Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]  (gelezen 18086 keer)

Offline rico70

  • Lid
Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Gepost op: 2019/01/03, 13:47:30 »
Is er een simpele en snelle manier om teksten in een PDF zwart te maken?
Normaal print ik het uit en maak het met een dikke stift zwart. Helaas is dit voor een kennis en het is iets te veel om met een stift te doen.

Bvhd. Rico
« Laatst bewerkt op: 2019/01/04, 01:02:33 door rico70 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/03, 14:24:17 »
Zwart maken? Je bedoelt onleesbaar? Welke tekst moet zwart gemaakt worden? Als er geen "regel" is hiervoor, dan zal het ook via de computer handmatig moeten gaan, en niet noodzakelijk sneller gaan dan met je zwarte stift.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/03, 15:53:02 »
Klopt, onleesbaar.
Zelf zet ik te denken aan rechthoekjes tekenen om het zomaar te noemen en dan te vullen met bv zwarte kleur. Maar ik heb werkelijk geen idee hoe zo iets moet, ik ben geen office tijger ;)
Voordeel van op de computer doen :
Geen inktverbruik om te printen
Geen stift(en) aanschaffen
Niet opnieuw inscannen

Offline peer

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/03, 16:14:37 »
dit kun je doen met bv. master pdf editor
hierin kun je zwarte rechthoeken tekenen. Even uitproberen en het werkt.
Ik neem aan dat het met andere editors ook wel gaat. Misschien ook wel met libreoffice??

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/03, 16:34:07 »
Ook met Xournal kan dit eenvoudig, maar: opgelet. De tekst blijft in het bestand. Als je de PDF distribueert, kan iemand die overschreven tekst gemakkelijk terug halen, ik vermoed zelfs met een eenvoudige copy-paste. Om dat te voorkomen, kan je de PDF uitschrijven/omzetten naar bitmap formaat, maar dan krijg je lagere kwaliteit en grotere bestanden (wat met een scan niet anders is).

Misschien, maar ik heb er geen ervaring mee, kan je met Master PDF editor eenvoudig de tekst weghalen - dan is die wel degelijk uit het bestand verdwenen.

nahjo

  • Gast
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/03, 16:36:47 »
Als het om tekst gaat kan je het misschien met pdftk en sed in de terminal oplossen.
pdftk A.pdf output B.pdf uncompress

sed -i 's/zoek/vervang/' B.pdf

pdftk B.pdf output C.pdf compress
is wel oud en stoffig  =D

Offline rico70

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/04, 01:04:43 »
Opgelost met Libre Office draw
Links van het document rechthoek aanklikken, aan de rechterkant kleur kiezen.
Gaat sneller dan printen, stiften en scannen.
Bedankt, Rico

nahjo

  • Gast
Re: Tekst zwart maken in PDF
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/04, 09:19:50 »
De tekst blijft in het bestand. Als je de PDF distribueert, kan iemand die overschreven tekst gemakkelijk terug halen, ik vermoed zelfs met een eenvoudige copy-paste.
Ja dat geintje werkt ook met LO Draw (of een PDF editor). Je kan het weer ongedaan maken als je het gewoon weer exporteerd als pdf.
Ooit eens gelezen dat de Amerikaanse overheid zo'n bewerkt documenten (met zwarte balkjes) aan de pers had verzonden. De heren/dames van de pers hadden in notime de namen van de personen achter die zwarte balkjes  :rolleyes:

Offline aartje

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/04, 10:31:32 »
Het pdf-formaat is nooit gemaakt om wijzigingen in aan te brengen maar alleen
 een standaard formaat om met de juiste layout en proporties te kunnen  printen.
Dat er nu mee gesjoemeld wordt en er toch soms( hangt van het bestand af) met
één of andere editor (bv Mater pdf editor) iets aan gewijzigd kan worden kan
wel eens handig zijn maar is nooit de bedoeling geweest van het pdf-formaat !

De enige veilig manier om tekst onleesbaar te maken in een pdf-document is om het te printen,
de ongewenste tekst er uit te knippen (er zou nog tekst kunnen doorschijnen
als je het alleen maar zwart maakt  =D ) en weer te scannen......

Offline peer

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/04, 11:46:41 »
of met libreoffice draw aanpassen, printen en weer inscannen.

Offline aartje

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/04, 13:48:19 »
of met libreoffice draw aanpassen, printen en weer inscannen.
Kan je een pdf-document dan in LibreOffice Draw openen ? Ik probeerde het net, maar
als ik een willekeurige pdf open in draw lukt dat niet.

Offline rico70

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/04, 14:21:11 »
Ja dat kan. Je kan dan dingen "wijzigen".  De PDF wordt eigenlijk als afbeelding ingeladen wat ik merk, je kan dan dingen wijzigen. Ipv teksten zwart maken kan je ook teksten toevoegen. Net geprobeerd om te kijken of de zwart gemaakte tekst terug te halen is en dat lukt niet, zowel met Master PDF als Libre Office. Je PDF is dan eigenlijk hetzelfde als een scan, gewoon een afbeelding

Offline peer

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/04, 14:24:39 »
mooi, goed en simpel!!

Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/04, 14:45:45 »
Kan je een pdf-document dan in LibreOffice Draw openen ?

Zelfs in LO Writer, handig als het een tekst-pdf is. En met Writer kun je de pdf welke je maakt ook nog op verschillende manieren wachtwoord beveiligen.
Afbeelding pdf's kun je ook openen in Gimp om te bewerken naar wens.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/04, 17:14:05 »
Gimp was in dit geval niet handig, dan kreeg je voor iedere pagina een afbeelding. LO draw liet het eigenlijk zien zoals alle PDF viewers, alle pagina's links en dan de pagina aanklikken welke je wilt bewerken.
LO writer ga ik ook eens proberen.

Edit : LO writer gestart -> bestand openen -> de PDF kiezen -> LO draw wordt geopend. Bij dit bestand werkt het niet iig. Met een PDF tekst bestand aangemaakt met LO writer werkt dit ook niet, wordt ook met draw geopend, ik moet hier wel bij opmerken dat als ik naar PDF exporteer ik er voor kies om het odt bestand niet in te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/04, 17:21:33 door rico70 »

Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/04, 17:20:15 »
Gimp was in dit geval niet handig, dan kreeg je voor iedere pagina een afbeelding.

Dat kan soms toch handig zijn.
Als een pdf niet uit echte tekst maar afbeeldingen bestaat, dan kun je ze pagina voor pagina inlezen (mits niet te veel) om daarna die afbeeldingen weer paginagroot achter elkaar in een odt tot pdf weg te schrijven.
Gaat niet bij 300 pagina's inderdaad, maar bij kleine pdf's kan het soms handig zijn.

Tekst pdf gaat bij mij standaard in Writer als ik er iets mee wil.

En wat soms ook heel grappig is.
Een gewone pdf in pdf-lezer openen, en dan printen als pdf. Waarom zou je zeggen. Nou, gewoon omdat dan soms de pdf vele malen kleiner in bestand is. Soms wel 3/4 verkleint. Waarschijnlijk omdat de originele (oudere?) pdf niet efficiënt gemaakt was. ^-^
En soms krijg je dan ook betere pagina-verdelingen (sommige pdf's zijn bv niet goed paginavullend).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #16 Gepost op: 2019/01/05, 10:51:55 »
@aartje, is libreoffice-pdfimport geïnstalleerd?

Offline peer

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #17 Gepost op: 2019/01/05, 11:21:02 »
is libreoffice-pdfimport nodig??
Ik kan een pdf-bestand openen en bewerken in writer en draw maar bij mij is libreoffice-pdfimport niet geïnstalleerd.

Oh wacht, het bestand dat ik geprobeerd heb is gemaakt door office zelf en is een hybrid pdf dus het bevat ook de odt-tekst.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 11:25:32 door peer »

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #18 Gepost op: 2019/01/05, 11:26:07 »
pdf's hoe ingewikkeld ook kan je inderdaad zo direct importeren in LO Draw.
Al regelmatig gedaan en dingen gewijzigd. Lekker makkelijk.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #19 Gepost op: 2019/01/05, 12:00:24 »
Zit pdfimport tegenwoordig niet standaard in de LO main?

Offline peer

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #20 Gepost op: 2019/01/05, 12:13:51 »
net nog even gechecked:
ik heb een bestaand odt. document geëxporteerd als gewoon en als hybrid pdf.
In beide gevallen kon ik daarna het pdf-bestand openen.
- hybrid pdf: het bestand zag er exact zo uit als het origineel en was gewoon bewerkbaar.
- gewoon pdf:  zag er uit als een printversie waarbij ik de regels kon aanpassen maar werd geopend in Draw.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/05, 12:19:56 door peer »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst zwart maken in PDF [opgelost]
« Reactie #21 Gepost op: 2019/01/05, 14:21:21 »
Ter leerinck ende vermaeck: een "Hybrid PDF" is een PDF bestand waarin ook het oorspronkelijke .odt document ingekapseld zit. Het PDF bestand kan door derden in PDF toepassingen geopend worden - het is een PDF. Standaard kan deze PDF net als elke PDF in Draw geopend worden. Als je het document echter in Libreoffice Writer opent, dan wordt de oorspronkelijke odt versie geopend. Bij een "Bewaar" wordt de .odt versie bewaard. Je moet telkens expliciet terug naar PDF exporteren om de gewijzigde PDF op te slaan.

Bij het openen in Draw vertaalt Draw de PDF zo goed mogelijk naar grafische elementen in Draw. Dat gaat doorgaans zeer goed, maar is nooit perfect. Een in principe betere aanpak dan Draw voor deze vraag blijft het gebruik van Xournal of een PDF editor. De opmaak van de oorspronkelijke PDF blijft hierbij geheel gehandhaafd. Dat is in algemene termen: je doet er mee wat je wil, en werkt Draw voor jou goed, dan is dan natuurlijk de beste oplossing voor jou.