Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hdb1 kapot (ubuntu)  (gelezen 600 keer)

Offline bootrob

  • Lid
Hdb1 kapot (ubuntu)
« Gepost op: 2008/02/15, 14:18:06 »
Op Hda1 staat XP, op hdb1 Ubuntu, deze schijf is aan het kapot gaan, werkt 10-15 minuten dan reeks piepjes en alles vast. Heb blowertje erbij gehangen, iets beter maar geen echte oplossing.
Wil nieuwe hdb erin schroeven.
Maar als ik hdb afkoppel start PC niet meer, wel logisch natuurlijk.
Heb in menu.lst de ubuntu keuzes uitgekruist, # ervoor, gaat ook niet, error 21
Heb daarna met KnoppixCD via vim dit ongedaan gemaakt.
Werkt weer, wil nu domweg nieuwe HD erin zetten en Ubuntu weer installeren dus opstarten met Ubuntu CD erin, grub zal dan opnieuw geschreven worden maar ik twijfel of dat dan goed gaat met de XP, ik denk het wel maar wil graag zekerheid.
Bij voorbaat dank!

Offline joop13

  • Lid
Hdb1 kapot (ubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/15, 14:35:36 »
Als je Ubuntu op de tweede HD zet, zou het allemaal gewoon goed moeten gaan. Ubuntu ziet XP wel en zal hem meenemen in de bootlijst. Zelfs gegevens van XP zullen geimporteerd kunnen worden.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Hdb1 kapot (ubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/15, 15:36:42 »
Wat je nu nog snel kan proberen is de xp hd afkoppelen en daar de nieuwe HD aansluiten.
De Ubuntu HD ook laten hangen natuurlijk.

Vervolgens de HD clonen eventueel met een dd opdracht.

Nu de kapotte HD eruit.
Nieuwe HD op dat plekje van de kabel zetten en de xp HD er weer aanhangen.
Alles zou nu weer zoals voorheen moeten werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline bootrob

  • Lid
Hdb1 kapot (ubuntu)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/16, 21:48:53 »
Gister geen tijd gehad jullie adviezen op te volgen, vanmorgen PC aan, schijf wilde niet meer. Na 3e poging aan de gang maar paar minuten later weer vast.
Had eigelijk geen goede schijf meer, een 40 gig die ook niet meer lekker in zn vel zit en nog een 4.3 gig schijfje van een notebook die zeker nog goed was, geprobeerd Ubuntu op te installeren maar waarschijnlijk te klein, ging na formatteren toch naar Hda1 waar XP op staat. Toen 40 gig er maar in en weer geinstalleerd, Draait nu maar ga vlgd week toch maar nieuwe HD kopen. Moest 187 updates installeren, als ik na aankoop HD ubuntu weer download en ISO brandt zijn dan die updates daarin verwerkt ??? Ja of nee is genoeg hoor.

Ok,bedankt en sluiten maar, Rob

JimZ

  • Gast
Hdb1 kapot (ubuntu)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/17, 01:32:42 »
Citaat
als ik na aankoop HD ubuntu weer download en ISO brandt zijn dan die updates daarin verwerkt ??? Ja of nee is genoeg hoor.
NEEN :( .

Gr,
Jim