Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop kopen  (gelezen 7473 keer)

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Gepost op: 2008/09/09, 20:51:30 »
Hallo mensen,

Ik wil voor het eerst een laptop gaan aanschaffen en om er een beetje achter te komen wat ik beter wel en niet kan kopen heb ik een beetje rondgevraagd. Zoals ik al had verwacht krijg je dan ook weer mensen die hele andere ideeën hebben en het niet met elkaar eens zijn enz. enz....
Maar, ik wil dus een laptop en het is de bedoeling dat ik daar Windows XP en Ubuntu op ga draaien... en nu wordt het dus moeilijk want dat kan natuurlijk weer niet elke laptop kan volledig werken met Ubuntu.
Ik wil de laptop gaan gebruiken voor mijn schoolwerk maar wil er ook wel een beetje op kunnen gamen... Hij moet dus wel een beetje snel zijn maar ook niet te duur want school = student = niet al te veel geld :P

Nu kom ik er verder helemaal niet uit dus ik dacht, misschien zit er wel iemand nu met z'n laptop die zegt: deze moet je kopen :D (of iets in die richting)

Dus... iemand een tip voor mij??

Alvast bedankt,
Bart

Laptop kopen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/09, 21:14:01 »
Je kunt zo een als die van mij kopen... Ubuntu draait pas echt goed erop sinds versie 8.04.1. Alleen de cardreader leest nog steeds geen xd-kaartjes :) En helaas, er zit gewoon een brakke accu in. Na anderhalf jaar doet ie het nog maar op 25% van de volledige capaciteit. Echt snel issie ook niet, al kan ik er wel Homeworld 2 redelijk goed op spelen. Helaas niet op superhoge resolutie. Daar was mijn AMD XP 2000+ toch beter in.

Ik zou die van mij dus eigenlijk NOOIT meer kopen :D
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline lizardman

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/10, 09:54:48 »
Als je een laptop gaat kopen is het altijd aan te raden een live-cd mee te nemen naar de winkel en dan te vragen of je even een 'proefritje' mag maken. In de meeste winkels hebben ze daar geen bezwaar tegen, en als ze er wel bezwaar tegen hebben dan hoef je daar dus niet te zijn... ;)

Bij het maken van de proefrit kun je kijken of de laptop hardwarematig compatible is met Ubuntu.
Let erop of geluid, beeldkaart, wifi, cardreader, bluetooth, webcam enz.. out of the box werkt..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Laptop kopen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/10, 11:26:46 »
Hallo bartveg, wat wil je uitgeven? En heb je zelf voorkeuren? Je wil er een beetje op kunnen gamen. Dan valt er al een heleboel af want dan heb je er waarschijnlijk een nodig met een nVidia onboard grafische kaart. En wil je 15" of 17"? Intel CPU of AMD? Wil je draadloos kunnen internetten?
Citaat
en nu wordt het dus moeilijk want dat kan natuurlijk weer niet elke laptop kan volledig werken met Ubuntu.
Die van mij is er een uit juni 2008 met redelijk nieuwe hardware en werkt volledig onder Ubuntu.

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/10, 13:45:43 »
Misschien heb ik toch iets te weinig informatie gegeven dus ik zal proberen wat meer te vertellen.
Ik heb tot ongeveer 700 euro te besteden aan de laptop (moet lukken toch) verder boeit het me echt helemaal niet hoe die er uit ziet al is die roze :P
Ik wil er inderdaad een beetje op kunnen gamen dus dan valt er inderdaad wel wat af maar blijft er natuurlijk ook nog wat over ;) Het scherm zou ik het liefst 15" willen zodat ik het makkelijker kan meenemen.
De CPU moet werken... merk boeit me persoonlijk niet veel. Wat wel belangrijk is is draadloos internet dat ik nodig heb binnen de school.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en de tip van lizardman zal ik zeker ook niet vergeten.

Bart

Laptop kopen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/10, 21:33:35 »
€700,-? Daar kun je echt een mooie notebook voor kopen. En 2 dingen zijn al zeker, er moet een nVidia kaart inzitten om een beetje te kunnen gamen (en om die vermaledijde Compiz shizzle te kunnen draaien) en een wireless kaartje dat ondersteunt wordt (zijn andere draadjes over, ralink, atheros en intel worden genoemd geloof ik). CPU werkt sowieso dus daar hoef je al niet op te letten. Ik zou zeggen: http://tweakers.net/pricewatch/cat/496
Zoeken op nVidia, dan valt een heel groot deel al weg.

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/10, 22:33:35 »
Ik zat misschien te denken aan de HP Pavilion dv6820ed
Link: http://tweakers.net/pricewatch/213655/hp-pavilion-dv6820ed.html

Ik kan alleen voor de rest niks over het merk of type wireless kaart die er in zit...

