Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox gijzelt hele systeem grrrr  (gelezen 2501 keer)

Offline molly w

  • Lid
Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Gepost op: 2016/12/24, 14:02:19 »
Al geruime tijd heb ik er last van dat Firefox na/tijdens opstarten vastloopt en het hele systeem gijzelt. Niets doet het meer, geen muis, geen toetsaanslag, een andere toepassing die open staat. Het HDD-lichtje knippert als een razende alsof de harde schijf intensief wordt gebruikt. Het enige was nog redt is de hele pc uit en weer aan zetten (reset dus). Vaak werkt dat, soms niet en moet ik nóg een keer resetten. Laatst was FF heel braaf en leek het leed geleden, maar helaas, sinds gisteren is het weer naatje. Of het goed gaat kan ik zien aan het reeds genoemde HDD-lichtje. Gaat dat uit tijdens / na opstarten van FF, dan gaat het goed. Gaat het razende knipperen, dan is het foute boel. Afwachten tot alles is uitgeraasd werkt soms, maar meestal niet - het kan uren duren zonder dat er iets verandert. Wie weet raad?
Ik werk met Linux Mint 13. Firefox: versie: 49.0 voor Mint 1.0

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/24, 14:19:14 »
Hallo, als je FF opdracht hebt gegeven om de open tabs van de vorige sessie opnieuw te laden, kan het zijn dat er op een van die pagina's een script gaat draaien dat crasht en de door jou genoemde problemen veroorzaakt.

Als dit zo is, is het voldoende om al je tabs te sluiten, FF af te sluiten en weer te herstarten. Als het probleem blijft kun je proberen de volgende map te hernoemen (terwijl FF is afgesloten):
/home/<gebruiker>/.mozilla/firefox/xxxxxx.default

Die xxxxxx ziet er bij mij ongeveer zo uit: f1cyedec

Die map dus hernoemen naar bijvoorbeeld f1cyedec.default.off en dan FF opnieuw opstarten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/24, 15:09:36 »
Firefox: versie: 49.0
Dat zou moeten zijn: Firefox 50.1.0. Krijg je wel updates?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/24, 15:34:09 »
Harde schijf slechte sectoren?
Lees smart van je harde schijf uit met software, disks of schijven.

Frederik

  • Gast
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/24, 15:42:33 »
Harde schijf slechte sectoren?
Lees smart van je harde schijf uit met software, disks of schijven.

Bij een zeer slecht functionerende Firefox versie? leg eens uit.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/24, 15:51:49 »
Als firefox net zeer slechte sectoren wilt gaan lezen, dan kan het zijn dat je systeem blijft hangen.
Hetzelfde gebeurd al je gaat files kopiëren van slechte externe usb schijf, je hele systeem kan gaan hangen.

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/24, 16:13:05 »
Als firefox net zeer slechte sectoren wilt gaan lezen, dan kan het zijn dat je systeem blijft hangen.
Hetzelfde gebeurd al je gaat files kopiëren van slechte externe usb schijf, je hele systeem kan gaan hangen.
Alleen FF geeft problemen, andere programma's niet. Als mijn  HD slechte sectoren heeft, zouden ook andere programma's problemen kunnen geven. Ik zeg niet dat mijn HD perfect is - ik heb eerder een problemen gehad met het filesysteem - maar als ik logisch nadenk, denk ik wat ik net zei.

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/24, 16:19:25 »
Ik ga nu updaten. Er zit een update voor FF 50.1.0 bij voor EN en NL. Kijken wat het wordt
« Laatst bewerkt op: 2016/12/24, 16:23:23 door molly w »

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/24, 16:20:12 »
Hallo, als je FF opdracht hebt gegeven om de open tabs van de vorige sessie opnieuw te laden, kan het zijn dat er op een van die pagina's een script gaat draaien dat crasht en de door jou genoemde problemen veroorzaakt.

