Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf  (gelezen 8984 keer)

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Gepost op: 2008/10/31, 07:38:04 »
Hallo,
Gisteren 8.10 geïnstalleerd op m'n test pc. Wat blijkt : geen restricted drivers te vinden en het bestand xorg.conf blijkt leeg te zijn. Is er in deze versie iets wezenlijk veranderd i.v.m. de xserver ??
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/31, 09:18:54 »
Citaat
X.Org 7.4

X.Org 7.4, the latest stable version of X.Org, is available in this version. This release brings much better support for hot-pluggable input devices such as tablets, keyboards, and mice. At the same time this will allow the great majority of users to run without a /etc/X11/xorg.conf file. A new failsafe X is introduced, to give better tools for troubleshooting X startup failures.

Two of the older nvidia binary drivers are not available for X.Org 7.4 yet, so users of these drivers will be automatically switched to the corresponding open source drivers.

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/31, 10:31:14 »
Hola, dat verklaart al een heleboel. Als ik het goed begrijp zullen die nvidia drivers beschikbaar komen bij evt. updates. Is er dan nergens geen xorg.conf meer ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 11:28:01 »
Heb je dit pakket wel geïnstalleerd?
linux-backports-modules-intrepid-generic
Dat is veranderd om één of andere reden sinds Hardy.

Kijk verder ook eens op deze pagina: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/31, 11:49:47 »
Citaat van: Johanvd
Heb je dit pakket wel geïnstalleerd?
linux-backports-modules-intrepid-generic
Dat is veranderd om één of andere reden sinds Hardy.

Kijk verder ook eens op deze pagina: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810
Ik vind dat een heel slechte keuze van Canonical. Een misser van de bovenste plank.

Om het makkelijker te maken voor opwaardeerders met Atheros draadloze chipsets, hebben ze het juist moeilijker gemaakt voor schone installeerders. Terwijl opwaardeerders al ervaring hebben en dus veel beter in staat zijn om het zelf op te lossen.

Beginners met Linux zijn altijd schone installeerders, en juist die lopen nou tegen dit probleem aan. En zijn dus geneigd om Ubuntu direct de rug toe te keren. Dom, dom, dom van Canonical. Heel ergerlijk.

Offline petervs

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/31, 12:26:21 »
Citaat van: pjotr123
Om het makkelijker te maken voor opwaardeerders met Atheros draadloze chipsets, hebben ze het juist moeilijker gemaakt voor schone installeerders. Terwijl opwaardeerders al ervaring hebben en dus veel beter in staat zijn om het zelf op te lossen.
Inderdaad erg jammer. Ik snap dit ook niet. In de Alpha versie was de standaard driver nog ath5k, dit hebben ze weer teruggedraaid vanaf de beta. Misschien komen ze er wel op terug
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/31, 12:30:38 »
Citaat van: Schiemanski
Citaat van: pjotr123
Om het makkelijker te maken voor opwaardeerders met Atheros draadloze chipsets, hebben ze het juist moeilijker gemaakt voor schone installeerders. Terwijl opwaardeerders al ervaring hebben en dus veel beter in staat zijn om het zelf op te lossen.
Inderdaad erg jammer. Ik snap dit ook niet. In de Alpha versie was de standaard driver nog ath5k, dit hebben ze weer teruggedraaid vanaf de beta. Misschien komen ze er wel op terug
Ik hoop het....

Voorlopig heb ik even een speciale Atheros-pagina aangemaakt, met daarop een manier om het op te lossen:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros

Offline lizardman

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/31, 12:33:57 »
Aangezien in dezelfde inux-backports-modules-intrepid-generic ook een fix zit voor de intel 4965 bug die soms voor een kernel panic kan zorgen, wordt dit debje waarschijnlijk gebruikt als soort van multi-workaround voor wireless quirks.

Als je beginner bent en een stabiel werkend systeem wilt dan kun je nog altijd het beste gaan voor een LTS, dus voor Hardy in dit geval.

Aan de andere kant, als je toch voor het nieuwste van het nieuwste wilt gaan, dan zullen er altijd wel wat hobbeltjes te nemen zijn. Zij die volhouden zullen overblijven... Als het te moeilijk wordt ga je gewoon terug naar Hardy.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline petervs

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/31, 13:23:31 »
Citaat van: pjotr123
Voorlopig heb ik even een speciale Atheros-pagina aangemaakt, met daarop een manier om het op te lossen:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros
Dat is mooi!
Misschien is het dan nog nodig om de oude driver (ath_pci) op te nemen in de blacklist, twee drivers tegelijkertijd kunnen problemen geven.
( in /etc/modprobe.d/blacklist  toevoegen: blacklist ath_pci )
Ubuntu MATE 16.04

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/31, 14:21:27 »
Citaat van: Johanvd
Heb je dit pakket wel geïnstalleerd?
linux-backports-modules-intrepid-generic
Dat is veranderd om één of andere reden sinds Hardy.