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Laptop kopen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/10, 23:02:30 »
Hier op deze site kun je zien wat er allemaal wel en niet werkt. Bij alle HP DV6xxxx series doet wireless het op de hardy release. Dus ik verwacht dat het met de HP Pavilion dv6820ed ook wel goed zit.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/10, 23:15:57 »
Iemand die nog iets 'tegen' deze laptop weet te vertellen :P

Laptop kopen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/10, 23:35:35 »
De laptop heeft gedeeld video geheugen. Het is niet de meest ideale situatie voor het gamen. Misschien moet je dat nog even onderzoeken voor je tegen een grote teleurstelling aanloopt. Hier: http://www.tomshardware.com/charts/graphics-cards,1.html  kun je (o.a.)kijken of de spellen die jij wilt spelen er ook tussen staan en beoordelen of het goed genoeg is voor jou.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/11, 00:04:03 »
De site die je geeft gaat alleen over erg zware spellen zover ik het zie. Ik heb het meer over een spelletje Trackmania Nations of misschien Wolfenstein ET (dus niet QW) maar dat hoeft nog geen eens op hoge kwaliteit. Ik weet niet of het daarvoor ook veel uitmaakt?

Laptop kopen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/11, 01:33:21 »
Dan heb je wel genoeg lijkt mij persoonlijk. Hier: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4223 kun je er ook nog iets over lezen wat spellen aangaat. Prestaties zijn best goed. Ik heb zelf een Geforce 7900 en ik kan daar aardig Doom 3 mee spelen op 1680x1050. Dit is een nieuwere generatie chip en dan moet het wel genoeg zijn als ik lees wat jij ermee van plan bent. Onder Ubuntu gaat dit helemaal draaien als een trein.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Willem_D

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/11, 09:22:38 »
Ik overweeg momenteel de aanschaf van een Acer Aspire 5930G-734G32MN. Deze kost wel ongeveer € 800, maar dan heb je ook een "nVidia GeForce 9600M GT" GPU met 512 MB eigen geheugen.
Daar zul je aardig mee kunnen gamen.

NB: deze GPU is vrij nieuw, dus het kan zijn dat je nog een paar maand zult moeten wachten op de optimale -proprietary- driver. Echter, ik heb al wel een verslag gezien van iemand die er nu al naar tevredenheid mee werkt.


EDIT 9u30: ik vermijd de nVidia 8400 en 8600 GPU's ; ze zouden een hoge uitval-kans hebben.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Laptop kopen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/11, 11:57:23 »
"EDIT 9u30: ik vermijd de nVidia 8400 en 8600 GPU's ; ze zouden een hoge uitval-kans hebben."

Je hebt gelijk. Ik dacht dat het vanaf de 8800 was, maar het is de hele serie vanaf 8000. Misschien moet bartveg zijn keuze nog eens overwegen, als dat nog kan.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline putor

  • Lid
    • barbellphysics
Laptop kopen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/11, 15:01:16 »
Ik heb net in mijn middagpauze een dualboot gemaakt Windows/ubuntu voor een collega op zo een goedkoop laptopje. Werkte perfect. Enkel het draadloos netwerk heb ik niet kunnen testen.

Ik heb de cube er ook op gezet, maar eigenlijk geen idee hoe ik die met touchpad moet draaien.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)

bartveg

  • Gast
Laptop kopen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/11, 15:07:50 »
Natuurlijk kan dat ;) maar dan moet ik denk ik wel van merk veranderen...
Maar ik wil soieso geen Acer aangezien ik de bouwkwaliteit daarvan echt slecht vind.
Een Asus is dat wat of... ??

Laptop kopen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/11, 15:22:58 »
Citaat van: putor
Ik heb net in mijn middagpauze een dualboot gemaakt Windows/ubuntu voor een collega op zo een goedkoop laptopje. Werkte perfect. Enkel het draadloos netwerk heb ik niet kunnen testen.

Ik heb de cube er ook op gezet, maar eigenlijk geen idee hoe ik die met touchpad moet draaien.
Bij advanced desktop settings, rotate cube, tabblad algemeen, edge flip pointer en edge flip move inschakelen.
Als je nu bij de rand van het scherm komt met het muispijltje draait de kubus.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline lizardman

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/11, 15:24:41 »
Heb ervaring met Sony, Acer, PB en Asus, waarvan de Asus (2x) veruit de oudsten zijn (2003) maar ook veruit het stevigst gebouwd. Oh ja, en het eeepc'tje natuurlijk.. ook al zo'n lekker stevig ding ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Willem_D

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/11, 17:34:06 »
Citaat van: bartveg
Natuurlijk kan dat ;) maar dan moet ik denk ik wel van merk veranderen...
Maar ik wil soieso geen Acer aangezien ik de bouwkwaliteit daarvan echt slecht vind.
Een Asus is dat wat of... ??
Ik vraag me af of Acer's bouwkwaliteit nog wel zo slecht is (was misschien vijf jaar geleden wel zo). In test-verslagen is mij dat in ieder geval niet opgevallen.


@Acer laptop-bezitters: Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


EDIT 17u45:
Ik heb laatst even op een Acer One mogen werken: pracht-apparaat, voelde solide aan. (Helaas heb ik hem niet van binnen kunnen bekijken.)