Als dit zo is, is het voldoende om al je tabs te sluiten, FF af te sluiten en weer te herstarten.
Als FF crasht, reageert het nergens op. Zoals het gezegd, het hele systeem zit vast. Hoe kan ik dan tabs sluiten en FF opnieuw starten??????????
« Laatst bewerkt op: 2016/12/25, 11:06:11 door molly w »

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/24, 16:21:45 »
Die map dus hernoemen naar bijvoorbeeld f1cyedec.default.off en dan FF opnieuw opstarten.
Hoort die extensie .off erbij????

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/26, 11:31:05 »
FF Versie 50.1 loopt ook vast, vandaag en gisteren, tijdens het laden van Google (mijn startpagina).
Na reset systeem en opnieuw starten van FF komt de melding van problemen bij herstellen van laatst geopende (maar wel door mij afgesloten - dat is zo raar) venster. Dat kan dus Google zijn, maar bijv. ook deze pagina van dit forum of welk ander.
Ik kies dan 'afsluiten' en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht. Meestal dan, soms gaat het dan wéér fout.

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #11 Gepost op: 2016/12/26, 11:37:42 »
Welke add-ons heb je ?
Start FF eens clean op zonder add-ons.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-firefox-issues-using-safe-mode

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #12 Gepost op: 2016/12/26, 14:29:31 »
Hoort die extensie .off erbij????
Ja, dan leest FF die map even niet meer, daarin staan zaken als laatst geopende tabs, geschiedenis, etc. Door 'm te hernoemen naar xxx.default.off maak je 'm als het ware even onzichtbaar voor FF (want die leest geen map die eindigt op .off). Je kunt 'm ook een hele andere naam geven, dat maakt niet uit.

Mocht deze hernoeming je probleem oplossen, dan weet je dat er iets mis was in die map. Mocht dit niet zo zijn, dan hernoem je xxx.default.off weer naar xxx.default en je hebt de zaak weer teruggezet zoals het was.

Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #13 Gepost op: 2016/12/27, 13:36:57 »
Als FF crasht, reageert het nergens op. Zoals het gezegd, het hele systeem zit vast. Hoe kan ik dan tabs sluiten en FF opnieuw starten??????????

Terminal openen met CTRL+ALT+T
Dan typen xkill
En dan kun je met je muisaanwijzer wat een kruisje is geworden op FF klikken.

Met updaten kunnen oude (configuratie-) fouten blijven bestaan.
Als ik jou was zou ik met een clean install beginnen. FF eraf, en opnieuw er op.
Wel even je bladwijzers exporteren, en eventueel ook een export maken van je opgeslagen wachtwoorden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #14 Gepost op: 2016/12/29, 11:20:11 »
Gisteren en vandaag gedraagt FF zich voorbeeldig, zonder dat ik iets aangepast of zo heb!!! Is zeker aan het logeren bij opa en oma  :D
Dus afwachten hoe lang FF een zoete jongen blijft.
Met andere woorden, één zwaluw maakt nog geen zomer, heb ik al enkele keren mogen ervaren. Maar ik houd je tip van frisse herinstallatie in mijn achterhoofd.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/29, 11:21:44 door molly w »

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/05, 11:51:18 »
Een tijdje een logboek bijgehouden om te zien of er een bepaald patroon in zit:
30/12
FF gedraagt zich voorbeeldig, maar 's avonds - als ik de pc opnieuw aanzet - loopt FF vast. Moet ik wachten totdat systeem helemaal klaar is met opstarten en HDD-lampje niet meer flikkert??
2/1
FF loopt vast bij het verbinden met Google. PC herstarten. FF openen. FF ondervindt problemen bij herstellen van vensters. Er staat een site bij die ik in een vorige sessie allang had afgesloten. Ik kies optie [sluiten]. dan gedraagt FF zich voorbeeldig. Ik sluit af met tabs opslaan.
3/1
FF openen. Opgeslagen tabs worden netjes geopend. Braaf!!
Maar als ik 's middags de pc opnieuw opstart en FF open, crasht FF bij verbinden met Google. Opnieuw openen. FF wordt ineens 3x geopend (staat 3x onderaan in paneel). Twee tonen een leeg nieuw tabblad. Nummer drie wil verbinden met een eerder geopende site. FF crasht. Opnieuw FF openen. FF toont session restore: 3 vensters die problemen kunnen geven. Ik kies optie [sluiten]. FF loopt vast.
Ik stop ermee voor vandaag.
4/1
FF openen. Session restore: 3 vensters. Ik kies optie [sluiten]. FF loopt vast.
PC resetten. FF openen. Opnieuw session restore. Ik sluit het tabblad bij het rode kruisje bovenaan rechts. FF sluit zich af.
FF openen. Geen problemen. Braaf. FF afsluiten.
FF openen, Braaf!
Als ik later op de dag de pc opnieuw aanzet en FF open, is FF braaf.
5/1
FF openen. Geen problemen. Braaf.

