hoe het wel kan, en niet alleen een regel op je site: Ook Ubuntu Tweak  zijn gevaarlijk
Op mijn webstek staat er meer dan één regel over: lees eens door wat er onder de regel van het kopje staat?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/21, 22:51:24 »
Ik wil graag voorbeelden hoe het wel kan, en niet alleen een regel op je site: Ook Ubuntu Tweak  zijn gevaarlijk
Op mijn webstek staat er meer dan één regel over: lees eens door wat er onder de regel van het kopje staat?
Bedoel je misschien:
Citaat
U kunt daarmee namelijk PPA's en software van derden toevoegen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ontwikkeling Ubuntu-Tweak gestopt
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/21, 22:54:05 »
Bedoel je misschien:
Citaat
U kunt daarmee namelijk PPA's en software van derden toevoegen
Jaaaahhhh, en zelfs die regel loopt door (ik word hier enigszins simpel van, inmiddels):
Citaat
...., zonder dat duidelijk is waar alles vandaan komt en zonder dat er om een verificatiesleutel gevraagd wordt. Ook kunt u zelf allerlei pakketten toevoegen zonder controle of verificatie. Zeer riskant dus.

De verleiding is namelijk groot om (net als bij Windows) even snel door te klikken. De zwakte van Windows is onder andere de mogelijkheid om programma's van derden te installeren, zonder dat daar een overkoepelende controle bij zit of deze wel bij uw systeem passen en veilig zijn.

Deze zwakte kunt u beter niet importeren in Linux.