Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast met ubuntu webserver  (gelezen 1654 keer)

Offline pheros

  • Lid
Vast met ubuntu webserver
« Gepost op: 2011/01/30, 01:19:56 »
Hallo,

Ik ben begonnen met een webserver aan het proberen op te zetten, eerst locaal (omdat ik wil weten hoe het werkt en wil kijken wat ik ermee kan) en later ook voor echt gebruik.

het volgende is al gelukt:
  • installeren en gebruik van apache2
  • installeren en gebruik van PHP5
  • installeren en gebruik van mysql
  • installeren en gebruik van phpmyadmin
  • installeren van bind9
  • installeren en testen van proftp

het volgende lukt niet echt:
pingen via de server naar een domein zoals www.google.nl lukt wel, maar pingen vanaf een pc naar de server (ping ubuntuserver) lukt niet. Wel lukt het pingen naar het ipadres van de computer (in dit geval ping 192.168.1.2)

heeft iemand hier een oplossing voor?

het aanmaken van gebruikers die alleen op een bepaalde ftp map kunnen (bijvoorbeeld /var/www/jantje voor gebruiker jantje)

kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen?

ik ben op het gebied van ubuntu server slechts een beginner en wil alvast bedanken voor de hulp :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/30, 10:34:45 »
Je server zit waarschijnlijk achter een router.
De Domeinnaam verwijst naar het IP adres van de router, daar zal je poort-forwarding moeten instellen.
Voor alleen een webserver is het forwarden van poort 80 voldoende.
Het pingen is een ander verhaal, met ping <naam> ping je naar de router en niet naar de server.
met ping 192.168.x.x ping je direct naar de server, op het locale netwerk en niet via internet !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ivo

  • Lid
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/30, 11:23:23 »
@Ron,  wat geef je nou een vreemd antwoord op dat ping gebeuren..... "met ping <naam> ping je naar de router"

@pheros, Als je de naam en IP-adres van de ubuntuserver in het bestand /etc/hosts (op de machine waar je ping opdracht start) zet kan je hem gewoon op naam pingen.
Weliswaar op het inderne netwerk. Om hem van buitenaf te benaderen zal je je externe IP-adres moeten weten. Dat kun je in je router zien, of anders hier http://http://www.speedtest.net/  staat ie links onder de wereldkaart.
Dan moet je in je router inderdaad poort 80 forwarden naar je ubuntuserver. Als dat is gedaan kun je vanaf internet
met http://je-extern-ip-adres je webserver benaderen.
Als je ook andere services gaat draaien, ftp, ssh, ..., ... volstaat het om in je router ook die poorten naar je ubuntuserver te forwarden.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/30, 11:32:02 »
@Ron,  wat geef je nou een vreemd antwoord op dat ping gebeuren..... "met ping <naam> ping je naar de router"
Geen vreemd antwoord:
Met ping <naam> wordt het IP adres opgehaald van een DNS server, dus ping je naar het internet adres en dat is (meestal) je router.
Het je de naam zelf vastgezet is de hosts file, dan kan het wel, maar dan omzeil je de naam naar IP omzetting, omdat je dat hebt vastgezet.

Wat is hier vreemd aan ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ivo

  • Lid
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/30, 11:52:47 »
@Ron,  wat geef je nou een vreemd antwoord op dat ping gebeuren..... "met ping <naam> ping je naar de router"
Geen vreemd antwoord:
Met ping <naam> wordt het IP adres opgehaald van een DNS server, dus ping je naar het internet adres en dat is (meestal) je router.
Het je de naam zelf vastgezet is de hosts file, dan kan het wel, maar dan omzeil je de naam naar IP omzetting, omdat je dat hebt vastgezet.

Wat is hier vreemd aan ?

Ah, bedoel je het zo. Dat wanneer je een ping doet naar een onbekende naam dat ie dan ee DNS request doet en dat is dan idd meestal je router.
Wellicht interpreteerde jouw tekst wat ongelukkig.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/30, 12:57:57 »
Wellicht interpreteerde jouw tekst wat ongelukkig.
Nederig excuus dan ......
Dat is het nadeel, wanneer iets voor "ons" vanzelf sprekend is en je wilt het een "beginner" vertellen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline pheros

  • Lid
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/30, 14:25:23 »
Je server zit waarschijnlijk achter een router.
De Domeinnaam verwijst naar het IP adres van de router, daar zal je poort-forwarding moeten instellen.
Voor alleen een webserver is het forwarden van poort 80 voldoende.
...

dus eigenlijk is het nieteens nodig om een dns server op de webserver te zetten? of begrijp ik dat nu verkeerd?

kan het dan ook zo zijn dat, wanneer de naam al in host staat (ik moet er bij zeggen dat ik nu nog niet gekeken heb) de dns van de webserver in conflict zit met die van de router?

...
Voor alleen een webserver is het forwarden van poort 80 voldoende.
....

heb ik daar ook voldoende voor als ik ftp wil gaan doen of kan ik dan beter voor iedere service een poort gebruiken?
dus voor standaard webserver 80, voor ftp 21, etc?

ik vraag dit vooral omdat ik zeker wil weten dat ik het goed begrijp.

...
Het pingen is een ander verhaal, met ping <naam> ping je naar de router en niet naar de server.
met ping 192.168.x.x ping je direct naar de server, op het locale netwerk en niet via internet !

dus als ik het goed begrijp: wanneer je pingt met de naam ping je eigenlijk naar de router, ook al is het een pc?


Edit: ik heb net ondekt dat ik ook niet kan pingen naar een laptop die 192.168.1.8 heeft, ik kan wel naar de router pingen. Ook kan ik nogsteeds naar www.google.nl pingen vanaf de webserver.

alvast bedankt weer :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 14:49:08 door pheros »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/30, 15:00:29 »
Wanneer ik kijk naar wat ik zelf gedaan heb.........
Een gratis domein naam, dat kan probleemloos via diverse wegen, zo heb ik http://linux.lyp.nl genomen.
Omdat ik alles van huis uit doe, was forwarding van alleen poort 80 voldoende.
Zou ik ook FTP toegang willen hebben van buiten af, dan zouden ook poort 21 en 23 (?) nodig zijn.
Wat ik gebruik is een kale LAMP installatie, dus alleen een web server, waarvan ik MySql (nog) niet gebruik.

Wanneer jij pingt naar <naam>, dan wordt de kreet <naam> door een DNS server omgezet naar het IP adres waar de server staat, omdat je achter een router zit, wordt dit dus omgezet in het adres waarop je router aan internet zit.

Uitgaande verbindingen van de webserver zijn geen probleem, het is tenslotte ook een (volledige) Ubuntu installatie met alle rechten binnen jouw netwerk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline pheros

  • Lid
Re: Vast met ubuntu webserver
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/30, 20:45:40 »
Wanneer ik kijk naar wat ik zelf gedaan heb.........
Een gratis domein naam, dat kan probleemloos via diverse wegen, zo heb ik http://linux.lyp.nl genomen.
Omdat ik alles van huis uit doe, was forwarding van alleen poort 80 voldoende.
Zou ik ook FTP toegang willen hebben van buiten af, dan zouden ook poort 21 en 23 (?) nodig zijn.
Wat ik gebruik is een kale LAMP installatie, dus alleen een web server, waarvan ik MySql (nog) niet gebruik.

Wanneer jij pingt naar <naam>, dan wordt de kreet <naam> door een DNS server omgezet naar het IP adres waar de server staat, omdat je achter een router zit, wordt dit dus omgezet in het adres waarop je router aan internet zit.

Uitgaande verbindingen van de webserver zijn geen probleem, het is tenslotte ook een (volledige) Ubuntu installatie met alle rechten binnen jouw netwerk.


hej het is nu bijna helemaal gelukt.

ik heb dns verwijderd en in host de computernaam gezet, en dat werkt nu perfect. Ik kan ook nu nogsteeds naar www.google.nl enzo pingen.
Ook kan ik nu naar http://computernaam en naar ftp://computernaam

Echter is er nog wel 1 probleem nog:
ik heb net met de volgende commando een gebruiker genaamd pheros aangemaakt:
sudo useradd -p WACHTWOORD -d /var/www/phenw  -m pheros

ik heb toen in proberen te loggen als pheros en dit is helaas niet gelukt.
Heeft iemand hier suggesties voor of ben ik iets vergeten?

alvast bedankt weer :)
Edit:
het is toch gelukt :D

ik heb nog aantal vragen:
heeft iemand nog advies met betrekking tot beveiliging? (vanwege de mogelijkheid op virussen etc.)
hoe kan ik extra functies installeren voor php?
ik heb Apache 2.0 met PHP 5.3.3
mijn extra software (aangegeven in php info) is:
/etc/php5/apache2/conf.d/gd.ini, /etc/php5/apache2/conf.d/mcrypt.ini, /etc/php5/apache2/conf.d/mysql.ini, /etc/php5/apache2/conf.d/mysqli.ini, /etc/php5/apache2/conf.d/pdo.ini, /etc/php5/apache2/conf.d/pdo_mysql.ini
(nog niet online te zien)

Omdat ik niet weet of ik alle pakketten heb ingepakt vroeg heb ik een beetje vergeleken met iemand anders zijn server. daar stond onder extra pakketten:
/etc/php5/conf.d/ctype.ini, /etc/php5/conf.d/curl.ini, /etc/php5/conf.d/dom.ini, /etc/php5/conf.d/exif.ini, /etc/php5/conf.d/ftp.ini, /etc/php5/conf.d/gd.ini, /etc/php5/conf.d/gettext.ini, /etc/php5/conf.d/hash.ini, /etc/php5/conf.d/iconv.ini, /etc/php5/conf.d/imap.ini, /etc/php5/conf.d/ioncube-loader-5.2.ini, /etc/php5/conf.d/json.ini, /etc/php5/conf.d/mbstring.ini, /etc/php5/conf.d/mcrypt.ini, /etc/php5/conf.d/mysql.ini, /etc/php5/conf.d/mysqli.ini, /etc/php5/conf.d/openssl.ini, /etc/php5/conf.d/pdo.ini, /etc/php5/conf.d/pdo_mysql.ini, /etc/php5/conf.d/pdo_pgsql.ini, /etc/php5/conf.d/pdo_sqlite.ini, /etc/php5/conf.d/pgsql.ini, /etc/php5/conf.d/posix.ini, /etc/php5/conf.d/sqlite.ini, /etc/php5/conf.d/suhosin.ini, /etc/php5/conf.d/tokenizer.ini, /etc/php5/conf.d/xmlreader.ini, /etc/php5/conf.d/xmlwriter.ini, /etc/php5/conf.d/xsl.ini, /etc/php5/conf.d/zlib.ini
(zie http://foto.trespuntos.net/info.php)

alvast bedankt weer :)
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 21:20:57 door pheros »