Afwachten hoe het gaat. Eén zwaluw is nog geen zomer.

Frederik

  • Gast
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/05, 13:25:34 »
ik houd je tip van frisse herinstallatie in mijn achterhoofd.

Een frisse installatie is in principe niet nodig. Je bereikt hetzelfde door FF terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (menu Help >  Probleemoplossingsinformatie> knop Firefox opfrissen). Als dat ook niks helpt, wat uitzonderlijk zou zijn, kies je voor een nieuwe schone installatie.

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/06, 14:42:41 »
Ook vandaag startte FF netjes, zonder vastlopers. Ik hoop dat het probleem zich opgelost heeft.
Dank voor de tip van 'opfrissen'. Ik was bang dat ik dan alle bladwijzers en zo kwijt zou zijn, maar dat is niet zo, vertelt 'Help'.
Extensies en add-ons worden verwijderd maar die had ik toch al nauwelijks. Alleen Shockwavve / flashplayer is verouderd en niet safe meer, maar ik vind geen up to date versie voor mijn versie FF 50.1.0, terwijl ik toch wel eens een site tegenkomt die iets wil afspelen.

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/12, 16:03:24 »
Op 9 januari was het helemaal een puinhoop. FF liep telkens vast, ondanks resetten van de pc. Toen op een gegeven moment FF telkens zichzelf vanzelf afsloot (geen 'crash' want crashrapport bleek leeg), was de maat vol. Toen heb ik FF maar eens in de veilige modus gestart, en toen ging FF snel! Uiteindelijk heb ik FF maar naar de opfriscursus gestuurd, en sindsdien gaat het redelijk goed. Echte vastlopers heb ik niet meer gehad. Ik heb er alleen last van dat verbinden met internet lang duurt en dat het lang duurt voordat de server van sommige websites antwoordt. Maar dat ligt denk ik meer aan de router en/of de provider. Ik heb glasvezel, dus ik kan bijna niet geloven dat het daaraan  ligt.
Voorlopig sluit ik deze draad maar af.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/12, 16:48:11 »
Ik werk met Linux Mint 13.
Mint 13 loopt sowieso op z'n laatste tanden: over enkele maanden houdt de ondersteuning op. Dus je moet binnenkort toch wat nieuwers.

Probeer de (uitstekende) bèta van Linux Mint 18.1 Xfce eens:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/testing/linuxmint-18.1-xfce-32bit-beta.iso

Offline molly w

  • Lid
Re: Firefox gijzelt hele systeem grrrr
« Reactie #20 Gepost op: 2017/01/23, 17:00:07 »
Mint 13 loopt sowieso op z'n laatste tanden: over enkele maanden houdt de ondersteuning op. Dus je moet binnenkort toch wat nieuwers.

Probeer de (uitstekende) bèta van Linux Mint 18.1 Xfce eens:
http://ftp.tudelft.nl/linuxmint/testing/linuxmint-18.1-xfce-32bit-beta.iso

Welke systeemeisen stelt die Linux Mint 18? Niet dat me gebeurt dat het geheugen te klein is is of de videokaart ongeschikt zodat ik alleen maar een zwart scherm heb.
Ik heb hier ook nog een cd met Linux Mint Mate 16 (32 bit)

Als ik Mint 16 of 18 zou gaan installeren, ben ik dan alle programma's en drivers voor de printer kwijt? Of is het een upgrade.
(wordt wel een nieuw onderwerp!!)