Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB  (gelezen 2911 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Gepost op: 2015/06/18, 22:28:11 »
Ik kan en wil niks meer zien van al die instellingen. Is er niks on line dat je uitgeknipte scan juist naar 4 MB omvormt ?
Tegenwoordig houdt ik een klein papiertje tegen mijn monitor om de grootte te bepalen,foto is dan ca 3,2 mB.
Scannen doe ik met 300 dpi,selecteer ,verdraai,selecteer,adjusteer,inverteer,knippen. Maar dan die 4 MB verkrijgen is pure waanzin om in te stellen(afb formaat).
'k Ben al 3 weken aan het dolen op internet. Niks voor mij bij.
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/19, 09:43:14 »
Je bent niet helemaal duidelijk wat je precies doet en wilt bereiken (hoe groot is je origineel?, kwaliteit?, waarom 4MB?, voor MP?).

1. Scan op een lagere resolutie; 150-200dpi is doorgaans genoeg (waarvoor heb je het nodig?)
2. Maak een foto met je telefoon die iets groter is dan je wilt, crop daarna overbodige delen weg. Of stel een lagere resolutie in.
3. Gebruik gThumb of een ander programma voor Crop, of Resize (denk aan aspect ratio).
4. Voor online fora etc kun je http://nl.tinypic.com/ gebruiken.

 
« Laatst bewerkt op: 2015/06/19, 09:46:29 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/19, 09:58:47 »
Mocht je SimpleScan (zo te zien niet trouwens) gebruiken om te scannen, dan kun je daar in Bewerken > Voorkeuren je resolutie ook naar 150 dpi brengen en je kwaliteit lager zetten.

Dit soort veranderingen geeft vaak erg grote reducties in bestandsgrootte. En zoals Vuurvosje heel erg terecht opmerkte, vertel ons wat meer. Mogelijkheden genoeg, maar we moeten dan wel beter weten wat je wilt of waarvoor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/19, 14:58:05 »
Ik ben't bij Discogs op het forum zelf al gaan vragen, na 1 week nog niks.
De kleine foto's onderaan kunt ge aanklikken + extra inzoomen .Dat van mij is maar pover .

Xubuntu 12.04 Lts

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/19, 16:15:21 »
Naast scanresolutie speelt ook het bestandsformaat waarin je de scan opslaat, een (zeer) grote rol bij de grootte van het uiteindelijke bestand. Zo neemt een foto van 5 megapixels niet gecomprimeerd opgeslagen in tif formaat 15.1 MB in. Dezelfde foto, gecomprimeerd met LWZ compressie wordt 5.9 MB. Opslaan in jpeg met hoge kwaliteit (95%) levert een bestand op van 1.7 MB, terwijl 80% (nog steeds goed voor het oog) een bestand van 0.47 MB oplevert.

Voor fotomateriaal levert jpeg zeer sterke compressie. Uit je bericht kan ik niet afleiden hoe je nu tewerkgaat.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/19, 21:26:10 »
Ik sla op als .png met transparante achtergrond. Ik scan de ganse vinyl.
En nooit zit de tekst horizontaal of 90°/180° verdraaid.maar tussenin. Ik moet enkel het label hebben.
Wellicht kan Discogs niks met mijn .png .Grootte of afmetingen kan geen kwaad .Als het maar niet boven de 4 mB is en scherp(en in't midden)
Xubuntu 12.04 Lts

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/19, 22:08:13 »
Grootte of afmetingen kan geen kwaad .Als het maar niet boven de 4 mB is

Grootte en afmetingen doen er wel toe:
    Lees de commentaren van Vuurvosje, jvecht en Vanadium.

Voor het draaien van foto:
     Gebruiik gimp (en neem de tijd om dat programma te leren kennen).


edit: typo

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/19, 22:16:58 »
Probeer het alvast door op te slaan naar jpeg: zet je compressie op 75% en je zal een bestand hebben dat zeker minder dan de helft, en voor fotomateriaal praktisch even goed van kwaliteit. Kom je er niet, verklein dan de foto iets, vb 80% van de originele grote, vooraleer op te slaan.  Zoals ook EZ-Man zegt: grootte doet er zeer veel toe. Ietsje verkleinen van de foto levert al - met dezelfde bewaarinstellingen - veel kleinere bestanden op. Mijn foto van hierboven, 480 kb, wordt na iets verkleinen (80%) 308 kb.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/19, 22:45:48 »
Zopas een hoes gescand en als .jpeg opgeslagen. 1,22 mB en resultaat bij Discogs is meteen grotere foto en scherp.
Gimp heb ik eraf gegooid, teveel gesukkel met de lagen,hersenen koken ook .
Gewoon een limiter van 4 MB zoek ik.
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/19, 23:45:12 »
Sjonge,het is zo makkelijk met Gimp!Je slaat het op als een .jpg foto en je kan dan de compressie zelf instellen,een 3Mb foto kan je instellen op zeg 40 % en dan is het b.w.v.s. 40 kb geworden.Dat zie je natuurlijk,dus moet je even proberen hoeveel compressie nodig is..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/19, 23:55:56 »
Sjonge,het is zo makkelijk met Gimp!Je slaat het op als een .jpg foto en je kan dan de compressie zelf instellen,een 3Mb foto kan je instellen op zeg 40 % en dan is het b.w.v.s. 40 kb geworden.Dat zie je natuurlijk,dus moet je even proberen hoeveel compressie nodig is..
Jazeker, met Gimp gaat dit heel eenvoudig, ga naar exporteren. dan Export image as JPEG, klik op geavanceerde instellingen, klik op Voorbeeld tonen in afbeeldingsvenster en voilá, file size is dan zichtbaar :-)

Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/20, 08:38:34 »
Mag het ook in jpg formaat ?
Met het programma Phatch kun je vele fotos tegelijk opslaan waarbij je kunt aangeven wat de maximum jpg grootte mag zijn, een tolerantie hierop kun je ook ingeven.
Website: http://photobatch.stani.be/documentation/
Tutorials en dergelijke vind je op Youtube: https://www.youtube.com/results?search_query=phatch
Je kunt Phatch via het Softwarecentrum installeren.
Je moet er eerst wat mee experimenteren met het programma om te leren hoe het juist werkt maar ik vermoed dat je op Youtube wel een eerste indruk kunt opdoen.
Succes.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/20, 10:50:05 »
Sjonge,het is zo makkelijk met Gimp!Je slaat het op als een .jpg foto en je kan dan de compressie zelf instellen,een 3Mb foto kan je instellen op zeg 40 % en dan is het b.w.v.s. 40 kb geworden.Dat zie je natuurlijk,dus moet je even proberen hoeveel compressie nodig is..
Jazeker, met Gimp gaat dit heel eenvoudig, ga naar exporteren. dan Export image as JPEG, klik op geavanceerde instellingen, klik op Voorbeeld tonen in afbeeldingsvenster en voilá, file size is dan zichtbaar :-)
Hee,dat kan niet bij mij..Ik krijg geen geavanceerde instellingen te zien,alleen venster met een compressieschuif.Welke Gimp is dat?Ik heb 2.8.10
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/20, 11:08:31 »
Sjonge,het is zo makkelijk met Gimp!Je slaat het op als een .jpg foto en je kan dan de compressie zelf instellen,een 3Mb foto kan je instellen op zeg 40 % en dan is het b.w.v.s. 40 kb geworden.Dat zie je natuurlijk,dus moet je even proberen hoeveel compressie nodig is..
Jazeker, met Gimp gaat dit heel eenvoudig, ga naar exporteren. dan Export image as JPEG, klik op geavanceerde instellingen, klik op Voorbeeld tonen in afbeeldingsvenster en voilá, file size is dan zichtbaar :-)
Hee,dat kan niet bij mij..Ik krijg geen geavanceerde instellingen te zien,alleen venster met een compressieschuif.Welke Gimp is dat?Ik heb 2.8.10
Ik heb dezelfde versie,


Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/20, 12:17:48 »
Verrek,daar heb ik de hele tijd steeds over heen gekeken! =D Bedankt,weer wat geleerd..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/20, 16:54:42 »
.Jpg was hier al een helpend antwoord.
Maat heeft W7 en Paint.net. Bij het opslaan als heeft hij nog een venster waar hij de mB kan zien voor je definitief opslaat.
Even annuleren bij te groot en resizen bij Paint tot de mB van foto goed is .

« Laatst bewerkt op: 2015/06/20, 16:56:36 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/20, 17:05:22 »
De gimp export dialoog heeft net hetzelfde. Preview aanvinken, bestandsgrootte wordt getoond.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/20, 17:15:19 »
Sjarel, je bent veeeel te ongeduldig. Wat je wil kan in GIMP. Als je de afbeelding wil opslaan (MENU: Bestand > Exporteren ) dan krijg je een scherm met de "comprressie-schuif" en daar kan je een vinkje zetten op voorvertoning. Zie plaatje hieronder (met en zonder vinkje).

Zoals ik al zei: geduld! Een rood hoofd helpt je niet.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/22, 11:44:42 »
No comment. Andere kleur geeft ook meer of minder mB als eindresultaat. En natuurlijk de titel even kopiëren voordat je annuleert . Bij goede mB plak je dan .....,bis,bis,bis
Toch maar Gimp installeren.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/22, 21:40:47 »
Ik zoek steeds verder. In Ubuntu zit imagemagick en import. Is ongeveer hetzelfde als Snippingtool.
Na de scan wat draaien en vergroten . Import doen en opslaan als .jpg. Direct  grote en scherpe foto bij Discogs. Grootte foto ca 368 X 337  30,7 KB ; JPG file ,of zijn er verschillende jpg 's.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline soppel

  • Lid
Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/08, 23:45:55 »
Ik weet niet of je al een manier gevonden hebt, maar ooit heeft bloom een geweldige oplossing voor het simpel verkleinen van plaatjes gegeven.