Acer geeft in ieder geval qua specs veel "value for money".
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline lizardman

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/11, 20:24:56 »
@ Willem_D,

Heb hier een Acer aspire 5630 serie en enkele Asus laptops en een PB. Maar de Acer is echt minder stevig gebouwd als ik hem vergelijk met de Asus laps. Hij doet het prima hoor, daar zeg ik niks van. Ubu ntu loopt erop als de brandweer, en alles doet het dus dat is geen enkel probleem, maar de 'build kwaliteit' is gewoon minder goed.. knopjes rammelen en hijn voelt gewoon wat 'slapjes' aan, evanals de PB overigens.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Laptop kopen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/11, 21:08:38 »
Citaat van: Willem_D
Ik overweeg momenteel de aanschaf van een Acer Aspire 5930G-734G32MN. Deze kost wel ongeveer € 800, maar dan heb je ook een "nVidia GeForce 9600M GT" GPU met 512 MB eigen geheugen.
Daar zul je aardig mee kunnen gamen.

NB: deze GPU is vrij nieuw, dus het kan zijn dat je nog een paar maand zult moeten wachten op de optimale -proprietary- driver. Echter, ik heb al wel een verslag gezien van iemand die er nu al naar tevredenheid mee werkt.
Mijn notebook heeft een 9600 GT kaart, geen problemen mee.

Laptop kopen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/11, 21:14:03 »
Citaat van: Ronnie
Hier op deze site kun je zien wat er allemaal wel en niet werkt. Bij alle HP DV6xxxx series doet wireless het op de hardy release. Dus ik verwacht dat het met de HP Pavilion dv6820ed ook wel goed zit.
Er zit geen Intel kaart in (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/uk/en/ho/WF06a/321957-321957-3329744-64354-64354-3672909.html) maar waarschijnlijk wat op dat moment het makkelijkst en goedkoopst te krijgen is. Het checken waar dus voordat je tot aanschaf over gaat. Voor de rest lijkt het me een puike laptop. Ben ook zeer te spreken over mijn HP notebook.

Offline Willem_D

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/12, 10:43:01 »
Citaat van: lizardman
@ Willem_D,

Heb hier een Acer aspire 5630 serie en enkele Asus laptops en een PB. Maar de Acer is echt minder stevig gebouwd als ik hem vergelijk met de Asus laps. Hij doet het prima hoor, daar zeg ik niks van. Ubu ntu loopt erop als de brandweer, en alles doet het dus dat is geen enkel probleem, maar de 'build kwaliteit' is gewoon minder goed.. knopjes rammelen en hijn voelt gewoon wat 'slapjes' aan, evanals de PB overigens.
Oké lizardman, dat mag dan zo zijn.
Voor de levensduur van de laptop maakt het wellicht weinig uit.
In de Digitaalgids van sep/okt 2008 staat een onderzoek beschreven naar de mankementen van gangbare laptop-merken, waaronder Acer. Er blijkt weinig verschil te zijn tussen de verschillende merken.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke zaak hoe zwaar je een bepaald item laat wegen. Ik overwoog eerst de aanschaf van een MSI VR601, maar heb daar van af gezien toen ik las dat het toetsenbord nogal meeveert; dat is dan weer iets wat voor mij een breekpunt is.


EDIT 10u55:
In de Computer Totaal juli 2008 notebook-test staat voor de Acer Aspire 5715Z vermeld: "voelt robuust aan".
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline lizardman

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/12, 11:37:20 »
Zo zie je maar, dat de ene laptop de andere niet is ;-),
Het hangt er daarbij ook nog vanaf wat je er precies mee gaat doen denk ik. Als je bijvoorbeeld veel met het ding gaat lopen zeulen en hem overal mee naartoe neemt zal er wat meer van zijn stevigheid worden gevraagd. En als ie meestal op dezelfde plek staat is dat weer wat minder.

Zoals ik al zei, mijn Acer doet het prima. Maar ik laat hem lekker thuis en neem hem niet mee op pad, dan kan ie nog heel oud worden... ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline jabuca

  • Lid
Laptop kopen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/08, 08:04:45 »
Citaat van: Willem_D
Citaat van: bartveg
Natuurlijk kan dat ;) maar dan moet ik denk ik wel van merk veranderen...
Maar ik wil soieso geen Acer aangezien ik de bouwkwaliteit daarvan echt slecht vind.
Een Asus is dat wat of... ??
Ik vraag me af of Acer's bouwkwaliteit nog wel zo slecht is (was misschien vijf jaar geleden wel zo). In test-verslagen is mij dat in ieder geval niet opgevallen.


@Acer laptop-bezitters: Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


EDIT 17u45:
Ik heb laatst even op een Acer One mogen werken: pracht-apparaat, voelde solide aan. (Helaas heb ik hem niet van binnen kunnen bekijken.)

Acer geeft in ieder geval qua specs veel "value for money".
Hallo, ik ben zelf in het bezit van een  Acer Aspire 5715Z, en ik werk met Ubuntu 8.04. Alles werkt naar behoren, alleen Wifi heb ik tot op heden niet voor elkaar. De draadloze kaart wordt niet herkend. Als iemand een oplossing weet, hoor ik het graag.

Vr.gr. jabuca.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!