Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wine  (gelezen 1183 keer)

Offline tremon

  • Lid
wine
« Gepost op: 2010/10/07, 11:21:18 »
hallo,

ik zou graag een spel voor windows spelen op ubuntu in VirtualBox en daarom zou ik wine willen installeren.
ik heb ubuntu 10.10 32bit gedownload, en heb bij System-Administration-Software Sources-Other Software
ppa:ubuntu-wine/ppa
toegevoegd.
Als ik nu naar het Software Center ga en Wine zoek krijg ik de fout:
Sorry, 'wine' is not available for this type of computer (i386).

Ik ben echt geen ubuntu kenner dus kan iemand mij helpen?
bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 11:23:20 door tremon »

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: wine
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/07, 12:30:00 »
hallo,

ik zou graag een spel voor windows spelen op ubuntu in VirtualBox en daarom zou ik wine willen installeren.
ik heb ubuntu 10.10 32bit gedownload, en heb bij System-Administration-Software Sources-Other Software
ppa:ubuntu-wine/ppa
toegevoegd.
Als ik nu naar het Software Center ga en Wine zoek krijg ik de fout:
Sorry, 'wine' is not available for this type of computer (i386).

Ik ben echt geen ubuntu kenner dus kan iemand mij helpen?
bedankt!

Installeer Wine liever vanuit synaptic (Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer).
VirtualBox installeren via www.virtualbox.org
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline tremon

  • Lid
Re: wine
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 14:41:02 »
okee ik had het wat duidelijker moeten maken misschien,
ik heb zelf een laptop met windows 7
ik wil een heel oud spel spelen maar dit crasht constant met windows 7
toen zocht ik op hoe ik het spel op windows 7 kon spelen en ik kwam erop uit dat ubuntu op een virtuele machine moest zetten, dan wine installeren op ubuntu en dan zou ik het spel zonder problemen kunnen spelen
en ik had die pakket bron gevonden op http://www.winehq.org/download/deb

Offline Mikkel

  • Lid
Re: wine
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/07, 16:51:58 »
ik heb zelf een laptop met windows 7
ik wil een heel oud spel spelen maar dit crasht constant met windows 7
toen zocht ik op hoe ik het spel op windows 7 kon spelen en ik kwam erop uit dat ubuntu op een virtuele machine moest zetten, dan wine installeren op ubuntu .......

Is het niet simpeler om dan een oudere Windows-versie op die virtuele machine te zetten, i.p.v. zo ingewikkeld te gaan doen? ???

Offline HarzG

  • Lid
Re: wine
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/07, 16:59:13 »
Voor het installeren van nieuwe software (in algemene zin) kan je hier lezen hoe dat werkt in Ubuntu.

Er is geen algemene richtlijn beschikbaar welke software wel/niet c.q. beter of slechter onder wine of in een virtuele machine werkt.

Voorbeeld: Als je wine gebruikt worden alle apparaten van je Linux-systeem gebruikt met de specificatie die Linux aan wine doorgeeft. Het geheugen van je videokaart wordt hierdoor volledig bekend gemaakt bij wine en het Windows-programma.
Als je een virtuele machine gebruikt, dan kan je bij de instellingen vastleggen dat je werkgeheugen niet meer dan 256MB groot is of je videogeheugen slechts 32MB beschikbaar heeft. Dat je minder toont en de rest "verbergt", hoeft geen nadeel te zijn, want sommige oude programma's herkennen misschien de videokaart helemaal niet als die te modern is en veel meer geheugen heeft.

Het zou kunnen dat je programma niet overweg kan met je resolutie (lengte/breedte-verhouding van je scherm, vroeger waren er geen 16:9 verhoudingen en de software begrijpt dan ook niets van je scherm). Je kan in wine in de configuratie vastleggen met welke scherm-verhoudingen het programma moet worden uitgevoerd. Verder kan je ook vastleggen met welke Windowsversie-instellingen het programma moet worden uitgevoerd.
Tante Google helpt ook als je naar "naam-spelletje" AND wine laat zoeken.

Overigens kan je wine ook zonder een extra ppa-bron installeren (het is dan alleen een andere versie).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: wine
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/07, 17:03:27 »
Spellen in virtualbox draaien, dan heb je geen hardware versnelling van je videokaart, want virtualbox spreekt niet je hardware aan, maar software. Dus snelle spellen zullen niet gaan, oude misschien wel.
Ga eens lezen (of proberen) hoe virtualbox werkt.
Virtualbox is een "software matige pc", geinstalleerd in een andere operating system. In virtualbox kun je meerdere operating systems installeren, je hebt dan meerdere icoonen om meerdere operating systemen te starten, ook tegenlijk.

ppa:ubuntu-wine/ppa zoiets toevoegen kun je beste ook niet doen, want in ubuntu zit al wine, je maakt de kans groter dat je rotzooi in je pc haald. Dus alleen doen indien je het aller laatste versie moet hebben.

Je kan zeker beter windows xp in virtualbox installeren, en daar het spel proberen.
Je kan wel ubuntu naast xp installeren, of dos of bsd of vista etc.

Offline tremon

  • Lid
Re: wine
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/07, 19:51:40 »
okee bedankt voor de antwoorden jongens ik heb het voor elkaar gekregen via de terminal > sudo     apt-get install wine
:)

Offline Dave

  • Lid
Re: wine
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/08, 16:24:51 »
Nou das al best knap voor een beginner hoor, mijn waardering hier voor.
Terminal is normaal iets voor gevorderden en in principe geheel niet nodig.
Wel retehandig

In Synaptic vindt je alle beschikbare software.
(systeem/beheer/synaptic)