Maak een bestand in de homemap met een teksteditor.
Geef het de naam: make_thunar-resize.sh

In de het bestand de volgende tekst:
#!/bin/bash
# make_thunar-resize.sh : bewaar en voer uit in home-directory
text_uca='<action>
<icon></icon>
<name>Plaatjes verkleinen</name>
<command>~/bin/thunar-resize %F</command>
<description>Plaatjes x% verkleinen</description>
<patterns>*</patterns>
<image-files/>
</action>'
text_uca_new="<?xml encoding=\"UTF-8\" version=\"1.0\"?>
<actions> $text_uca </actions>"
text_thunar_resize='#!/bin/bash
kiesformat() {
zenity --list --radiolist --width=500 --height=250 --text "In welk formaat bewaren?" --title "Resize" --column="" --column Format \
        \"\" jpg \
        \"\" png \
        \"\" gif \
        \"\" tif
}
kiesart() {
zenity --list --radiolist --width=500 --height=250 --text "Naar welk criterium omvang aanpassen?" --title "Herschalen" --column="" --column Criterium \
        \"\" Procentueel \
        \"\" "maximale breedte resp. hoogte in pixels"
}
FORMAT=`kiesformat`
KEUZE=`kiesart`
case "$KEUZE" in
        Procentueel)
                PROCENT=$(zenity --entry --text "Procentuele aanpassing:" --title "Herschalen")
                for IMAGE in "$@"
                do
                        convert "$IMAGE" -resize "$PROCENT"% "${IMAGE%.*}"_"$PROCENT"%."$FORMAT"
                done
                ;;
        "maximale breedte resp. hoogte in pixels")
                MAX=$(zenity --entry --text "maximale breedte resp. hoogte in pixels"  --title "Herschalen")
                for IMAGE in "$@"
                do
                        convert "$IMAGE" -resize $MAX"x"$MAX">" "${IMAGE%.*}"_"$MAX"px."$FORMAT"
                done
                ;;
        *)                zenity --info --text "foutieve invoer!" --title "Fout!"
                ;;
esac'
text_home_bin='# set PATH so it includes users private bin if it exists
if [ -d "$HOME/bin" ] ; then
    PATH="$HOME/bin:$PATH"
fi'
### Script aanmaken ###
anz=`grep -c '"$HOME/bin"' ~/.profile`
if [ $anz -eq 0 ]
then echo "$text_home_bin" >> ~/.profile
fi
if [ ! -d ~/bin ]
then mkdir ~/bin
fi
touch ~/bin/thunar-resize
echo "$text_thunar_resize" > ~/bin/thunar-resize
chmod +x ~/bin/thunar-resize
### Aangepaste actie aanmaken ###
if [ ! -d ~/.config/Thunar ]
then mkdir ~/.config/Thunar
fi
if [ ! -e ~/.config/Thunar/uca.xml ]
then
        touch  ~/.config/Thunar/uca.xml
        echo "$text_uca_new" > ~/.config/Thunar/uca.xml
else
        alt=`head --bytes=-11 ~/.config/Thunar/uca.xml`
        echo "$alt" >  ~/.config/Thunar/uca.xml
        echo "$text_uca </actions>" >> ~/.config/Thunar/uca.xml
fi


Wanneer je dat bestand gemaakt hebt moet je de volgende opdrachten in de terminal uitvoeren:

sudo apt-get -y install zenity imagemagickchmod +x make_thunar-resize.sh./make_thunar-resize.shrm make_thunar-resize.sh[/code


Als je nu in Thunar je laatje selecteert klik je op de rechter muisknop en kiest : plaatjes verkleinen
Je hebt verschillende opties, procenten of max afmetingen.

Werkt vlekkeloos. Je kan ook meerdere plaatjes in een keer selecteren en dezelfde mate verkleinen.

Succes
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Foto resizen/verkleinen/pixels/cm/etc ..naar 4 mB
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/10, 16:13:06 »
Zet de te verkleinen fotoos even in een apart mapje, open een terminal, cd naar dat mapje en zeg:
for i in *.jpg; do echo $i; convert -resize 50% $i -quality 85 -set filename:f "%t.50pct" '%[filename:f].jpg'; done
Een bestandje dsc_1000.jpg wordt met 50% verkleind, bewaard met jpg-kwaliteit 85 en weggeschreven als dsc_1000.50pct.jpg. En dat met alle jpg's in dat mapje.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/10, 16:14:44 door Paul Matthijsse »