Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏  (gelezen 4762 keer)

Offline jos34

  • Lid
De Ubuntu-Webbrowser is in ieder geval weer uitgebreid.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/22, 17:07:34 »
Xubuntu is goed, maar niet schrikbarend beter dan 14.04 (de nieuwste LTS).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/22, 17:28:44 »
Ik verwacht niet zoveel verandering in Xubuntu zelf, maar ik ben onder andere erg benieuwd naar de veranderingen in Kdenlive.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/23, 09:50:49 »
Ik heb mijn laptop op Xubuntu 15.10 gezet. Een uurtje werk. Het enige echt opvallende is de installer. Nu wordt de draadloze netwerkverbinding op een veel nettere manier naar voren gebracht. Goed gedaan.

Ik heb even gewerkt met de gebundelde versies van GIMP en Kdenlive. Geen opzienbarende verschillen nog. Ook Inkscape en Scribus gaven weinig te zien.
Maar ja, zo simpel is dat niet. Je moet je er echt in verdiepen voor je de nieuwigheden opvalt. Ook een simpele wandeling door de menu's is dan niet voldoende. Toch wordt er het nodige gemeld aan veranderingen dieper "onder de kurk" in deze programma's. Zo zou er in GIMP heel veel gedaan te zijn aan GEGL, de onderliggende filteromgeving.

Daarnaast zijn er natuurlijk de nodige bugfixes. Het is fijn als programma's lekker soepel werken. Dat is dan wel niet zo opvallend, maar persoonlijk vind ik het van groot belang. Is het jullie eigenlijk wel eens opgevallen hoe soepel alles loopt bij het werken in de Ubuntu families? Het verschil met dat veel gebruikte andere computersysteem is steeds groter aan het worden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/23, 10:47:04 »
Oei!  Ubuntu laat zich niet installeren op tweede HD. D-bus wil niet.
Ga dit nu proberen met Kubuntu.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/23, 13:24:03 »
Ik heb Ubuntu Gnome 15.10 een avondje geprobeerd, dit na al een aantal jaren Ubuntu met Unity te gebruiken.

Dat Gnome is best even weer wennen, maar ik draaide het vanaf een usb stick en het viel me op hoe snel en soepel het al vanaf usb draaide. Dat belooft wat als ik het installeer op de SSD in mijn pc's.

Maar goed, ik heb nog even. Ik wil mijn belangrijkste pc pas overzetten nadat de nieuwe 16.04 LTS uitkomt. Daarom ben ik nu een beetje aan het testen met Xubuntu en Ubuntu Gnome, want het wordt waarschijnlijk een van die twee...

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/23, 14:56:49 »
Xubuntu 15.10 heeft wel één issue hier: Ik kan kiezen of ik pavucontrol of VMWare Workstation wil gebruiken, maar beiden wil niet. Kennelijk wordt er ergens een library verkeerd aangesproken o.i.d.

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/23, 17:17:19 »
Lubuntu 15.10 geïnstalleerd. Wat mij opvalt is dat een bestaande swap partitie geactiveerd wordt ondanks dat deze niet in /etc/fstab staat, en tijdens de installatie expliciet werd verwijderd uit de lijst met gebruikte partities.

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/23, 20:04:34 »
De Ubuntu-Webbrowser is in ieder geval weer uitgebreid.

Ik hoop al langer dat deze out-of-the-box Chromecast support krijgt (mede dit grotedeels eigenlijk hetzelfde als de Ubuntu Touch webbrowser is, en het bij die dan ook geinplimenteerd kan worden.), of kan/mag dit niet?, licensie kwestie met Google oid.?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/24, 11:26:52 »
zit een vervelende bug in notify-osd, ik kan t volume niet aanpassen tijdens een fullscreen open-GL app want dan bevriest X.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/24, 12:49:38 »
Het is de eerste Ubuntu die mijn touchpad ondersteund. Ik zou dus nu weer terug kunnen naar Ubuntu. Gebruik nu Arch vanwege de kernel.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/31, 13:09:53 »
Ik heb nu een tijdje gewerkt met Xubuntu 15.10 op mijn tien jaar oude trouwe laptoppie. Er valt helemaal niks bijzonders van te vertellen, maar het draait toch wel heel erg soepel. Daar is geen cijfer aan te hangen. Niet dat ik zou weten, maar mocht je je afvragen van wie die ene eenzame stem helemaal bovenaan is, dan ben ik dat dus.

Trouwens - het is al eerder gezegd - snap ik absoluut niet hoe iemand twee tellen na het uitkomen is zinsvols kan zeggen over een nieuwe release. Ik niet in ieder geval. Na een dikke week durf ik daar pas wat van te zeggen, en dan nog aarzelend.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/31, 13:13:28 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline JohnP

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/31, 14:47:04 »
@jvecht: merk jij een verandering in de accuduur? Ik heb momenteel Ubuntu 14.04 LTS en daar gebruik ik TLP (Power management) om de accuduur bijna op het niveau van Windows 7 te krijgen(heb dual boot met windows 7). Vandaar mijn interesse of er iets gedaan is om die accuduur te verbeteren. Heb jij enig idee? En denk jij dat dit wel het geval zal zijn in Ubuntu 16.04 LTS?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/31, 16:18:25 »
Hoi John,

De accu van mijn laptop hield het vol tot hij zeven jaar oud was (de laptop is tien) en ik heb hem nooit vervangen. Daar kan ik helaas niks over zeggen, maar het is wel een goed punt, wat je naar voren brengt. Iemand anders die dat weet misschien?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/31, 17:58:35 »
De R61i notebook uit mijn onderschrift kocht ik in september 2008. Dus is ie ongeveer 7 jaar oud. De originele notebook accu werkt nog. Daarop staat in multi-boot Windows 7 Xubuntu 14.04 en de testversie van Xubuntu 16.04. Maar omdat de testfase nog kort geleden startte, is dat eigenlijk nog Xubuntu 15.10.

Ik heb een test gedaan met powertop. Let wel, deze applicatie toont alleen het verbruik, als deze op de notebook accu draait.

In Xubuntu 14.04
De accu meldt een ontladingstempo van 19.8 W
De geschatte overblijvende tijd is 2 uren, 30 minuten

En in de testversie van Xubuntu 16.04.
The battery reports a discharge rate of 20.5 W
The estimated remaining time is 2 hours, 29 minutes

Als je de test doet kun je 'm het beste een paar minuten laten lopen, alvorens het verbruik af te lezen. Het verbruik kan na verloop van tijd fluctueren. Tijdens deze test heb ik behalve PowerTop geen andere applicaties gestart.

Ik heb overigens de beschikking over een energiekostenmeter. Die toont voor beide Xubuntu versies een verbruik van ongeveer 25 Watt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/31, 18:31:00 »
Misschien is 15.10 wel beter dan 15.04, maar dat geldt zeker niet voor één van de toepassingen die ik binnen Ubuntu draai: Kdenlive. Dat programma gebruikte ik al enkele jaren tot mijn grote tevredenheid, maar sinds de overstap naar 15.10 draait het geen meter.
Ik heb er wél alvast uit geleerd dat het géén goed idee is om het OS zomaar effe te upgraden van zodra die upgrade beschikbaar is. De andere programma's moeten immers nog volgen. En in het geval van KDenlive is dat dus helaas nog niet het geval. Ik ben geen echte computer-nerd, maar uit hetgeen ik bijeen heb gesprokkeld aan informatie, begrijp ik dat KDenlive voor 15.10 nog niet is "gemaakt" en een kwestie van weken -- hopelijk dagen -- is.

Hoop doet leven, maar ik vind dat gedoe met die 'afhankelijkheden' en dergelijke, die blijkbaar af en toe mislopen, toch wel een probleem dat ik niet merk bij Windows. Soms is het voor een minder computer-techneut als ikzelf tanden bijten als je weer eens een distributie upgrade moet verteren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #16 Gepost op: 2015/10/31, 19:54:38 »
Bij Windows is het allemaal koek en ei. Al die klachten op internet over dat een hoop XP-programma's niet meer werkten op Vista zijn dan ook grote onzin......

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #17 Gepost op: 2015/10/31, 20:09:26 »
Soms is het voor een minder computer-techneut als ikzelf tanden bijten als je weer eens een distributie upgrade moet verteren.
Blijf dan gewoon bij LTS. Daar kun je vijf jaar mee doorfietsen.  =D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/31, 21:44:13 »
Ik doe al het video-editen op de Desktop en die staat nog op 15.04. Maar op de laptop kan het wel, al is die veel lichter. Ik gebruik ook Kdenlive. Net weer een nieuwe wedstrijd op video gezet. Ik zal het eens testen.

Ik doe altijd wel een verse installatie. Geen upgrade aan mijn lijf :D

Vijf jaar afzien van vernieuwing in mijn favoriete software-pakketten, Pjotr? Alles heeft zijn voor en tegen, maar dat gaat me toch iets te ver. De ontwikkeling gaat zo snel. Alleen het OS zelf misschien niet zo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #19 Gepost op: 2015/10/31, 22:01:06 »
Vijf jaar afzien van vernieuwing in mijn favoriete software-pakketten, Pjotr? Alles heeft zijn voor en tegen, maar dat gaat me toch iets te ver. De ontwikkeling gaat zo snel. Alleen het OS zelf misschien niet zo.

Is een rolling release distributie niks voor je dan zoals openSUSE Tumbleweed, KaOS, Arch, PcLinuxOS om maar een paar te noemen? Dan heb je tenminste up to date software pakketten en hoef je geen herinstallatie meer te doen van je OS.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #20 Gepost op: 2015/10/31, 22:44:14 »
Hoi Maik,

Ja, dat zou een keuze kunnen zijn. Maar Ubuntu bevalt me verder best en die halfjaarlijkse updates zijn zo voor elkaar. Ik ben ooit met SuSE begonnen, maar die waren toem erg langzaam met nieuwe dingen. Daarna stapte ik over naar Slackware. Geweldige distro. En nu Ubuntu. Xubuntu om precies te zijn. Heerlijk simpel.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

DarkEra

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #21 Gepost op: 2015/10/31, 23:11:00 »
OpenSUSE heeft het één en ander aangepast, tegenwoordig heb je Tumbleweed, een rolling release die op Factory gebaseerd en zijn samengevoegd sinds 4 November 2014. Hierbij krijg je de laatste nieuwe software die grondig getest is en stabiel blijkt te zijn volgens wat ik gelezen heb. Ik denk dat ik deze zelf eens ga proberen op mijn test-laptop.

Als Ubuntu je bevalt en je er thuis voelt dan is het het beste om daarbij te blijven. :)
Zelf heb ik 15.04 en 15.10 niet geïnstalleerd omdat ik ze beiden zelf niet zo interessant vind en ik ook meer een voorstander ben van LTS uitgaven als het op Ubuntu aan komt.



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/01, 00:24:51 »
Wat betreft Kdenlive zijn er zonder meer problemen met dit programma in 15.10. Geen beeld in het preview venster, geen icons voor het selectie en snijgereedschap, etc, en inderdaad is de snelheid ook niet goed. Het wordt in het Kdenlive installatieforum ook door iemand anders gemeld en deels bevestigd.

Broken!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/01, 23:12:27 »
Inderdaad zéér jammer van die KDEnlive, want ik vond het écht goed. Maar ook wat langer geleden had 'ie z'n occasionele crash en ik ben het beu dat dit nu weeral gebeurt. Zoals gezegd ben ik géén computer-expert (maar wél intensief gebruiker) en dan zijn problemen als deze wel écht het laatste dat je wil. Alvast voor wat KDEnlive betreft ga ik van het systeem af, vrees ik: té onbetrouwbaar.

Wat betreft Kdenlive zijn er zonder meer problemen met dit programma in 15.10. Geen beeld in het preview venster, geen icons voor het selectie en snijgereedschap, etc, en inderdaad is de snelheid ook niet goed. Het wordt in het Kdenlive installatieforum ook door iemand anders gemeld en deels bevestigd.

Broken!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 15.10 Wily Werewolf???‏
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/01, 23:29:25 »
Mijn ervaring met Kdenlive is dat dit programma veel minder crasht dan zijn veel mooiere naaste concurrent. En als het dan toch fout gaat heeft het een uitstekende herstelmodule. Nog nooit wat kwijtgeraakt. Dat kan misschien ook een hardware-gerelateerde kwestie zijn.

Ik heb inmiddels begrepen dat de voorganger van Kdenlive in Ubuntu 15.10, versie Kdenlive 15.04, het wel goed doet. Het is of dat of terug naar Xubuntu 14.04 LTS. Heel erg slordig van én Ubuntu én de Kdenlive teams naar mijn idee.

Maar Jenske, wat kies je dan als editor?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021