Kijk verder ook eens op deze pagina: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/810
Dus samengevat: dit pakketje installeren. Werkt m'n videokaart dan in 3D (geforce4 MX 440) of wachten op updates. En waar is xorg.conf gebleven ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/31, 14:49:44 »
Met die kaart kom je in wat problemen. De nieuwere Nvidia drivers werken niet meer met oudere kaarten zoals die van jou. De legacy drivers werken nog niet goed met de nieuwe X server in Intrepid.
Ik las net wel ergens dat Nvidia bezig is om dit probleem te verhelpen. In de tussentijd moet je het dus even doen met de open source nv driver.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/31, 14:50:23 »

Offline ptb

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/31, 14:52:18 »
http://albertomilone.com/wordpress/?p=292  je hebt de 96 driver nodig. even wachten dus,als je de nvidia wilt hebben.

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/31, 14:55:34 »
Ok, ga ik eerst de rest op punt zetten. Op m'n werk pc hou ik toch lekker hardy ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

IHC100

  • Gast
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/01, 13:54:09 »
Pjotr ik heb je gesteund, alleen zag ik bij Brainstorm maar 1 groen en 1 rood pijltje heb op het groene geklikt maar ergebeurde niet veel.
Ga nu atheros maar weer activeren onder 8.04.

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/01, 15:16:54 »
Bij het installeren op mijn IMac heb ik volgende restricted drivers probleemloos kunnen activeren....
A : ATI/AMD prorietary FGLRX graphics driver, deze werkt correct en geeft me de juiste resolutie van 1680 x 1050 voor op dit 20 inch scherm.
B : Broadcom STA wireless driver, werkt ook correct en nu kan ik werken zonder mijn Wireless usb stick van Belkin.
Tot nu toe ondervind ik geen problemen.
Groet,
Artfreddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/01, 23:39:40 »
Citaat van: pjotr123
Ik hoop het....

Voorlopig heb ik even een speciale Atheros-pagina aangemaakt, met daarop een manier om het op te lossen:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros
FF beetje Offtopic....

Wil je toch even de complimenten maken voor de inzet die je altijd toont en de werkzaamheden met je website, die vooral voor beginners erg duidelijk is en ook mij heel veel geholpen heeft ook met het doorzetten. Mag ook wel een keer gezegd worden denk ik zo ;)

R.E.P.S.E.C.T ;)
Ubuntu user#: 24352

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/01, 23:42:25 »
Citaat van: BMF
Citaat van: pjotr123
Ik hoop het....

Voorlopig heb ik even een speciale Atheros-pagina aangemaakt, met daarop een manier om het op te lossen:
http://sites.google.com/site/computertip/atheros
FF beetje Offtopic....

Wil je toch even de complimenten maken voor de inzet die je altijd toont en de werkzaamheden met je website, die vooral voor beginners erg duidelijk is en ook mij heel veel geholpen heeft ook met het doorzetten. Mag ook wel een keer gezegd worden denk ik zo ;)

R.E.P.S.E.C.T ;)
Dank! Leuk om te horen.  :-)

Offline Javabean

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/02, 21:05:19 »
Er is inmiddels een beta van de 96-legacy driver beschikbaar (96.43.09). Werkt bij mij prima op een oude PC met een Geforce2 MX-200 kaart. Heb wel nog xorg.conf handmatig moeten aanpassen omdat de nvidia-auto-select niet de juiste resolutie kon instellen. Dit was na het handmatig toevoegen van de gewenste resoluties eenvoudig op te lossen.

De driver is te downloaden via http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33411

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/02, 23:03:16 »
Citaat van: Javabean
Er is inmiddels een beta van de 96-legacy driver beschikbaar (96.43.09). Werkt bij mij prima op een oude PC met een Geforce2 MX-200 kaart. Heb wel nog xorg.conf handmatig moeten aanpassen omdat de nvidia-auto-select niet de juiste resolutie kon instellen. Dit was na het handmatig toevoegen van de gewenste resoluties eenvoudig op te lossen.

De driver is te downloaden via http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33411
Je link stuurt naar dit zelfde topic?

Offline ptb

  • Lid
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/04, 02:20:37 »
Alle nvidia drivers zitten sinds vandaag in proposed.
zie: http://albertomilone.com/wordpress/

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/04, 02:30:30 »
Wederom om te testen HE ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/09, 08:35:02 »
Citaat van: Johanvd
Met die kaart kom je in wat problemen. De nieuwere Nvidia drivers werken niet meer met oudere kaarten zoals die van jou. De legacy drivers werken nog niet goed met de nieuwe X server in Intrepid.
Ik las net wel ergens dat Nvidia bezig is om dit probleem te verhelpen. In de tussentijd moet je het dus even doen met de open source nv driver.
Allemaal goed en wel. De monitor werkt naar behoren en de resolutie staat goed, dus ik wil wel wachten op die nvidia driver 96, maar waar is het bestand xorg.conf gebleven. Op locatie /etc/X11/xorg.conf is het bestand leeg. Snap er niks van.:(
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/09, 09:57:58 »
Gebruik je wel een hoofdletter X in X11?

Intrepid : geen restricted drivers en lege xorg.conf
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/10, 17:25:37 »
yep, nog eens gecheckt. sudo gedit /etc/X11/xorg.confis leeg. Bizar :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk