Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid 0  (gelezen 929 keer)

Raid 0
« Gepost op: 2007/10/23, 11:08:52 »
Hallo,
Ik was van plan om Ubuntu te installeren op mijn desktop thuis (omdat het zo goed werkte op men laptop :p) maar op mijn desktop heb ik al reeds Vista staan op twee harde schijven in raid -0. Nu vraag ik mij af of ik bij het installeren van Ubuntu ook raid drivers moet inladen zoals ik dat moest doen bij het installeren van Vista.

Zou iemand mij kunnen verder helpen?


mvg GGS1988


P.S. Het gaat hier om raid dmv de chip op het moederbord te gebruiken, niet om softwarematige raid
Grtz GGS1988

Laptop: Packard Bell: Easynote MX 65 100    :   Debian Edge (32-bit) (Test-server)
Laptop: Dell XPS 1530                               :   Ubuntu 8.10 (64-bit)
Desktop: AMD 6000, HD3870, 4GB DDR2        :   Ubuntu 8.04 (64-bit)

Offline VvdZ

  • Lid
Raid 0
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/23, 16:24:55 »
Hallo,

Ik had hetzelfde probleem, en het is me niet gelukt. Ik heb maar een 3de schijf in mij PC gestopt voor Ubuntu.
Pas wel op en als je dit doet, disable de 2 RAID schijven in je BIOS want Ubuntu zal proberen om je boot record aan te passen van je RAID schijf, en zonder drivers gaat dat goed mis en doet niets het meer.  Na installatie kan je je RAID disk weer enablen en op mijn moederboard kan ik tijdens het opstarten met F11 de hard disk kiezen waarvan ik opstart.
Het is me ook nog niet gelukt om vanuit Unbuntu de RAID disk the benaderen. Hij ziet hem wel maar ik kan hem niet mounten. (Als iemand een oplossing weet houd ik me aanbevolen) Andersom gaat wel met Ext2IFS_1_10c.exe.

Victor

mickvdv

  • Gast
Raid 0
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/23, 16:35:50 »
Misschien werkt het met de alternate install? Daar kan je iets meer instellen, zoals raid en grub?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Raid 0
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 17:32:39 »
Of het kan hangt helemaal af van welke chip er gebruik gemaakt wordt voor de raid. Als die ondersteund wordt in Ubuntu, dan kan je met de alternate cd installeren.

Weet je trouwens wel dat raid 0 ontzettend onveilig is? Als 1 schijf kapot gaat dan ben je alles kwijt.

mickvdv

  • Gast
Raid 0
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 17:49:14 »
Ik weet niet hoe raid werkt, maar ik zag dat altijd voorbij komen tijdens de installs.

Raid 0
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/23, 18:27:12 »
Hehe :D

Ik heb het eindelijk gevonden :D

Blijkt dat de Nforce chipsets niet echt hardware raid heeft maar een soort van software raid die wordt gerealiseerd dmv speciale bios settings. Door het installeren van dmraid en het handmatig indelen van de schijf in partities kan dit aan de praat gekregen worden met Ubuntu :D


meer info https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
Grtz GGS1988

Laptop: Packard Bell: Easynote MX 65 100    :   Debian Edge (32-bit) (Test-server)
Laptop: Dell XPS 1530                               :   Ubuntu 8.10 (64-bit)
Desktop: AMD 6000, HD3870, 4GB DDR2        :   Ubuntu 8.04 (64-bit)